Hej! Har en Inca bordsåg som ska renoveras och jag kan inte höja bordet, bara sänka den. Handtaget är jättehårt och kan inte få den till att lyfta! Någon som har en tips om hur jag kan smörja eller om det finns ett speciellt sätt man ska gå tillväga som jag missat? Jag kan lyfta den bara 1-2mm och är rädd för att knäcka den.
 
  • En Inca bordsåg i ett garage med svårigheter att höja bordet, som visas i bildens mitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S snickarelund skrev:
Hej! Har en Inca bordsåg som ska renoveras och jag kan inte höja bordet, bara sänka den. Handtaget är jättehårt och kan inte få den till att lyfta! Någon som har en tips om hur jag kan smörja eller om det finns ett speciellt sätt man ska gå tillväga som jag missat? Jag kan lyfta den bara 1-2mm och är rädd för att knäcka den.
Skruva av alla prylar från den, dvs långhålsborren, suvaskydd och bord.
Sen lossar du remmen från motorn. Och lossa sen hela sågen från underredet. Vänd på den. Då ser du höj och sänkmekanismen och kan se om där är någon skit i gängorna (den är ursprungligen smörjd med vitt lithiumfett som oftast blandat sig med sågspån och blivit till en stenhård kaka).

Sen finns det några glidytor som kan vara igenkorkade på samma sätt. De syns också hylligt när man tagit av bordet och vänt på sågen.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Explosionsritning av en demonterad maskindel med numrerade komponenter och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
[bild]
Ganska långt ner till vänster i bild ser du en stor del med två vertikalt avlånga hål. Där brukar det samla sig massa bös.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Om det tar emot och du försöker forcera så kommer höjningsmekanismen gå sönder. Det är inte kul för den är i aluminium och ett aber att laga.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tack snälla ni! Ska prova att demontera den. Vad vill man smörja den med? Någonting ni rekkomendera?

Var hitta man intruktionsboken till maskinen?
 
Frustrator Frustrator skrev:
[länk]

Du har 10" cirkular major
Forumets odiskutable Inca-expert!!! :) Snyggt jobbat!

//Ronnie
 
Och vad ska man smörja den med?

Tack för allt hjälp!
 
S snickarelund skrev:
Och vad ska man smörja den med?

Tack för allt hjälp!
Lithiumfett är det som vart där innan. Men det kräver att man regelbundet smörjer. Teflonspray funkar men jag vart mer nöjd med fett faktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.