4
Hej,

Jag och min fru har ett hus från 1910. Dräneringen är väldigt gamal men vi har inga fuktgenomslag på källarvägarna.

Vi funderar på att renovera tvättstugan i källaren. Vi har googlat runt och kommit fram till att vi vill göra något likande som bilden (tagit från google...). Vi har tänkt att använda IKEA köksskåp.

Fråga: Jag har alltid varit väldigt noga att aldrig ha något trä mot väggarna. Kan det vara så att jag bygger in fukt om jag använder IKEA skåp direkt mot källarväggen? Borde använda takpapp/tjärpapp mellan skåpen och källarväggen?

(Nej, jag är inte intresserad av att renovera källarväggarna)
 
  • Modernt renoverad tvättstuga med vita skåp, mörkt kakelgolv och tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterar du IKEAs köksskåp med metallskenan på väggen så kommer skåpen ut en liten bit från väggen. I underkant skåp sätter man dit en medföljande plastdistans som gör att skåpet inte ligger emot väggen bakom. Detta borde räcka (jag kommer bygga så i min källar-tvättstuga). Titta på IKEAs monteringsanvisning så ser du hur det är tänkt.
En annan tanke är att inte använda någon golvsockel under skåpen ner mot golv utan lämna öppet för att luft ska kunna cirkulera in under stommar och även upp bakom.
 
  • Gilla
Joysep86 och 2 till
  • Laddar…
Precis som zlingo skriver så får du ett litet avstånd till vägg, detta gäller ju dock inte passbitar och bänkskiva. Dessa är bra behandlade om du använder okapad sida inåt, dom har rätt bredd så om väggen är rak funkar det. Om du vill kan du öka ventilationen bakom skåpen med att göra ventilation uppåt tex med ventgaller i skivan, annars står luften mest still. Sockel kan sättas men lämna 1-2 cm högst upp.
 
  • Gilla
Joysep86 och 1 till
  • Laddar…
4
Tack för alla tips!
Jag återkommer med bilder när det är klart.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
4 4fun skrev:
Tack för alla tips!
Jag återkommer med bilder när det är klart.
Hej!
Jag går i samma tankar nu som du för tre år sedan. Hur har det gått? Några goda råd på vägen? :)
 
4 4fun skrev:
Tack för alla tips!
Jag återkommer med bilder när det är klart.
Annanannanas Annanannanas skrev:
Hej!
Jag går i samma tankar nu som du för tre år sedan. Hur har det gått? Några goda råd på vägen? :)

Är också intresserad av att höra hur det gått då vi också ska bygga om tvättstugan i källaren.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.