T
Nu verkar det ha löst sig för dig. Men ett råd inför framtiden. Eller råd och råd. Kan skriva vad som funkar för mig.
Jag ska inte säga att jag är helt konflikträdd, men jag gillar i alla fall inte konflikter, vilket du heller inte verkar göra. Men om någon försöker sätta sig på mig eller dominera mig så går mitt proppskåp.

Jag kan också tycka att det ibland kan vara jobbigt att framföra kritik till någon. Speciellt om man har någon "konflikt". Men det är innan dom gör mig riktigt förbannade. Innan jag öppnar upp a can of whop ass på dem så försöker jag kolla om jag kan ha missuppfattat något eller om dom är så dumma i huvudet som situationen verkar.
Det är även bra för samvetet att veta att man gett personen i fråga en chans :).

I din situation tex, där ni inte pratar med varandra, utan gör små krigshandlingar mot varandra utan inledande kommunikation, kan bli jobbiga. Även för dig fast du vet att du har rätt. Eller dig ska jag inte säga, ska prata om mig själv. Jag hade tyckt det var lite jobbigt.

Det är svårt att ta en inledande kontakt i en konflikt om man är lite konflikträdd. Jag brukar försöka hitta en alternativlösning istället för att bara komma med kritik, då blir det lättare att ta en diskussion med grannen. Istället för att gå över och be honom omedelbart ta bort massorna, vilket kan vara jobbigt. Så gå dit och inled tex med:
Jag har sett att du har haft lite problem att få in båten på tomten. Vägen är ju jäkligt smal så jag förstår att du behöver lite extra utrymme. Du har ju lagt lite massor på min tomt. Det kanske inte är hela världen men det hade varit bra om du frågat innan. Jag kommer tyvärr behöva den delen av min tomt. Men jag kollade lite och ser att du har ett alternativ. Om du lägger ett rör i ditt dike och fyller på med massorna där så borde det inte bli några problem.

Då ger du grannen ett alternativ där han mer eller mindre är tvungen att gå på det alternativet eller att han förkastar det och svart på vitt visar att din tomt är mindre viktigt än hans egen.
Om det sen blir en konflikt kan du med gott samvete rulla in vilket artilleri du vill. Både du och grannen vet nu att det finns ett uttalat alternativ som han har förkastat. Det är alltid bra både för samvetet och konflikten att inleda med en kommunikation åtminstone. Sen är det rätt kul när folk misstar snällhet för flathet :).
 
  • Gilla
Manuel Manolo och 18 till
  • Laddar…
D
T Ejmelie skrev:
Nu verkar det ha löst sig för dig. Men ett råd inför framtiden. Eller råd och råd. Kan skriva vad som funkar för mig.
Jag ska inte säga att jag är helt konflikträdd, men jag gillar i alla fall inte konflikter, vilket du heller inte verkar göra. Men om någon försöker sätta sig på mig eller dominera mig så går mitt proppskåp.

Jag kan också tycka att det ibland kan vara jobbigt att framföra kritik till någon. Speciellt om man har någon "konflikt". Men det är innan dom gör mig riktigt förbannade. Innan jag öppnar upp a can of whop ass på dem så försöker jag kolla om jag kan ha missuppfattat något eller om dom är så dumma i huvudet som situationen verkar.
Det är även bra för samvetet att veta att man gett personen i fråga en chans :).

I din situation tex, där ni inte pratar med varandra, utan gör små krigshandlingar mot varandra utan inledande kommunikation, kan bli jobbiga. Även för dig fast du vet att du har rätt. Eller dig ska jag inte säga, ska prata om mig själv. Jag hade tyckt det var lite jobbigt.

Det är svårt att ta en inledande kontakt i en konflikt om man är lite konflikträdd. Jag brukar försöka hitta en alternativlösning istället för att bara komma med kritik, då blir det lättare att ta en diskussion med grannen. Istället för att gå över och be honom omedelbart ta bort massorna, vilket kan vara jobbigt. Så gå dit och inled tex med:
Jag har sett att du har haft lite problem att få in båten på tomten. Vägen är ju jäkligt smal så jag förstår att du behöver lite extra utrymme. Du har ju lagt lite massor på min tomt. Det kanske inte är hela världen men det hade varit bra om du frågat innan. Jag kommer tyvärr behöva den delen av min tomt. Men jag kollade lite och ser att du har ett alternativ. Om du lägger ett rör i ditt dike och fyller på med massorna där så borde det inte bli några problem.

Då ger du grannen ett alternativ där han mer eller mindre är tvungen att gå på det alternativet eller att han förkastar det och svart på vitt visar att din tomt är mindre viktigt än hans egen.
Om det sen blir en konflikt kan du med gott samvete rulla in vilket artilleri du vill. Både du och grannen vet nu att det finns ett uttalat alternativ som han har förkastat. Det är alltid bra både för samvetet och konflikten att inleda med en kommunikation åtminstone. Sen är det rätt kul när folk misstar snällhet för flathet :).
Förstår din syn på det men jag anser inte att jag är konflikträdd för att jag inte vill konfrontera en galen och rabiat granne som jag inte vet vad denna kommer att göra.
 
