Detta ska vara anläggninsgjord. Rätt mycket sten i som synes, skruven är 90 mm och ditlagd för referens.

Behövs det matjord/gräsmattejord på detta eller kan man rulla ut gräs direkt på det här?

Jord med stenar och en 90 mm skruv för storleksreferens, möjlig yta för anläggning av gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle nog iallafall vara värt att lägga en helg på att kratta och plocka sten...

/ATW

Ps kanske hyra in det lokala knattelaget för lite barnarbete? Ds
 
  • Gilla
Luxen
  • Laddar…
Tack för svar. Det är en firma som ska göra hela gräsmattan, så frågar för att jag själv känner mig rätt tveksam till att de kan börja rulla på detta.
 
T
Jag håller helt med. Jag skulle aldrig rulla ut gräs på det där underlaget. Jag skulle sätta tillräckligt med tid på att kratta bort alla stenar som man får fram med en vanlig järnräfsa. Sen är det ju omöjligt att avgöra om jordens kvalitet är tillräckligt bra. Vissa leverantörer menar ju att man skall ha 20cm matjord under rullgräs, medan andra nöjer sig med 10cm.
 
  • Gilla
Luxen
  • Laddar…
Begär att de tar en jordanalys innan de rullar gräset. Kontrollera att värdena stämmer med Mark AMA krav för växtbädd för gräsmatta.
 
Jorden är viktig. Det som är ännu viktigare är att säkerställa att ytan inte har blivit kompakterad vid tidigare byggnation då man kan ha kört med tunga maskiner över marken. Har man gjort det behöver ytorna där man kört djupluckras med grävskopa. Är jorden under kompakt spelar det ingen roll hur fin jord man lägger på över. Gå över ytan och provsticka med en smal stålpinne och känn efter. Får du inte ner den mer än 20 cm kan du behöva djupluckra.
 
Det där är extremt mycket bättre än det som finns under min gräsmatta. Men den vinner å andra sidan inga priser.
 
Tack för svaren. Jag frågade igår kväll och det visade sig inte bli rullgräs direkt på detta utan det krattas just nu och kommer läggas ett lager matjord också innan rullarna kommer. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.