A
Kan inte tänka mig att en ksnalfläkt ger högre luftflöde än en större fläkt i fönstret.
 
harry73
G Guson skrev:
Finns det en köksfläkt med utlopp till omvärlden kan den agera frånluftsfläkt.
exakt, och köksfläkten sitter på en plats där den gör nytta hela året. Men vi testade med köksfläkten igång för att få ner tempen på sommaren och det krävs betydligt mer än de 30 minuter @Garningen föreslår, inte ens 60 minuter räcker (om man nu räknar med att hens förslag har dubbla kapacitet jämfört med köksfläkt (600 kubik/timme istället för 300)
 
harry73 harry73 skrev:
exakt, och köksfläkten sitter på en plats där den gör nytta hela året. Men vi testade med köksfläkten igång för att få ner tempen på sommaren och det krävs betydligt mer än de 30 minuter @Garningen föreslår, inte ens 60 minuter räcker (om man nu räknar med att hens förslag har dubbla kapacitet jämfört med köksfläkt (600 kubik/timme istället för 300)
Skälet till att fläkten funkar dåligt är samma som varför all vädring har begränsad effekt. Det beror på att luft är en dålig värmebärare. All isolering går ut på att binda så mycket luft som möjligt av just den anledningen. Det viktigaste är att se till att huset aldrig blir varmt genom att minimera solinstrålningen. Markiser i första hand, persienner och gardiner i andra.
 
KristinaRT
Citerar fr #1 ”Vi har fönster öppna på glänt men eftersom vi har en innekatt så kan vi inte öppna helt.”

Som svar på inlägg nr 59: Alltså inte fönster vidöppna och tvärdrag. Ett enkelt sätt att få svalare på kvällen är att öppna vidöppet och tvärdrag, vilket går att lösa med nät för fönster.
Vv läs inlägg och anta/förutsätt mindre.
 
harry73
Som tur är fick TS även många tips om hur han kunde stänga ut solljuset på ett billigt sätt :)
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
TS kan inte skapa korsdrag eftersom katten smiter ut. Detta löses genom nät, vilket gör att fönster kan öppnas och katten stannar inne.
Detta löses enklast genom att stänga in katten i ett rum som ingen sover i och vädra ett par timmar innan läggdags, i dom rum som skall kylas ner.
 
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
KristinaRT
Om man nu inte vill ha öppet hela natten i det rum man sover i.
Men visst, det går rel enkelt att lösa....
 
Erik_Hansson skrev:
Kan inte tänka mig att en ksnalfläkt ger högre luftflöde än en större fläkt i fönstret.
https://soliduct.se/kanalflakt-125c.htm

Den länkade för 650kr ger ett luftflöde på 117l/s eller 421m³/h, det är väldigt mkt luft!

Är deras hus på ca 200m³ så omsätts all luft i hela huset på 30min.
 
Redigerat:
harry73
Har man 1m2 fönsteröppning på var sin sida av huset och känns draget i fönsteröppningen som svag bris, har man 1000 l/s
Känns det som lätt bris, blir det ca 2000 l/s.

Öppnar man då också dörrar och andrs fönster, blir det lätt 4000 l/s

Då är 117 l/s inte så mycket.
 
A
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...n/kalluft/golvflaktar/golvflakt-412006/#tab02

42m3/min eller 2520m3/h för en vanlig fläkt som kan blåsa ut genom ett fönster. 199kr.

Men det är inte hela problemet, utan att hela byggnaden är uppvärmd. Det är stor massa som ska kylas ner, betydligt mer än enbart luften i huset.

Vi använde två sådana fläktar i fönster med myggnät (40kr, Jula) förra året. Fungerar rätt så bra. Men det blir ju inte svalare inne än ute ändå. I år har vi köpt en Mitsubishi luft-luft-värmepump och håller 21c inne med avsevärt bättre komfort. runt 200kw/h/månad drar den dessa dagar då det är som varmast ute (25-28c). Maskinen med installation gick på 19000kr, så det är inte ju klart en stor kostnad jämfört myggnät och fläktar.
 
harry73 harry73 skrev:
Har man 1m2 fönsteröppning på var sin sida av huset och känns draget i fönsteröppningen som svag bris, har man 1000 l/s
Känns det som lätt bris, blir det ca 2000 l/s.

Öppnar man då också dörrar och andrs fönster, blir det lätt 4000 l/s

Då är 117 l/s inte så mycket.

Nackdelen med vidöppna fönster och dörrar är att du inte kan gå hemifrån utan att riskera oönskat besök av mygg, knott, människor och djur. Regn är ju oxå en klar nackdel.
 
Ja en vanlig bords- eller golvfläkt är enklast.
Att ha köksfläkten igång och tro att det ska bli svalare i huset är nog att vara lite överoptimistisk.
 
janwide
Vi har exakt samma problem. Efter att ha provat allt kapitulerade vi och har nu installerat AC på övervåningen
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ja en vanlig bords- eller golvfläkt är enklast.
Att ha köksfläkten igång och tro att det ska bli svalare i huset är nog att vara lite överoptimistisk.
Tempen i sovrummet sjönk ca en grad (25->24) över natten mätt med termometer stående bredvid sängen. Testat natten till idag med ventfönster öppna i fyra rum varav ett i mitt sovrum. Kunde säkert blivit bättre verkan om jag stängt alla ventrutor utom den i sovrummet.
 
harry73 harry73 skrev:
exakt, och köksfläkten sitter på en plats där den gör nytta hela året. Men vi testade med köksfläkten igång för att få ner tempen på sommaren och det krävs betydligt mer än de 30 minuter @Garningen föreslår, inte ens 60 minuter räcker (om man nu räknar med att hens förslag har dubbla kapacitet jämfört med köksfläkt (600 kubik/timme istället för 300)
Jag skrev att fläkten skall gå hela natten. 30 min räcker inte långt som du säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.