H HLen skrev:
Nej, han har helt kört på sina egna önskemål utan att bry sig om norm etc. Det är kred på det, nu är det dock min tur att sätta prägel på huset!
Känner igen. Samma med mitt inköp... bra att våga. Men nu blir allt utbytt på sikt :)
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Det är rätt tillfredställande att få till ett hus som man vill ha det. Man lär känna huset på ett väldigt konkret sätt!
 
  • Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
NU blev köket, sista rummet, färdigt. Utgrävt och prydligt. Den där betongen var inte att leka med, stenhögen är rätt imponerande nu. Jag hade också en incident med ett armeringsjärn som snäppte till mot ögat. Som tur var träffade änden på järnet området mellan ögonlock och ögonbryn. Inte så snyggt, men bättre än att bli blind. Och nu är den delen klar, ingen mer sten-ingen mer jord.

Idag hade jag tre medhjälpare så förutom grävning så har vi dammsugit och sedan fyllt hasopor i hall nr 1 och påbörjade att fylla det större rummet som är blivande bibliotek/arbetsrum. Imorgon tar jag ledigt från det här på eftermiddagen och tar en tur till västkusten för middag, jag fyller fyrtio så en paus känns helt rimligt. Blir troligtvis inte mycket gjort fm dagen efter heller... Midsommarhelgen kommer dock bestå av hasopor-skyfflande. Nästa vecka börjar jag jobba i ngr v på annan ort, så jag behöver köra på i helgen. Nu ska jag ta en ledig kväll och holka i mig lite vin och äta chips!

Ett delvis utgrävt köksgolv med en skottkärra, spader och grushögar, visar pågående renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgrävt rum med synlig jord och stenhögar, en spade lutar mot väggen i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stor hög av utsorterade stenar och betongrester placerade utomhus i naturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävt köksgolv med träreglar och en hög av gråa stenar mitt på konstruktionen inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävt golv i ett rum fyllt med jämnfördelade gråa stenar, omgivet av gamla träväggar och en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 14 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Nu ska jag ta en ledig kväll och holka i mig lite vin och äta chips!
Det är du värd!
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Det är du värd!
Ja, ta mig fan :)
 
  • Gilla
  • Haha
zodiaken och 5 till
  • Laddar…
Man har oftast EN sån incident med nått som tar nära ögat. Sen köper man skyddglasögon. Finns dessutom "snygga" nyförtiden :)

Under denna renovering har jag köpt vettigt andningsskydd med utbytbara filter.
Tidigare ordentliga (Peltor) hörselkåpor och skyddsglasögon. Skyddsglasögonen blir det nya i helgen då de gamla börjar bli repiga.

På listan finns även att hitta bra arbetshandskar med förstärkning. Nu har jag tidigare ägarens kvarlämnade handskar från 70-talet med "gummi"förstärkning som är ruskigt bra.

Och så ett bra medicinskåp med kylbalsam, sårtvätt, plåster och lindor. Men helst ska man ju försöka undvika att behöva det :)
 
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
För övrigt jobbar du på riktigt bra :)

Hoppas du känner dig nöjd med hantverkarna. Vet hur viktigt det är att ha personer man fungerar med när man gör så stora jobb
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Man har oftast EN sån incident med nått som tar nära ögat. Sen köper man skyddglasögon. Finns dessutom "snygga" nyförtiden :)

Under denna renovering har jag köpt vettigt andningsskydd med utbytbara filter.
Tidigare ordentliga (Peltor) hörselkåpor och skyddsglasögon. Skyddsglasögonen blir det nya i helgen då de gamla börjar bli repiga.

På listan finns även att hitta bra arbetshandskar med förstärkning. Nu har jag tidigare ägarens kvarlämnade handskar från 70-talet med "gummi"förstärkning som är ruskigt bra.

Och så ett bra medicinskåp med kylbalsam, sårtvätt, plåster och lindor. Men helst ska man ju försöka undvika att behöva det :)

Jag har faktiskt skyddsglasögon, det var tvunget när jag hackat ned gips från alla väggar. Men trodde inte det skulle behövas när jag plockade betong. Nu vet jag, som du skrev, bättre :). Jag håller helt med dig, bra utrustning är a och o.
 
