Funderar på att köpa ett 1 1/2 plans hus med inredningsbar vind. Ni som gjort så och inrett vinden - hur lång tid ska man beräkna att det tar?
 
Läste just en annan tråd där det såg ut som att det skulle ta ca 5 månader. Då fick han hjälp av sin pappa.

Men det beror ju mycket på hur man bygger, hur duktig man är, hur mycket fritid man kan lägga ned. Om annat måste komma emellan som att anlägga trädgård, bygga staket osv osv..

/Björn
 
Inreda en vind på säg 70 kvadrat då... Kvällstid bara och helger... Med allt isolering och hela kittet.

För en hantverkare säg 5 h/kvadrat ungefär alltså 1.5 månad ungefär..För en någorlunda händig hempulare 3-4 månader...
Det handlar bara om planering egentligen och där tjänas effektiviteten. Kan tänka mig att skulle man jobba heltid så tar det hmm nu sticker jag ut hakan 200 timmar kanske... Då upskattar jag 120 kvm luftspalt, isolering, plast, gles och dubbel gips i tak och ytter väggar efter stöd benen. 2 innerväggar på säg 10 m ca 25 kvm. Uppregling av golv, spånskiva och parkett. Taket tar då ca 50 timmar, golvet hmm säg runt 20. Väggarna kanske 10 max. Lite lullul runt omkring med el säg 8 timmar. Målar jobb 40 timmar. Sen avslutas det med parkett 70 kvadrat 8 timmar. Lister, dörrar 16 timmar vad blir det runt 160 nånstans....give or take 20% kanske beroende på utformning osv...
 
Ja och så kanske man kan dubbla de siffrorna för att det troligen blir en massa extra pill och tänk som man inte räknat med?

Då har man väl marginal så man klarar sig tidsmässigt.

/Björn
 
Ska du isolera själv?? Min säljare tjatar på mig att jag ska ta isolerad övervåning för 66000, Bygger björken från hjältevad, Tror själv att man kan spara in mycket på att göra själv,,några synpunkter???
 
Är det inte så att om du har det stående oisolerat ett tag så finns det risk för mögelskador på yttertaket.

Varm fuktig luft stiger upp ifrån nedervåningen där ni flyttat in. Och kondenserar när den träffar yttertaket där uppe. Såvida ni inte har en helt tät trappuppgång innan det blivit inrett.
 
hempularen skrev:
Är det inte så att om du har det stående oisolerat ett tag så finns det risk för mögelskador på yttertaket.

Varm fuktig luft stiger upp ifrån nedervåningen där ni flyttat in. Och kondenserar när den träffar yttertaket där uppe. Såvida ni inte har en helt tät trappuppgång innan det blivit inrett.
Nåja, så fort går det ju inte. Det tar nog många år innan man behöver oroa sig. Och har du bara tillräcklig ventilation på den oinredda ovanvåningen så behöver du inte alls oroa dig.

Hur klarar sig alla enplanshus med vind, och vindslucka inneifrån?
 
svartjobbarn skrev:
Ska du isolera själv?? Min säljare tjatar på mig att jag ska ta isolerad övervåning för 66000, Bygger björken från hjältevad, Tror själv att man kan spara in mycket på att göra själv,,några synpunkter???
660 tusen för att fixa övervåningen ?, det var DYRT. Brukar kosta kring 150-200' för jobb och material med kvitto.

Gör du allt själv kan du ordna det för mellan 70 ' 150' beroende på hur tjusigt det skall vara.
 
det står väl 66 000 sextisex tusen inte 660 tusen

Isolera redan från fabrik !
Dom jag har pratat med som har gjort det i efterhand önskade att dom hade beställt det redan från början det är ofta väldigt bökigt och jobbigt att göra det efteråt.

/mats
 
Isolera redan från fabrik !
Dom jag har pratat med som har gjort det i efterhand önskade att dom hade beställt det redan från början det är ofta väldigt bökigt och jobbigt att göra det efteråt.
Instämmer! Har man en gång gjort det vill man inte göra det fler gånger :-/
 
Sorry, mitt fel, jag skyller på förkylningen. Fast 66 ' var rätt dyrt ändå, materialkostnaden ligger väl på knappt en tredjedel.

Fast jag skulle nog också gjort det från fabrik, det är ett jäkla trist jobb...
 
mats_g skrev:
det står väl 66 000 sextisex tusen inte 660 tusen

Isolera redan från fabrik !
Dom jag har pratat med som har gjort det i efterhand önskade att dom hade beställt det redan från början det är ofta väldigt bökigt och jobbigt att göra det efteråt.

/mats
Tänk bara på att de flesta hustillverkare som erbjuder isolerad övervåning inte har isollering i takbjälklaget då.
Det blir en fruktansvärd resonanslåda, och när ni sedan flyttar in kommer det bli outbärligt när barnen springer runt på ovanvåningen, och det känns som man bar inne i en bastrumma... ;)
 
Den är isolerad i mellanbjälklaget även när man tar isolerad övervåning

i alla fall var vårt det

/mats
 
Jag isolerade övervåningen på vårt hus förra vintern. Det kostar INTE så många kronor och är inte så jobbigt som det utmålas här.

Isolera själv om du vill och lägg pengarna på annat, de behövs till mycket.
 
LenaW skrev:
Funderar på att köpa ett 1 1/2 plans hus med inredningsbar vind. Ni som gjort så och inrett vinden - hur lång tid ska man beräkna att det tar?
Det tar ca 350 h
Arbetskostnad 1500 kvm x 70 kvm = 105 tusen, 300 sek timme = 350 timmar
Dessa priser är standard för inredning av övervåning från Svenska byggfirmor
Mvh
Göthe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.