L Låset skrev:
Plus ökade kostnader för uppvärmning vintertid pga. ökade värmeförluster på grund av ingreppet.
Du stoppar ju givetvis kanalfläkten på stickkontakt och täcker för ventilen vintertid
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Värmen kommer från taket, den kommer inte utifrån genom luften! Stänger du alla fönster blir det än varmare! Gå upp på vinden när solen gasar vid kl 16 tiden, då känner du vart värmen kommer ifrån.
Hm, men i så fall måste det också läcka ut kopiösa mängder värme den vägen på vintern?
Bjälklaget är väl inte oisolerat??

Mina uteluftsventilerade klassiska svenska kallvindar på garage resp. hus hvar varit ca 37 grader som högst nu när det varit varmt ute. I garaget är det dock alltid oerhört svalt och skönt, för det kommer inte in någon sol. Det som saboterar det behagliga klimatet i garaget är när jag öppnar dörr/port och släpper in varmluft.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Det är till stor del genom fönster värmen kommer in. Vädring på nätterna funkar, någon timme på kvällen räcker inte. Markiser är väldigt effektivt.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Värmen kommer från taket, den kommer inte utifrån genom luften! Stänger du alla fönster blir det än varmare! Gå upp på vinden när solen gasar vid kl 16 tiden, då känner du vart värmen kommer ifrån.
Värmen kommer in på flera vägar. Den kommer i högsta grad in genom fönster som solen skiner på. Det är enklare att täcka fönstren utvändigt än att tilläggsisolera vinden.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Har ca 2-300mm lösull på garagevinden och jag påstår att värmeläckaget från vinden är försumbart, precis som att läckaget ut på vinden är väldigt lågt när det är 0C ute och 17 i garaget.
Graf som visar temperaturvariationer över tid i grader Celsius, jämför utomhus med garagevind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De små hoppen uppåt är för att jag håller på och jobbar i garaget. Som synes händer i princip ingenting alls förrän jag öppnar dörr/vädrar/är där och jobbar (dessutom med >1kW lysrör). Ingen vädring/ventilation när jag inte är där då jag har färg på tork.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
När vi hade hus med källare satte vi en bordsfläkt längst ner i källartrappen och så lät vi den blåsa den svala luften uppför trappan.
Annars är det markiser som funkar bäst, håll utkik på blocket/Facebook Marketplace för billiga fynd.
Vädra på morgonen, då är det som svalast. Stäng alla dörrar/fönster och dra ner alla persienner under dagen.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Som någon påpekade kommer mycket av värmen från vinden. Isolera mellan vind och resten av huset, och se till att sätta in fläktar på vinden.

Ett projekt på längre sikt är att anlägga solceller på taket. Du kanske inser hur mycket energi du fångar i din vind, som du nu bara vill bli av med.

Tre önskningar i en! Du gör en insats för miljön, får ett bättre inomhusklimat, och tjänar en hacka.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte så säker på att någon av dessa punkter stämmer.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag är inte så säker på att någon av dessa punkter stämmer.
Menar du mitt inlägg?
 
Vem annars?
 
Garningen Garningen skrev:
Du stoppar ju givetvis kanalfläkten på stickkontakt och täcker för ventilen vintertid
Det förstår jag. Likväl så får du en köldbrygga som ökar värmeförlusterna från rummet.
 
D Daniel 109 skrev:
Vem annars?
Jag är inte heller säker på att jag har rätt. Men det kan vara en idé för TS att undersöka.
 
Jag anser att min temperaturgraf talar för sig själv! Och alltså klart emot att värmen kommer från vinden om man har någotsånär med isolerinh mot vinden.

Men, vad har TS för isolering på vinden egentligen? Och är den uteluftsventilerad/självdrag?

Intressant tanke om solceller, att de tar emot strålningen istället och sänker vindtemp. Vilket är en nackdel på hösten/vår när man behöver varenda gnutta sol för att undvika mögel.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Jag skulle vilja säga att, ju större takyta och vind. Desto mer värme...

Om det mot förmodan skulle vara 70gr på vinden, vilket jag aldrig någonsin i mitt liv kan tro. Så är det rätt enkelt att kolla, känn med handen på ditt innertak, det är ju som ett element isf!

Men 30-40gr på vinden känns mer realistiskt, kanske upp till 50 på sin höjd!

Att börja med fönstrena är nog en bättre förstahands lösning än att börja mecka vinden!
 
Solinstrålning, solinstrålning och solinstrålning.
Det är det tre viktigaste faktorerna när man ska sänka värmen på sommaren. Resten är egentligen helt oviktigt.

Yttemperaturen i solen under sommaren kan lätt bli upp mot 60 grader eller mer beroende på material. Värmer man upp hela byggnadsstommen med direkt solinstrålning så kommer den att hålla värmen länge, i värsta fall ett par dygn. Det bästa är självklart att ha markiser så att all värme stannar utanför huset men tjocka gardiner fungerar förvånansvärt bra. Detta eftersom luft är en riktigt usel värmebärare så även om gardinen blir 50 grader varm så kommer den värmen inte att sprida sig och klara av att värma stommen på huset. En enkel lösning är också att stänga alla innerdörrar i huset så har man en mindre volym som behöver kylas på kvällen.

I vårt hus har vi en korridor med stora fönster i söderläge på ena sidan och två sovrum på den andra sidan. Om vi inte har några gardiner för fönstren så är det långt över 30 grader varmt i den korridoren när vi kommer från jobbet. Drar vi för gardinerna så är det "bara" ca 27 grader varmt. Vi kapar alltså lätt 5 grader med ett par hyfsat tunna ljusa gardiner. Om vi dessutom stänger dörrarna till sovrummen (ett par enkla masonit-dörrar från 60-talet) så är temperaturen i sovrummen endast ca 23-24 grader. Så med hjälp av ett par gardiner och en stängd dörr så minskar temperaturen i vårt sovrum med nästan 10 grader. Självklart kombinerar man detta med rejält korsdrag så fort ute-temperaturen är lägre än inne så att hela huset blir så kallt som möjligt innan läggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.