  • Wow
Manuel Manolo
  • Laddar…
T
D Bubblebubb skrev:
Förstår din syn på det men jag anser inte att jag är konflikträdd för att jag inte vill konfrontera en galen och rabiat granne som jag inte vet vad denna kommer att göra.
Möjligtvis respektlös, men galen och rabiat har i alla fall inte framkommit i tråden.
 
  • Gilla
lunarayo
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Så den riktiga skurken här är TS som har stulit fyllnadsmassorna som låg inom vägområdet som samfälligheten förfogar över.
Om det är sättet att se detta på, då är jag beredd att ta mitt straff. Vad tycker du jag borde få, stening kanske?
 
  • Gilla
  • Haha
Linderödsåsen och 7 till
  • Laddar…
A
Kanske tid att avsluta tråden?
 
  • Gilla
MicBer och 1 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Om det är sättet att se detta på, då är jag beredd att ta mitt straff. Vad tycker du jag borde få, stening kanske?
Inte fått någon respons alls från grannen efter ditt lilla tilltag?
 
Plantera en häck eller träd -
Jag hade ett liknande problem och resonerade att växter är mindre konfronterande än ett staket eller plank. Mina störande grannar sa aldrig ett pip, och skulle de ha gett sig på häcken (som växte upp till träd) skulle de ha varit åverkan i stället för att "bara" ha spritt ut grus.

En annan fördel är att du slipper se båten (och grannen) som skapar så mycket friktion.

Lycka till,
 
  • Gilla
Bettan74
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Jag har en tomt som ligger längsmed en väg. Min granne har sin utfart i rät vinkel mot min tomt och alltså även mot vägen. Han bor på motsatt sida om vägen sett från mig.

Istället för att bredda sin egen utfart har han anlagt en halvcirkel in på min tomt, för svängradien.

Han vägrar lyssna på mig och säger att han inte ville bredda sin väg för att han inte vill förstöra sina diken. Han har köpt en stor båt och behöver svängradien är hans motivering.

Jag kom hem en dag och då hade han gjort detta, vad skall jag göra?

Förtvivlad.
Enkelt! Kontakta någon som kan frakta dit en stor tung sten. Gärna när grannen har sin båt på sin tomt.
 
  • Gilla
Saxdaling
  • Laddar…
PeterHog PeterHog skrev:
Vad är problemet egentligen? verkar ju inte vara nått jättestort ingrepp på tomten, är problemet det att han inte frågade först?
En del kommer med obegripliga kommentarer. Bevare mig för sådana människor. "verkar ju inte vara nått jättestort ingrepp på tomten". Du tycker alltså att man ska acceptera att en granne gör vad som helst på din tomt bara det inte är "ett jättestort ingrepp". Nej, fy farao. Ingen ska göra minsta lilla ingrepp på min tomt utan mitt tillstånd - i förväg! Självklart hyfs och vett som man har rätt att kräva av normala människor.
 
  • Gilla
mejeriet och 4 till
  • Laddar…
harry73
Nu vet vi egentligen fortfarande inte hur stor vändplatsen är och om den gör intrång i TS tomt eller om den egentligen håller sig till vägzonen.

Jag misstänker att de som säger att det inte är så farligt har en annan bild av hur det ser ut jämförd med de som tycker att det är förskräckligt
 
  • Gilla
Abki och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag vet inte om grannen hade rätt att bredda vägen åt TS håll. Jag tror inte.
Däremot vet jag att TS inte bara fick ta bort massorna, så ja solklart fall av egenmäktig förfarande.
Nu ska ni inte tolka detta som att jag tycker att ts ska bli polisanmäld, men jag blev lite trött på alla som så säkert visste att grannen gjorde fel.
Bra att du blir trött av att vara så tvärsäker. Självklart var TS i sin fulla rätt att städa på sin egen tomt. Finns ingen som helst tvekan om det. Det är något annat om nån har ställt en skrotbil på tomten. Då lär man inte få frakta bort den utan vederbörligt tillstånd.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Hemmakatten
Tråden spårar ur med en massa tjafsiga kommentarer, OT och påhopp på varandra.
Håll er strikt till ämnet. Detta är Juridikforumet och TS vill ha svar på sin fråga, inget annat.
 
  • Gilla
Bichonen och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är grannens egendom.
Kör fram till hans infart och fråga -"Var vill du att jag tippar dom!"

Fega pojkar får inte kyssa vackra flickor

Staffan
Det finns andra allternativ, köp hem ett lass grus och lägg på din tomt där han vänder. Till våren har han lärt sig vad som gäller och du kan använda det som toppdress på gräsmattan. Klart.
 
Är det ens fastlagt att det är TS tomt?
 
Det borde vara extra intressant att känna till de faktiska förhållandena som tex var fastighetsgräns går i ett juridikforum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.