A Argastesnickaren skrev:
På en Klippo med Honda motor som jag hade för många år sen så var där två hål i blecket där fjädern satt.
Då flyttade man bara fjädern till det andra som gjorde att varvet på maskinen blev perfekt.
Jag har en Hondamotor med dessa två hål. Maskinen går med betydligt högre varvtal om man "byter hål". Eftersom det finns två hål antar jag att någon tänkt att bägge hålen har ett användningsområde. Vet någon varför maskin levereras "snålställd" då den verkar vara konstruerad för att kunna "köras hårdare".
 
MultiMan
Jag har samma på min Klippo-Honda.

Längre livslängd? Regler för miljöcertifiering? Ljudnivå?

Jag kan även konstatera att den motorn från 2004 inte gillar alkylat utan går för snålt med det, så jag måste köra vanlig handelsbensin för perfekt gång. Kan ju vara ett tips om man har problem med att klipparen tjuvstannar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har en Hondamotor med dessa två hål. Maskinen går med betydligt högre varvtal om man "byter hål". Eftersom det finns två hål antar jag att någon tänkt att bägge hålen har ett användningsområde. Vet någon varför maskin levereras "snålställd" då den verkar vara konstruerad för att kunna "köras hårdare".
Antagligen för att om du klipper gräset så ofta som är bäst för gräset ( man ska klippa 1/3) av längden tror jag) så är det lägre varvet tillräckligt. Jag kan också tänka mig att mulchningen funkar bättre när nytt gräs tas in långsammare (men kanske kompenserar högre varv för det).
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Jag har samma på min Klippo-Honda.

Längre livslängd? Regler för miljöcertifiering? Ljudnivå?

Jag kan även konstatera att den motorn från 2004 inte gillar alkylat utan går för snålt med det, så jag måste köra vanlig handelsbensin för perfekt gång. Kan ju vara ett tips om man har problem med att klipparen tjuvstannar.
Du måste ju ha samma maskin som jag ungefär, hur menar du att den går snålt? Kör Alla varianter av akylat utan problem.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag kan också tänka mig att mulchningen funkar bättre när nytt gräs tas in långsammare
Jag tycker snarare att mulchningen fungerar bättre med det högre varvtalet. Svårt att säga säkert dock då så många faktorer spelar in som gräslängd, "grästäthet", fuktighet mm mm.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har en Hondamotor med dessa två hål. Maskinen går med betydligt högre varvtal om man "byter hål". Eftersom det finns två hål antar jag att någon tänkt att bägge hålen har ett användningsområde. Vet någon varför maskin levereras "snålställd" då den verkar vara konstruerad för att kunna "köras hårdare".
Maskinen levereras med fjädern i första hålet.
Det innebär lägre varv och mindre ljud men oxå lägre hastighet framåt.
Då varvet ökar på maskinen ökar oxå hastigheten framåt, dvs maskinen klipper samma mängd gräs oavsett vilket hål fjädern sitter i.
Kör man då lite större gräsmattor och kanske lite som heltidsjobb vill man att det ska fortare än kanske Svensson som har en liten tomt att sköta
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Jag har samma på min Klippo-Honda.

Längre livslängd? Regler för miljöcertifiering? Ljudnivå?

Jag kan även konstatera att den motorn från 2004 inte gillar alkylat utan går för snålt med det, så jag måste köra vanlig handelsbensin för perfekt gång. Kan ju vara ett tips om man har problem med att klipparen tjuvstannar.
 
  • Gilla
Urvik
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Kör man då lite större gräsmattor och kanske lite som heltidsjobb vill man att det ska fortare än kanske Svensson som har en liten tomt att sköta
Då får den sitta kvar i det snabba hålet! :D Jag är nog Svensson i detta sammanhang men gräsklippningen får gärna gå så fort som möjligt och gräsmattan är ganska stor.
 
Testade på min Excellent SH med Honda motor igår. Kändes lite hetsigt på mina relativt små gräsytor men jag tror ändå den får ligga kvar i fullfartsläget. Vill man köra långsammare är det ju bara att dra ner gasen lite så är man tillbaka på standardinställningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.