Man behöver kanske inte dra igång den precis bredvid om man ser att grannen sitter ute och fikar i lugn och ro, tycker inte 20-21 är för sent. Vi har själva småbarn och iaf. våra sover igenom motorljud o liknande.

Ska man bo nära människor får man tåla deras olika ljud med, annars ska man bo i skogen... :)
 
  • Gilla
Robbalove
  • Laddar…
D Djurmo skrev:
Lagar finns i te, men ibland har vägförenigar eller liknande infört ordningsregler. Vet själv en i närheten av där jag bor där gräsklippning är starkt begränsad på helger.
En vägförening har väl ändå ingenting med gräsklippning att göra?
Typiskt pensionärer som tror dom är små påvar och ska lägga sig i att möjligt.
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
Tur att jag inte är din granne för då hade du fått problem. Hålla på att väsnas med gräsklippare och annat otyg ända till kl 22 är helt vansinnigt
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Min granne klipper gärna på lördagar 7.30 och ibland runt 22.00 I veckorna :)
Skulle skjuta fanskapet....
 
T Tummen.M.I.H. skrev:
Skulle skjuta fanskapet....
Skärp dig. Flytta ut på landet där du slipper människor isåfall då.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
E eddiw skrev:
Flytta ut på landet där du slipper människor isåfall då.
Ja där finns bara tysta bönder. :surprised:
 
  • Gilla
Martin3000
  • Laddar…
T Tummen.M.I.H. skrev:
Tur att jag inte är din granne för då hade du fått problem. Hålla på att väsnas med gräsklippare och annat otyg ända till kl 22 är helt vansinnigt
Hade jag varit din granne hade jag klippt till kl 00:00 bara för att jag kan.
 
  • Gilla
Holmspel
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
Kan vara den maskin som släpper ut mest utsläpp av alla då en gammal motorgräsklippare är helt orenad, så tänker vi på moder natur som vi har till låns så skrota så gamla grejer när det finns bättre grejer
Så du bara vet så är en gammal gräsklippare i längden mer miljövänlig än en modern och en batteridriven dito
Jag har jobbat med trädgårdar om sommrarna och kört de mest miljövänligaste maskinerna. Idag reparera jag istället trädgårdsmaskiner
Men när jag använde Klippos miljövänligaste modell så kunde jag köra lite mer än 5 min extra
Så soppaförbrukningen är nästan detsamma. Man får tänka på att en motor från slutet av 60-talet är lite mer sliten.
Så där är inte mycket att tala om att en ny är överlägsen miljövänligt. Hade man byggt motorer som bilar där man kan effektivisera förbränningen så hade det varit annorlunda. Dock skulle det inte vara ekonomiskt försvarbart

Men sedan kommer vi till punkten som gör att en ny blir princip lika smutsig som en gammal. Vid tillverkning av delar så släpps det ut skit. Batterier och plast är värst

Som jag reparera maskiner så har man höjt på ögonbrynen mer än en gång hur kass kvalitén har blivit. Gummihjul som får bytas efter 2 år, startmotor som inte ens håller garantin ut, plastdetaljer som drev mm som går sönder stax efter garantin, motorer som skär ihop för att vissa kräver enbart Aspen osv osv
Att byta delar, framförallt plast som är smutsig i tid och otid är inte miljövänligt. Tänk själv hur mycket plastamög en robotgräsklippare har.

Sedan jämför vi med gamla maskiner. Minimalt med plastamög, rejäla konstruktioner i metall. Vilket gör att de princip aldrig går sönder. På gräsklipparen som ägts i över 10 år är det väl en ny ljuddämpare och samt fått svetsa en spricka i handtaget som jag har fått göra
Det är samma sak med bilar

Så skrota allt gammalt mög är det idiotiska man kan göra. För gammalt mög har också ett historiskt värde.
 
  • Gilla
Vildparti och 5 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Fattar ärligt inte, skitiga, bullriga, gör dåligt jobb, och nån måste göra det, näää fyyy, förbjud skiten..helst inne i tätbebyggt område..
Se mitt svar som jag skrev till en lika okunnig person. Mvh trädgårdsmästare och mekaniker som bevisat att gammalt mög är lika bra o miljövänligt som en ny
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja där finns bara tysta bönder. :surprised:
Det brukar vara bra mycket glesare mellan husen på landet och således troligen inte maskiner så nära att de stör. Ju längre bort, ju lägre brukar de höras. Fler frågor på det?
 
E eddiw skrev:
Fler frågor på det?
Nix, inga fler! Har nog inte ens haft någon fråga alls när jag tänker efter. ;)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Dagens i-landsproblem.

För några år sedan fick jag en avhyvling av en äldre granne för att jag klippte gräset på en söndag. Som tur är har den äldre generationen accepterat att man får klippa gräset på söndagar. En annan granne var ute och klippte gräset med elgräsklippare vid 4-tiden på natten förra sommaren - det störde inte mig, jag tyckte mest att det var lite lustigt. Kan man inte sova får man väl gå ut och köra en vända.
 
  • Haha
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
R robban2012 skrev:
En vägförening har väl ändå ingenting med gräsklippning att göra?visserligen, men i det här fallet har de gjort sig till talesmän för ett område med ett par hundra hushåll. Sjukt? Absolut, men nåde den som bryter mot reglerna, åtminstone om du har stock-komservativa grannar.
Typiskt pensionärer som tror dom är små påvar och ska lägga sig i att möjligt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har en vägförening för mandat att styra sådant? Låter rätt märkligt. Vad kan hända om man ignorerar deras "förbud"?
De saknar juridisk makt, men den sociala press de kan utöva är desto större
 
Y
Får man klippa på midsommar midsommarafton? ;)
 
  • Haha
Destrier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.