Villabergskuben Villabergskuben skrev:
Tänk också på att du kan inte genomföra hur många omvärderingar av din bostad som helst. Det finns nämligen en 5-årsregel som säger att du tidigast kan omvärdera din bostad fem år efter att du köpte den, och därefter löpande vart femte år.

Undantag kan göras från 5-årsregeln om du har gjort omfattande renoveringar så som om- eller tillbyggnader. Det räcker inte att bygga till en balkong eller renovera ett kök eller badrum utan det måste ha skett en ”avsevärd värdeändring” genom renoveringen. Inreda övervåningen kanske räknas som skäl, men troligen inte färdigställande av trädgården...

Ja precis, jag är medveten om det problemet, därför dumt att jag skickade slutvärdering innan jag hann kolla med andra mäklare. Ska fråga banken om det ens är någon mening att kolla vidare nu eller om vi får leva med den värdering som är gjord.

Fick tag på mäklaren som svarade att just trädgård gör mycket för helheten och är kostsamt (även övervåningen), och att de två faktorerna plus rådande marknad tagit ner priset så pass. Riktigt surt såklart.
 
Även vårt hus värderades som ”färdigt” trots lerpöl till trädgård. ”Det blir säkert bra” var andemeningen i hela värderingen.

Ta dit en till mäklare och säg att ni vill ha ett andra utlåtande, oavsett vad han säger så utbrist ”vad lågt!” och se förvånad ut, berätta sen att den andra mäklaren satte värde x tusen kronor över. Skulle bli förvånad över om mäklaren inte då reviderar sitt bud. Funkade bra för oss när vi sålde lägenhet.
 
dd88 dd88 skrev:
Även vårt hus värderades som ”färdigt” trots lerpöl till trädgård. ”Det blir säkert bra” var andemeningen i hela värderingen.

Ta dit en till mäklare och säg att ni vill ha ett andra utlåtande, oavsett vad han säger så utbrist ”vad lågt!” och se förvånad ut, berätta sen att den andra mäklaren satte värde x tusen kronor över. Skulle bli förvånad över om mäklaren inte då reviderar sitt bud. Funkade bra för oss när vi sålde lägenhet.

Ja, vi kan ta dit en andra mäklare förutsatt att banken godkänner en ny slutvärdering. Om nästa är högre kanske vi kan mötas på mitten eller något, om de inte vågar gå på det högre på grund av den första, lägre värderingen. Känner mig bara så klantig som skickade in det. Men om den här låga värderingen i bästa fall innebär 18000 kr till i kontantinsats, om det går att lösa det så, är det ju inte dåligt vid en omvärdering att vi gått in med mer i kontantinsats. Eller tänker jag fel? Vi måste kanske ta ett blancolån ändå enligt banken då den delen saknar säkerhet. Skickade iväg ett Mail med frågor till bankmannen för insåg att jag nog inte är helt med på tåget trots allt.

Konstigt ändå att olika mäklare resonerar så himla olika, det gör ju väldigt stor skillnad för kunden vad de värderar.
 
Dels är det väl som tidigare svar skrivit att det värderingen är lägre då det jobb som skulle läggas in i form av inreda övervåning och slutföra tomt inte gjort. Många villor med enbart grovplanerade tomter ÄR väldigt svårsålda (då villadrömmen för de flesta är grönska och tomt man kan använda på sommaren).

Dessutom syns det här i Sthlm hur många nybyggda hus värderats helt galet. Man har mindre tomt och färre ekonomibyggnade än befintliga fastigheter och kräver ändå dubbla priset. Sen ser man hur de befintlgia hsuen självs relativt fort men nybyggnationen ligger ute månadsvis...

Sen att inte ha tillräckligt med kontantinsats och 'ändå börja det stora riskprojekt som ändå ett husbygge är överskrider mitt förstånd...

Nu verkar det ju lösa sig med Blancolån. Men... hur ska ni få råd att planera tomten och inreda övervåningen? Känns som det här var ett beslut på marginalen. Och att äga hus... Kostar... mycket... pengar.
 
Appendix Appendix skrev:
Dels är det väl som tidigare svar skrivit att det värderingen är lägre då det jobb som skulle läggas in i form av inreda övervåning och slutföra tomt inte gjort. Många villor med enbart grovplanerade tomter ÄR väldigt svårsålda (då villadrömmen för de flesta är grönska och tomt man kan använda på sommaren).

Dessutom syns det här i Sthlm hur många nybyggda hus värderats helt galet. Man har mindre tomt och färre ekonomibyggnade än befintliga fastigheter och kräver ändå dubbla priset. Sen ser man hur de befintlgia hsuen självs relativt fort men nybyggnationen ligger ute månadsvis...

Sen att inte ha tillräckligt med kontantinsats och 'ändå börja det stora riskprojekt som ändå ett husbygge är överskrider mitt förstånd...

Nu verkar det ju lösa sig med Blancolån. Men... hur ska ni få råd att planera tomten och inreda övervåningen? Känns som det här var ett beslut på marginalen. Och att äga hus... Kostar... mycket... pengar.

Fast vi har ju haft kontantinsatsen i förhållande till byggets kostnad, det ”faller ju” bara på värderingen nu. Vi har inte lånat mer än vi har råd med vill jag understryka men man blir ändå orolig/stressad när ekonomin inte blir som man planerat.

Vi har mer pengar att ta av men som man hoppats kunna lägga på annat nu. Vi sparade ihop 10-15000 i månaden utan att vara överdrivet snåla sedan vi bestämde oss för husbygget, så att spara till trädgård och övervåning sedan känns inte jättesvårt. Det beror på hur vi tänker prioritera allt. Om värderingen ändå inte går att påverka nu får vi helt enkelt ta det lugnt och spara ihop till dessa projekt, vilket kommer ta längre tid än planerat men så blir det ju när ekonomin blir sämre på grund av en dålig (enligt oss något felaktig) värdering.
 
H Hus2019 skrev:
Fast vi har ju haft kontantinsatsen i förhållande till byggets kostnad, det ”faller ju” bara på värderingen nu. Vi har inte lånat mer än vi har råd med vill jag understryka men man blir ändå orolig/stressad när ekonomin inte blir som man planerat.

Vi har mer pengar att ta av men som man hoppats kunna lägga på annat nu. Vi sparade ihop 10-15000 i månaden utan att vara överdrivet snåla sedan vi bestämde oss för husbygget, så att spara till trädgård och övervåning sedan känns inte jättesvårt. Det beror på hur vi tänker prioritera allt. Om värderingen ändå inte går att påverka nu får vi helt enkelt ta det lugnt och spara ihop till dessa projekt, vilket kommer ta längre tid än planerat men så blir det ju när ekonomin blir sämre på grund av en dålig (enligt oss något felaktig) värdering.
Marknaden är osäker. Värderingar ska vara försiktiga och spegla ett "garanterat" värde vid försäljning när värderingen gjordes.
Där har du anledningen

Gratisvärderingen du tar kommer inte att ge er en värderingen banken godtar. Om man vill ha en sådan brukar man få betala 2500 och då brukar helt plötsligt mäklaren vara betydligt mer försiktig med beräknat värde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.