hej. Jag har en buske i trädgården som humlor älskar. Det är ett 20-30 tal som är i den. Det riktigt brummar. Men vad är det för buske?

Lummig grön buske med vita blomsterplommon, populär bland humlor, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Buske i trädgården med vita blomställningar och gröna blad som humlor gillar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Astilbe. Har själv tre st, mycket omtyckta. :)
 
Jag skulle tvärtom säga att det är plymspirea - Aruncus dioicus!
 
  • Gilla
fahlis och 4 till
  • Laddar…
Visst är det en plymspirea.(y)
 
  • Gilla
phyx
  • Laddar…
Plymspirea. Honplanta längst fram och hanplanta bakom (lite ljusare). Ljusgrön honplanta av plymspirea främst och lite ljusare hanplanta i bakgrunden, omgivna av flora.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ju längre norrut man kommer, ju ståtligare blir den. Stor skillnad från min trädgård i Norrbotten och här på Österlen!
 
  • Gilla
phyx och 1 till
  • Laddar…
Tack! Kul med sån härlig respons. Denna har vuxit sig över två meter och står i Västergötland.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ja, givetvis är det spirea. Av någon obegriplig anledning kan jag aldrig lära mig hålla isär de två. De heter ju inte direkt likadant... :oops:
 
  • Gilla
phyx
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Ja, givetvis är det spirea. Av någon obegriplig anledning kan jag aldrig lära mig hålla isär de två. De heter ju inte direkt likadant... :oops:
Dalbotant Dalbotös skrev:
Ja, givetvis är det spirea. Av någon obegriplig anledning kan jag aldrig lära mig hålla isär de två. De heter ju inte direkt likadant... :oops:
Jag har så dålig koll på trädgårdsväxter så att det är pinsamt. Det verkar dock som jag inte är den enda på forumet dock. Tror de hade behövt ha en fastnålad identifieringstråd på forumet :p
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Ja, givetvis är det spirea. Av någon obegriplig anledning kan jag aldrig lära mig hålla isär de två. De heter ju inte direkt likadant... :oops:
Astilbe och spirea är båda populära prydnadsväxter, men de skiljer sig åt på flera sätt:

1. **Blomställning:** Astilbe har fjäderlika, upprätta blomställningar som ofta är plumeformade och kommer i olika färger. Spirea har vanligtvis mer kompakta blomställningar i form av skärmar eller klasar, och blommorna är mindre och täta.

2. **Bladverk:** Astilbes blad är ofta större och mer fjäderliknande än spireas blad. Spireas blad kan variera i form och storlek beroende på art och sort.

3. **Växtvanor:** Astilbe trivs bäst i skuggiga och fuktiga förhållanden, medan många spirea-arter är mer tåliga och kan växa i olika ljusförhållanden och jordtyper.

4. **Blomningstid:** Astilbe blommar vanligtvis på sommaren och är känd för att ge färg till skuggiga områden. Spirea kan blomma under våren, sommaren eller tidig höst, beroende på art.

5. **Användning:** Astilbe används ofta för att skapa mjuka och romantiska trädgårdsarrangemang, medan spirea kan användas både som prydnadsväxt och som häckväxt.

Sammanfattningsvis är både astilbe och spirea vackra trädgårdsväxter, men de har olika blommor, lövverk och växtvanor som gör dem unika på sina egna sätt.
 
Nonnanove Nonnanove skrev:
Astilbe och spirea är båda populära prydnadsväxter, men de skiljer sig åt på flera sätt:

1. **Blomställning:** Astilbe har fjäderlika, upprätta blomställningar som ofta är plumeformade och kommer i olika färger. Spirea har vanligtvis mer kompakta blomställningar i form av skärmar eller klasar, och blommorna är mindre och täta.

2. **Bladverk:** Astilbes blad är ofta större och mer fjäderliknande än spireas blad. Spireas blad kan variera i form och storlek beroende på art och sort.

3. **Växtvanor:** Astilbe trivs bäst i skuggiga och fuktiga förhållanden, medan många spirea-arter är mer tåliga och kan växa i olika ljusförhållanden och jordtyper.

4. **Blomningstid:** Astilbe blommar vanligtvis på sommaren och är känd för att ge färg till skuggiga områden. Spirea kan blomma under våren, sommaren eller tidig höst, beroende på art.

5. **Användning:** Astilbe används ofta för att skapa mjuka och romantiska trädgårdsarrangemang, medan spirea kan användas både som prydnadsväxt och som häckväxt.

Sammanfattningsvis är både astilbe och spirea vackra trädgårdsväxter, men de har olika blommor, lövverk och växtvanor som gör dem unika på sina egna sätt.
 
  • Närbild av växt med kattkinliknande blommor, grön bakgrund, oskarp effekt, naturligt dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nonnanove Nonnanove skrev:
Astilbe och spirea är båda populära prydnadsväxter, men de skiljer sig åt på flera sätt:
Plymspirea Aruncus dioicus är en perenn och inte ens släkt med de växter som du refererar till i ditt inlägg. De heter båda spirea på svenska men har inga gemensamma nämnare alls. Det finns många olika buskar som heter spirea, t.ex. höstspirea Spiraea japonica så även om de svenska namnen är lika så är det helt olika växter.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.