  • Gilla
Filuran och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
För övrigt jobbar du på riktigt bra :)

Hoppas du känner dig nöjd med hantverkarna. Vet hur viktigt det är att ha personer man fungerar med när man gör så stora jobb
Det är både och, är nöjd överlag; framför allt känner jag att chefen och jag hittat en samförståelse. Dock när det är löpande räkning behöver det verkligen finnas förtroende. Nu är golven bara början, nästa år är det fasaden och året efter det utbyggnad med nytt badrum och tvättstuga och sen övervåningen Jag vill gärna ha samma firma, men då behöver golven bli bra och tiden inte överdebiterad. Så, lite testrunda just nu.
 
  • Gilla
Filuran och 2 till
  • Laddar…
Grattis på födelsedagen! Jag följer ditt projekt! Fortsatt lycka till!
 
H HLen skrev:
Det är både och, är nöjd överlag; framför allt känner jag att chefen och jag hittat en samförståelse. Dock när det är löpande räkning behöver det verkligen finnas förtroende. Nu är golven bara början, nästa år är det fasaden och året efter det utbyggnad med nytt badrum och tvättstuga och sen övervåningen Jag vill gärna ha samma firma, men då behöver golven bli bra och tiden inte överdebiterad. Så, lite testrunda just nu.
Ja precis. Jag har ju löpande räkning på allt snickaren gör här som jag säger åt honom (Han har fast pris på köksmonteringen och den biten). Så vi har haft en löpande dialog. Jag har fördelen att han "bara" kostar 360 efter ROT så då kan jag verkligen kosta på mig att göra saker ordentligt. Vi har jobbat ihop på tre andra projekt innan i min lägenhet så jag vet ju var jag har honom.

Precis som du säger så är det bra testa sig fram :)

Jag håller på att testa mig fram med andra hantverkare lokalt. Då det är bra att ha några inom 20 minuters avstånd. Elektrikerna ska få byta elcentral och drar all el i köket. Är de duktiga och rimliga har de fått löfte om att få göra resten när det är dags. Röris var mest folkilsk så han ska få avsluta sen ska jag kolla med de jag såg var och byggde i grannens hus.

Jag betalar gärna om jag får bra leverans, bra bemötande och bollaplank. Pengar har jag men det ska räcka till mycket. Generellt skulle jag dock vilja påstå att hantverkarhatet vissa har känns lite omotiverat.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Grattis på födelsedagen! Jag följer ditt projekt! Fortsatt lycka till!
Tack! :)
 
Appendix Appendix skrev:
Ja precis. Jag har ju löpande räkning på allt snickaren gör här som jag säger åt honom (Han har fast pris på köksmonteringen och den biten). Så vi har haft en löpande dialog. Jag har fördelen att han "bara" kostar 360 efter ROT så då kan jag verkligen kosta på mig att göra saker ordentligt. Vi har jobbat ihop på tre andra projekt innan i min lägenhet så jag vet ju var jag har honom.

Precis som du säger så är det bra testa sig fram :)

Jag håller på att testa mig fram med andra hantverkare lokalt. Då det är bra att ha några inom 20 minuters avstånd. Elektrikerna ska få byta elcentral och drar all el i köket. Är de duktiga och rimliga har de fått löfte om att få göra resten när det är dags. Röris var mest folkilsk så han ska få avsluta sen ska jag kolla med de jag såg var och byggde i grannens hus.

Jag betalar gärna om jag får bra leverans, bra bemötande och bollaplank. Pengar har jag men det ska räcka till mycket. Generellt skulle jag dock vilja påstå att hantverkarhatet vissa har känns lite omotiverat.

Den firma jag använder har ett resonabelt timpris också, men i år kommer jag hamna över rotavdraget så timmarna blir än viktigare att de inte drar iväg... Men, jag håller bra koll och hör av mig till chefen om jag undrar något så blir det ingen konflikt när allt är klart!
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Måste kännas skönt nu när det äntligen går åt bygga upp-hållet, istf riva, riva, riva?

Är det markduken som agerar vind/dragskydd mot grundmuren?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Måste kännas skönt nu när det äntligen går åt bygga upp-hållet, istf riva, riva, riva?

Är det markduken som agerar vind/dragskydd mot grundmuren?
Jo, det är skönt men det ska bli ännu mer skönt när grunden är fylld med hasopor :). Axlarna tar lite stryk av att skyffla.

Japp, markduken ska gå upp under golvlist. Snickarna missade det här och var så de fick komma hit igår och korrigera. Det blir också en vindduk mellan hasopor och golv, hasopors-människornas rek. Helst hade jag velat lerklina, men jag har inte tiden eller tålamod att vänta in torkning.
 
  • Gilla
Filuran och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.