Jag har en tvättmaskin Cylinda 10505 som varit en trotjänare sedan typ 1998.

Den har fungerat troget med bara tre underhållsreparationer under alla år.

Jag bytte motorkol på den 2008 och 2015, och bytte drivrem 2012.

Nu började den dock trilskas.

Den släpper in vatten som den ska,
men när den ska börja snurra trumman,
så rycker den bara till, som om den inte orkar starta.

Men om jag (med bakstycket borttaget) hjälper till att snurra igång trumman när den gör ”rycket”, så snurrar den på som den ska en stund.

När den sedan ska starta om, då är det bara samma ryck igen.

Tycker även det ser ut som det blixtrar lite onormalt mycket från kolen när den snurrar.

Jag misstänkte att det var dags att byta kol igen.

Men när jag tar loss dem, så ser jag att det är mycket kvar av dem.

Har hört talas om att en trasig startkondensator kan orsaka denna typ av startproblem.

När jag söker i sprängskisserna kan jag dock inte se något som anges vara en startkondensator.

I maskinen kan jag se något som påminner om en kondensator (se bild),
men den har dock 4 kontaktpoler, och i sprängskissen anges detta vara ett avstörningsskydd.

På den är angivet 0,47 microFarad + 2x 4700 microFarad,
så någon sorts kondensatorfunktion finns ju i den.


Mina frågor är nu:

Vad är troligtvis fel på min tvättmaskin?

Kan det vara så att ”avstörningsskyddet” även ”extraknäckar” som startkondensator?

Är det isåfall detta ”avstörningsskydd/startkondensator” som är felet på min maskin?

Kan man kontrollmäta detta ”avstörningsskydd/startkondensator”?

Eller är det något helt annat fel på min maskin?
 
  • Tvättmaskinsmotor med etikett för avstörningsskydd som hålls av en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättmaskinens motor med etikett och anslutningskontakter, visas uppifrån på träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komponent i tvättmaskin med ledningar och specifikationsetikett, misstänkt vara avstörningsskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Finns ingen starkondensator på en sån häringa maskin
Om kolen fjädrar som dom skall är det själva motorn.
Går motorn runt lätt ? Annars skurna lager.
Är kolens ute på rotorn jämn och inga lösa segment?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!
Jag tyckte nog att kolen fjädrade som de ska... Och jag tyckte motorn snurrade som den ska...
Ska ta ut motorn igen, och kolla...

En fundering...
Kolen går ju att sätta på två sätt,
uppifrån eller nerifrån.
Har det någon betydelse hur de sitter?
Kommer ihåg att jag var osäker på hur de ursprungligen satt vid tidigare kolbyten.
 
A
Ja det beror på rotationriktningen på motorn
Vet ej om det spelar roll på en tvätt som går åt båda hållen
Bara båda sitter raktemot varandra
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ja det beror på rotationriktningen på motorn
Vet ej om det spelar roll på en tvätt som går åt båda hållen
Bara båda sitter raktemot varandra
Ja, det var så jag tänkte med...
En tvättmaskin snurrar ju omväxlande åt medurs och omväxlande moturs.
Så kolen släpar med ibland och trycks emot ibland.
Åtminstone vid tvätt.. Vet inte om även centrifugeringen går åt båda håll.

Så ena kolet sitter uppifrån och det andra nerifrån, vilket innebär att kolens kontaktytor sitter symetriskt mitt emot varandra.
 
Kolen blir alltså placerade så här...
 
  • Elektrisk motor sedd framifrån med fokus på kolens placering inuti motorn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu plockat ur motorn...

Motorn snurrar runt lätt.
Inget glapp.
Verkar inte vara något problem med lagren.
 
Har nu även tagit lös kolen igen...

De är ju lite olika långa,
men även det kortaste har typ 10 mm fjädringsväg kvar, så det borde väl funka.

Kontaktytorna ser väl jämna ut tycker jag...
Dock ser jag att kolen har sprickor ute i ändorna. Men de sitter ju ihop och har inga lösa segment, så jag har svårt att se att detta ska utgöra något problem, eller?
 
  • Två elektriska kolen med olika längd och synliga sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två svartslitna elektriska kolen med synliga sprickor och olika längder på en ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Om kolektorn är jämn o fin så kan det kanske räcka med att byta kol
De du har är inte ok.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Kan det verkligen vara kolen som är problemet?
Provade att slipa av dem lite, så de blev lite jämnare.
Testade sedan att koppla in motorn i maskinen, men utan att ansluta drivremmen.
När maskinen släppt in vatten så snurrade motorn igång åt ena hållet.
Men när den stannat och sedan skulle snurra igång åt andra hållet, så stod den bara stilla och "durrade".
Så den orkade alltså inte snurra igång fast den var helt utan last.

Jag tycker inte det "känns" som det skulle vara kolen som är problemet.
Men jag har ju noll koll på hur 230 V växelströmsmotorer med kol och kollektor funkar,
så min "känsla" är ju inte så mycket värt i detta sammanhang.

