hur fästa en 115x115 stolpe på en platta?
Funderade på en bit syllpapp under och sen borra två hål i varje stolpe med en bit armeringsjärn i samt två passande hål i plattan. Så man pluggar fast dom.

Eller ska man såga ett spår i stolpen och sedan ställa hela stolpen på ett vinkeljärn typ o sedan skruva rakt in bara från sidan, vad har ni för lösningar?
 
GoC GoC skrev:
Varför inte använda en färdig stolpsko?

[länk]

Borta hål i plattan och sätta fast med ankarmassa. Skruva fast stolpen i stolpskon.

Vill komma ifrån synliga stolpskor... kanske går fräsa lite o sänka in stolpskon, och då ha själva fästet mot skjutskenan?
 
  • Gilla
Rossen73
  • Laddar…
Jag har använt den stolpskon som visades på bild och vänt skänkeln som man fäster i stolpen så att den kommer inne i väggen. Har man inte väggar som kan dölja så kanske kan kan låta ramen till glaspartiet dölja. På något sätt borde det vara möjligt. Har sett bilder på en stolpsko där själva infästningen sitter mitt i stolpskon, ungefär som ett upp och nedvänt T. Om man använder en sådan stolpsko så kunde man göra en skåra mitt i stolpen istället om det inte är möjligt att använda de mer vanliga U och L-varianterna på stolpskor.
 
Redigerat:
Då är väl armeringsjärn som slås in i ett lagomt stort hål så att kammarna fäster ordentligt i stolpen ett bra alternativ. Förankras i plattan med ankarmassa.
 
  • Gilla
JoakimJohansson
  • Laddar…
Ska inte stolparna och uterummet kläs med väggar?
 
C crazytok skrev:
Ska inte stolparna och uterummet kläs med väggar?
Nej, blir glas från golv till tak
 
R roli skrev:
Jag har använt den stolpskon som visades på bild och vänt skänkeln som man fäster i stolpen så att den kommer inne i väggen. Har man inte väggar som kan dölja så kanske kan kan låta ramen till glaspartiet dölja. På något sätt borde det vara möjligt. Har sett bilder på en stolpsko där själva infästningen sitter mitt i stolpskon, ungefär som ett upp och nedvänt T. Om man använder en sådan stolpsko så kunde man göra en skåra mitt i stolpen istället om det inte är möjligt att använda de mer vanliga U och L-varianterna på stolpskor.
Mm blir inga väggar som kan dölja, låten ramen dölja eller T modellen är nog bäst isåfall. Ska undersöka om de finns några fästen som ör till för det
 
Våra snickare dubbade fast stolparna i plattan med armeringsjärn så inga synliga beslag syns.
 
SSSS SSSS skrev:
Våra snickare dubbade fast stolparna i plattan med armeringsjärn så inga synliga beslag syns.
Bra! Då finns det snickare som gjort som Jag tänkte från början! Tänker mig att man kanske även kan borra hålen i plattan några mm större och ha ankarmassa i hålen för att kunna justera det perfekt.
 
Hej.

Lånar tråden lite här eftersom då jag också ska bygga ett uterum från Willab. Har fått bygganmälan godkänd från stadsbyggnadskontoret att bygga ett attefallsuterum som är 4130x3318 och om jag sätter ytterligare en mittpelare så kan jag utifrån Willabs beräkningar använda en 56x225 limträbalk som bärlina fram (snözon 1,5). Problemet är bara det att jag bara kan bygga 2400 i höjd i bakkant då min bostadsrättsförening inte vill att stommen sticker upp på träfasaden (har betongfasad nedtill). Klantigt nog missade detta i föreningens regler när jag byggde min nya altan förra sommaren. För att jag ska få ihop det behöver jag därför gå ner till en 180 bärlina i framkant för att fortfarande ha 4-grader i taklutning på uterummet. Jag har använt mig av formeln (b/h^3)/12 som någon vänlig medlem har nämnt här förut för att hitta en lägre balk och då skulle en limträbalk som är 115x180 fungera. Blir dock lite mera jobb då stolparna är 115x115 och behöver därför bredda dom i framkant för att få anläggningsyta till sidobalkarna på stolparna. Har som alternativ funderat på att använda en bx200 mm fanerbalk som bärlina i framkant istället för att få ner bredden på balken. Har dock inte hittat något omformingsprogram och mina kunskaper från hållfasthetsläran är lite dammiga. Är det någon här som vet vilken bredd jag behöver?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.