Garningen Garningen skrev:
De stod klart och tydligt rörlig ränta, men när dem direkt höjer då kampanjen är över, så är det bara sorgligt och patetiskt.
Det är väl så det brukar fungera när kampanjer tar slut, priset går upp.

Garningen Garningen skrev:
Tyvärr har dem fantastiska och prisvärda kök så de går inte att bojkotta dem.
Men man kan bojkotta deras finansieringslösningar. Anser någon att denna räntehöjning gör lånet för dyrt är det väl bara att lösa lånet med hjälp av billigare finansiering. Utgår från att det inte finns villkor som hindrar "förtidsbetalning".
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl så det brukar fungera när kampanjer tar slut, priset går upp.
Isf är kampanjen missledande, då man uppfattar det som att om man lånar under kampanjens tid får en ränta på 0,99% ist för ordinarie högre standardräntan. Inte att under kampanjens tid är räntan 0,99% och direkt kampanjen är över kommer räntan höjas för alla som lånat..

Har inte lånat själv och tror inte någon som lånat kommer att bli utblottad. Menar bara att Ikea på ett fult sätt tillsammans med sin egna bank ikano lurar kunderna med lockränta.
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
A
Håller helt med där. Lite att jämföra med ränterabatt på huslånet.
 
A Abraham_E skrev:
Precis, det är lite så. Detta förväntades inte av Ikea direkt. Men jag borde ha läst lite mer och insett att det var en kampanj på en rörlig ränta och inte en fast ränta.

För mig var det mer av en princip där Ikea gick ut och sa att det var en kampanj, bara för att höja den lika fort som kampanjen tog slut. Det är rent svindleri i mina ögon...
Allt handlar om vad det står i avtalet...
Inte ovanligt på finansiering av konsumentprodukter, att kampanjräntan justeras efter en viss tid...
Fråga: 0,99 % är det per månad eller Per år ?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Men om det nu är rörlig ränta så är det väl bara att betala allt på en gång eller flytta lånet till någon billigare?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Den bör ju följa det allmänna ränteläget. Jag har inte hört något om att det gått upp. Har listräntorna generellt gått upp 0,2%enheter är det inget att snacka om. Har de inte det låter det mer som falsk marknadsföring.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
En ökning från 1% till 1,2% för ett lån på 30.000 kr gör en skillnad på 5 kr per månad, innan skatteavdrag 30% på räntan, dvs netto 3,50 kr/månad.
Snälla någon, säg att jag räknar fel!
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 9 till
  • Laddar…
Du räknar rätt.
 
T
Jag hade nog mer känt ”Vad bra att räntan var på typ 1 % och inte 10 %”

Om IKEA sedan höjt räntan så det kostade mig 5kr mer i månaden tror jag inte att jag hade lyft luren för att ringa och skälla ut IKEA då jag anser dom är väldigt tillmötesgående annars enligt mina erfarenheter å andra sidan har jag aldrig köpt något på avbetalning.

Så jag kanske har fel. Vem vet.
 
  • Gilla
TicToc och 2 till
  • Laddar…
lopec
Kan man gnälla? Ja! Det kan man!

Bör man gnälla? Nej...

Ikea följer ingånget avtal. Läs avtal innan. Var nöjd att inte räntan är högre än så.
 
  • Gilla
frawer och 1 till
  • Laddar…
Har man en kampanj där man ger en rabatterad ränta så ska rabatten självklart gälla hela lånetiden, om ingen tidsgräns på rabatten anges, vilket jag inte kan utläsa i tråden. Däremot kan räntan naturligtvis stiga, den är ju rörlig! Men den bör alltid ligga i det här fallet 0,20% under "standardräntan".
Annars, om räntan justeras till standardnivå, blir det ju - för att låna KoW:s beräkning - en besparing för kunden på HELA 3,50:- Det tror jag vi alla kan skriva under på inte är en speciellt fördelaktig kampanj...

Som Daniel är inne på i inlägg #21 så har väl räntorna inte rört sig i år? Varför höjer då Ikea sin ränta?


A Akronym skrev:
En kampanj är ju för att lura in er i ett beslut istället för att tänka efter (och kanske inse att det nog är lika bra att handla för pengar man har) så jag tycker kampanjen verkar ha fungerat precis som den skulle
Om tanken var att IKEA skulle lura sina kunder så ja, då har kampanjen fungerat. Frågan är om policyn hos IKEA är att lura sina kunder...?
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Jag kan ta ett kort på brevet när jag kommer hem, men de de anger typ "ökade upplåningskostnader" som anledning ...

Självklart blir det ju pyttelite pengar i verkligheten, det är ju mer av en principfråga. Kollade på IKEAs hemsida, och "normalräntan" ligger på 6%, vilket bör vara ganska normalt för ett blanco-lån ..

För min del handlar det knappast om att jag blev lurad av IKEA att låna pengar för att renovera ett kök som jag egentligen inte har råd med. Följer man min "kökstråd" kan man notera att det planerats i över ett år (https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-planloesning-koek.310446/) :crysmile:. Eftersom jag inte var beredd att sälja av fonder/aktier just nu så bedömde jag att det var värt kostnaden att låna de pengarna. Höjer de räntan igen så vi börjar närma oss 2% kan det nog vara dags att omvärdera och kanske betala av rubbet...
 
Ökar dina aktier/fonder ännu mera så skulle jag inte göra något, 1-2% på de belopp upp till 100-200 kkr blir inte någon större påverkan såvida man inte har en ekonomi som redan nu balanserar på smärtgränsen.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
"Ökade upplåningskostnader" kan väl bara vara ökad ränta på IKEAs lån i deras tur (behöver IKEA verkligen låna pengar?) vilket då inte bör ha skett. Ökad ränta alltså.
Annars är ju "ökade upplåningskostnader" bara en omskrivning för "vi vill tjäna mer pengar".
 
Excel
A Abraham_E skrev:
Precis, det är lite så. Detta förväntades inte av Ikea direkt. Men jag borde ha läst lite mer och insett att det var en kampanj på en rörlig ränta och inte en fast ränta.

För mig var det mer av en princip där Ikea gick ut och sa att det var en kampanj, bara för att höja den lika fort som kampanjen tog slut. Det är rent svindleri i mina ögon...

Svindleri är det ingen fråga om tycker jag. Lärdomen är väl att läsa avtalet innan man skriver på. Lär av misstaget och var glad att det inte är 35% ränta.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.