Är det någon transformator som omvandlar 230 V till andra spänningar för att styra varvtal och rotationsriktning?
Eller är det någon typ av likriktare i maskinen, som sedan skickar likspänning till motorkolen?
Kan det vara där någonstans som felet ligger?
Behövs det alltså ingen startkondensator i dessa maskiner med kol,
eller har motorn någon inbyggd kondensator?
 
MultiMan
Det ena kolet du har är för kort. För korta kol ger lägre fjäderspänning mot kollektorn och dålig kontakt = svag eller ingen drivning. Tyckte att @electroluxaren redan skrivit att kolen inte är ok?

Moderna motorer har avancerad frekvensstyrning och inget som är enkelt att fixa om det inte är uppenbara fel som sprängd eller svullen kondensator t ex. Exakt hur det ser ut på olika maskiner vet säkert andra mer om, så det lämnar jag med varm hand till specialisterna.



 
Redigerat:
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Det ena kolet du har är för kort. För korta kol ger lägre fjäderspänning mot kollektorn och dålig kontakt = svag eller ingen drivning. Tyckte att @electroluxaren redan skrivit att kolen inte är ok?

Moderna motorer har avancerad frekvensstyrning och inget som är enkelt att fixa om det inte är uppenbara fel som sprängd eller svullen kondensator t ex. Exakt hur det ser ut på olika maskiner vet säkert andra mer om, så det lämnar jag med varm hand till specialisterna.

[media]
Jo, det kan ju vara kolen...
Eller så är det kollektorn som nu är för sliten,
efter två tidigare kolbyten så har ju motorn snurrat några varv efter dessa drygt 20 år.
Eller så är det nåt annat fel...

Jag är i valet och kvalet om jag ska chansa på att byta kol, som kostar typ 450 kr inkl frakt,
eller om jag istället ska köpa en ny tvättmaskin.

Jag vill ju inte kasta bort 450 kr, om ett kolbyte ändå inte skulle få igång denna maskin.
Men köper jag en ny tvättmaskin, så är väl dagens tvättmaskiner konstruerade för att hålla i typ 3 år,
och sedan förutsätts man köpa en ny maskin för nästkommande 3 år, osv.
 
MultiMan
Är maskinen så gammal tycker jag du ska köpa nytt, men inget billigt skräp utan något av vettig kvalitet såsom tysktillverkade Siemens eller Miele. Räkna med 8000-12000 för något med hyfsad livslängd. Ibland kan man fynda på Elfynd som säljer Elgigantens returer och förpackningsskadat. Köpte en tysktillverkad Siemens IQ700 där för bara 4800 i höstas. Enda skadan var en smutsfläck på ena sidan pga hål i kartongen. Normalpris runt 8000 och det är där de vettiga börjar.

Hade en lång diskussion med lokala serviceverkstaden och han rekommenderar fortfarande Miele när det gäller tvättmaskiner trots att reservdelarna kan vara dyra. De håller helt enkelt bäst av konsumentmaskinerna. Vill man hoppa upp till proffsen så tyckte han att Podab var riktigt bra.
 
  • Gilla
Slas64 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Är maskinen så gammal tycker jag du ska köpa nytt, men inget billigt skräp utan något av vettig kvalitet såsom tysktillverkade Siemens eller Miele. Räkna med 8000-12000 för något med hyfsad livslängd. Ibland kan man fynda på Elfynd som säljer Elgigantens returer och förpackningsskadat. Köpte en tysktillverkad Siemens IQ700 där för bara 4800 i höstas. Enda skadan var en smutsfläck på ena sidan pga hål i kartongen. Normalpris runt 8000 och det är där de vettiga börjar.

Hade en lång diskussion med lokala serviceverkstaden och han rekommenderar fortfarande Miele när det gäller tvättmaskiner trots att reservdelarna kan vara dyra. De håller helt enkelt bäst av konsumentmaskinerna. Vill man hoppa upp till proffsen så tyckte han att Podab var riktigt bra.
Jo, det är kanske dags att köpa en ny tvättmaskin nu...
Men jag har ju hört att dessa gamla Cylinda-maskiner som är tillverkade i Sverige har överlägsen kvalite,
som är svår att finna nu, när de flesta tvättmaskiner är tillverkade i Slovakien och med turkiska komponenter.

Miele har jag ju hört ska ha bäst kvalite och vara tillverkad i Tyska fabriker.
Men så är ju prisklassen lite skillnad på dessa maskiner.

Och Siemens tillverkas väl också i Tyskland i samma fabriker som Bosch, för Bosch äger väl Siemens vitvarudel har jag för mig.

Eller så kanske man ska köpa den billigaste tänkbara, och betrakta den som slit-och-släng-vara...
Man kan ju köpa 4-10 st billiga maskiner för samma pris som en Miele.
I valet och kvalet...
 
MultiMan
Siemens tillverkas lite överallt, så man måste läsa på först. IQ800 -> är vad jag vet garanterat gjorda i Tyskland men även billigare kan vara det, såsom den IQ700 jag hittade åt en bekant.

Köpa billigast tänkbara avråder jag starkt ifrån om du inte vill ha huvudvärk och problem.

Självklart är det bäst både för egna psyket och miljön att köpa en maskin som håller, när det faktiskt finns sådana. Att köpa skräp som slängs hela tiden är dåligt på många sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.