Vi har precis insett att påkopplingsplatsen för vattnet som är draget till vår tomt ligger precis mitt i vårt framtida garage (röd markering på bilden). Ställer en öppen fråga vilka möjligheter vi kan ha kring lösning på detta. Att flytta påkopplingsplatsen är sista alternativet pga av kostnad det skulle medföra.

Så som vi ser det har vi ingen annan möjlig plats att placera garaget heller pga knepig tomt. Detaljplanen för garaget säger 1m från tomtgräns och 6m med anläggningasidan.

Tacksam för svar!
 
  • Topografisk karta med höjdkurvor, byggnadsplan och röd markerad punkt där vattnet är påkopplat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygga källare under garaget.
TROR aldrig ni får godkänt att bygga ovanpå vattenledningen.
Är det serviskranen som är markerad?
Vad är kostnaden, ni måste hur som helst gräva upp för att koppla på ledningen så det vore möjligt att korta ledningen som kommer från gatan.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Bygga källare under garaget.
TROR aldrig ni får godkänt att bygga ovanpå vattenledningen.
Är det serviskranen som är markerad?
Vad är kostnaden, ni måste hur som helst gräva upp för att koppla på ledningen så det vore möjligt att korta ledningen som kommer från gatan.

Protte

Bygglovet är redan godkänt, så ser det som godkänt redan. Dock låter det det inte helt klokt att bygga ovanför den som du säger. Precis serviskranen ligger vid markeringen. Precis tanken att korta har slagit mig också, men då drar man vattnet runt grunden för garage eller? Kan verkligen ingenting om ännet.
 
prototypen prototypen skrev:
Bygga källare under garaget.
TROR aldrig ni får godkänt att bygga ovanpå vattenledningen.
Är det serviskranen som är markerad?
Vad är kostnaden, ni måste hur som helst gräva upp för att koppla på ledningen så det vore möjligt att korta ledningen som kommer från gatan.

Protte
Kostnaden vi fått är 50-75 000 plus kostnader för ny asfalt.
 
Kan ni inte förskjuta både hus och garage en meter längre in på tomten så att anslutningspunkten hamnar utanför garaget? Kan dessutom vara rätt bra att ha lite yta på sidan om garaget för tex släpkärra, virke, skottkärra eller annat.

Vi har själva bara 1,5meter mellan garage och gräns. Saknar att vi inte har en meter extra! :)

Gällande godkänt bygglov tror jag inte bygglovsenheten tar hänsyn till sådana saker. Bygger ni ovanpå anslutningspunkten blir det helt enkelt ert problem i framtiden, och det bör ni Absolut inte göra!

Sen kan man ju iofs undra varför påkopplingspunkten ligger på er tomt? Vår ligger strax utanför tomtgräns. Men det kanske inte är ovanligt, det vet jag faktiskt inte...
 
C crazytok skrev:
Kan ni inte förskjuta både hus och garage en meter längre in på tomten så att anslutningspunkten hamnar utanför garaget? Kan dessutom vara rätt bra att ha lite yta på sidan om garaget för tex släpkärra, virke, skottkärra eller annat.

Vi har själva bara 1,5meter mellan garage och gräns. Saknar att vi inte har en meter extra! :)

Gällande godkänt bygglov tror jag inte bygglovsenheten tar hänsyn till sådana saker. Bygger ni ovanpå anslutningspunkten blir det helt enkelt ert problem i framtiden, och det bör ni Absolut inte göra!

Sen kan man ju iofs undra varför påkopplingspunkten ligger på er tomt? Vår ligger strax utanför tomtgräns. Men det kanske inte är ovanligt, det vet jag faktiskt inte...

Tyvärr går inte huset att flytta på en enda cm neråt på tomten. Det ligger precis så långt ner som går för att uppfylla 4m till tomtgräns på vardera sida enligt detaljplanen.

Ja, rent logiskt låter det jättedumt att bygga ovanpå anslutningen. Enligt kommunen ska det ligga vid tomtgräns men så som vi ser det ligger den 3m in från gränsen. Vet dock inte hur det skulle gå om man kortade den till tomtgräns och sedan drar runt. Kan man koppla vatten och kröka ledningen till huset? Antar att rak ledning är att föredra, men kan som sagt inget om detta ämne urean resonerar endast hur jag ser det rent logiskt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.