Hej.

Har tänkt att så min baksida i höst efter dränering, tillbyggnad, altan. Nu till frågan marken ganska ojämn behöver höja cirka 15 cm upp mot altan sargen och framåt till för att undvika för mycket lut in mot altan och hus.

Kan man fylla matjord direkt upp mot altanens sarg är ju tryckt virke men är det bra? Finns det för alternativ ska man lägga upp en rad med högre plattor sen fylla jord emot detta?

Känner mig kluven och novis här.

Vi ska upp i nivå med tillfälliga lösa trappsteget enligt bild.
 
  • En del av en altan med tryckt virke som visar gapet mellan marken och altansargen, med grus och gräs i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt gräsbevuxet område med en träkant till en altan och grus i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En platon eller motsvarande som ställes på högkant och går upp ca 5 cm ovan tänkt nivå skyddar bra
 
J jonaserik skrev:
En platon eller motsvarande som ställes på högkant och går upp ca 5 cm ovan tänkt nivå skyddar bra
Tack för svar, hur fäster jag bäst en Platon matta i sargen tror du? Spikas eller skruvas den.
 
Den ska väl inte ha så mycket tryck på sig. så sätt den ca 10 cm ner i mark om du kan, det verkar inte vara så högt som du ska ha, kan du lägga lite på baksidan om stöd så står den för sig själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.