Är det någon som har erfarenhet av att bygga en badtunna i berg? Största frågan i det här skedet är att går det att få vattnet varmt eller kommer berget att dra åt sig all värme?

Jag har en "perfekt" bergsskreva nere vid stranden som relativt enkelt skulle kunna förses med en vägg till för att skapa en pool på 2x2m. Finns utrymme för ett vedeldad extern kamin o.s.v. Själva byggandet borde inte vålla desto större problem, men stora frågan är om det går att få upp temperaturen tillräckligt eller är det bara att glömma det här med en naturlig tunna?
 
Nej tror de går men tar lite mer ved
 
Ännu har jag inte blivit idiot förklarad, så det blir förmodligen att prova...
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Spisen i vattnet eller hu ska du värma?
 
Gillar idén och tror på den. Se bara till att göra den enkel för rengöring. (y)
 
T Trollskidan skrev:
Spisen i vattnet eller hu ska du värma?
Funderar på vedeldad extern kamin på 25 eller 30kW.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Som tidigare påpekats, berget leder värme rätt bra så troligen behöver du en större pannan än annars. Ska du sitta i berget eller bygga någon form av bänkar? Det är inte helt orimligt att berget kommer att kännas svalt om du inte eldar i tillräckligt många timmar i förväg.

Har du tänkt att måla det på insidan eller hur ska du få det tätt?
 
Lite svårt att beskriva i text, men jag har en avsats vid stranden, från vilken det reser sig två stycken lodräta väggar på nästan 2m i V form, öppningen av V'et är ut mot havet, tanken är att mura upp en 100cm hög vägg för att bilda ett kar. Sen skulle det bli trä bänkar längs bergsidorna så att man ser snett ut mot havet. Berget i sig är slätt men kan tänka mig att det behövs en trä trall för att fötterna inte skall känna kyla från berget under.

Berget i sig är hyfsat sprickfri granit så tror inte att läckaget är farligt stort, är det någon stor spricka så får jag ta till betong. Eventuellt dra över ett lager epoxy eller liknande, får se hur det artar sig.

Tanken är också att köra med havsvatten och byta vattnet efter varje bad, fyllning med sänkpump och en ordenlig bottenventil för att tömma.

Jag har kommunalt vatten i villan, men det är en 70m bort, så det är inte omöjligt att jag övergår till sötvatten senare, blir det bygge så har jag planer på att förbereda för sandfilter.

Ännu är det hela i "spånar" skedet, men börjar nog luta mot att det blir bygge... har en polare som brukar säga att i det skedet man frågar vad det kostar så är man körd... fick just en offert på en 30kW extern kamin i 3mm tjock aluminium som borde tåla havsvatten...
 
Hmm...
Får en liten vision av den där beskrivningen att den murade väggen istället borde ersättas av en genomskinlig skiva i glas eller plexi, men det är kanske något för fortsättningen när du väl verifierat att grundkonceptet blir bra. :)
Håll oss uppdaterade!
 
Jag har samma planer för en skreva vid sommarstugan. Hur har det gått? Kyler berget mycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.