Hej,

I färd med att slutföra avtalet för FHV stenhus i Vellinge. HAr redan gjort en hel del av standardtillvalen och även några mer ovanliga (så som gräva och gjuta platta för pool direkt).

Tänkte kolla med er i forumet vilka tillval ni ångrar att ni inte gjorde i efterhand (så man plockar de där billiga i byggnationsskedet men som blir dyra senare).

Nu har vi följande ”billiga nu och dyra sen” tillval i listan:
- PEM 32 och gult tor ör ut till teknikrum
- varm och kallvattenutkastare
- golvvärme i garage
 
Vi har inte byggt nytt, men gjorde en stor tillbyggnad. Vi ångrar att vi lämnade en stor öppning till ett av rummen utan dörr. Det begränsar nyttan av ett stort rum när man inte kan stänga där.
 
V
Sätt dit extra eluttag.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 4 till
  • Laddar…
Dra isolerade rör till strategiskt ställe för framtida kyla.
 
  • Gilla
Manitoba och 1 till
  • Laddar…
Isolerande extra träskivor i alla innerväggar för att fästa upphängning samt minska ljud mellan rum.
 
  • Gilla
jejn och 5 till
  • Laddar…
Liksom Marlen byggde jag "själv" men det är ett par få saker jag saknar även om jag fortfarande inser att det skulle bli för dyrt: bastun borde blivit lite större (visste inte att jag skulle använda den så flitigt) men det krävdes i så fall 50 cm längre/större hus.
Externa eluttag på varje hussida jämte kraftigare sådant på förråd/carport är jag glad för att jag insisterade på.
Vattenutkastare på andra sidan huset saknar jag ... (skulle också bli för dyrt).
Väggförstärkning bakom skjutdörr skulle underlättat montering av handfat/spegel etc.
Ett takfönster togs bort vid bygget. Dumt.
Uteduschen gick bort vid bygget - mycket dumt och saknat!
Teknikutrymme är för litet - men det gäller väl de flesta nybyggen. Tänk på att det kan tillkomma utrustning i senare skede - i mitt fall bl a extra luftkonditionering pga varma somrar - byggde för 14 år sedan.
Mitt hus är mycket litet och varje kvadratdecimeter är planerad.
 
  • Gilla
Hustrollet
  • Laddar…
Kolla så garageplattan är isolerad om ni nu vill ha golvvärme där. Man behöver ju inte överdriva men minst 10cm är ju bra.

+1 på extra eluttag och tomrör för t.ex. nätverk/fiber. Om ni har vind så är det trevligt med belysning och kanske ett eluttag där uppe också.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Skulle ha fixat frikyla till bergvärmen.

Jo och garaget 2ggr större.
 
  • Gilla
Alnervik och 2 till
  • Laddar…
Kommer du att ha bergvärme, planera in kyla via bergvärmen.
 
  • Gilla
jejn och 6 till
  • Laddar…
Ångrar min kyla via ventilationen. Skulle satt en LLVP istället.

Riktigt nöjd att vi valde solskydd i fönstren. Heter Sunblock hos Nordan. Bli rf inte så överdrivet varmt
 
+1 kyla via bergvärme
+1 för kraftig matning till eventuell laddning av elbil
+1 plywood/osb bakom gips

Planera in redan nu tomrör till alla väderstreck för eventuella utbyggnader/tomtbelysning/högtalare (ute/inne)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
C chrille-gäddan skrev:
Hej,

I färd med att slutföra avtalet för FHV stenhus i Vellinge. HAr redan gjort en hel del av standardtillvalen och även några mer ovanliga (så som gräva och gjuta platta för pool direkt).

Tänkte kolla med er i forumet vilka tillval ni ångrar att ni inte gjorde i efterhand (så man plockar de där billiga i byggnationsskedet men som blir dyra senare).

Nu har vi följande ”billiga nu och dyra sen” tillval i listan:
- PEM 32 och gult tor ör ut till teknikrum
- varm och kallvattenutkastare
- golvvärme i garage
C chrille-gäddan skrev:
Hej,

I färd med att slutföra avtalet för FHV stenhus i Vellinge. HAr redan gjort en hel del av standardtillvalen och även några mer ovanliga (så som gräva och gjuta platta för pool direkt).

Tänkte kolla med er i forumet vilka tillval ni ångrar att ni inte gjorde i efterhand (så man plockar de där billiga i byggnationsskedet men som blir dyra senare).

Nu har vi följande ”billiga nu och dyra sen” tillval i listan:
- PEM 32 och gult tor ör ut till teknikrum
- varm och kallvattenutkastare
- golvvärme i garage
Grundläggarna gjorde uppfarten till garaget och grovplanerade tomten men ångrar att jag inte lät samma firma göra grusgångar till huset. Hade besparat mycket tid och pengar.

Även fast vi dubblade eluttagen så hade det gärna fått vara fler.

Vi drog extra el och vatten färdigt till där det eventuellt ska bli pool.

Planera trädgård i första skedet. Vill du ha nån kulle eller något avvattnande dike? Hur ska det dräneras. Där kan tillvalen bli många och väldigt besparande att göra det när man ändå gräver för huset.
 
C chrille-gäddan skrev:
Hej,

I färd med att slutföra avtalet för FHV stenhus i Vellinge. HAr redan gjort en hel del av standardtillvalen och även några mer ovanliga (så som gräva och gjuta platta för pool direkt).

Tänkte kolla med er i forumet vilka tillval ni ångrar att ni inte gjorde i efterhand (så man plockar de där billiga i byggnationsskedet men som blir dyra senare).

Nu har vi följande ”billiga nu och dyra sen” tillval i listan:
- PEM 32 och gult tor ör ut till teknikrum
- varm och kallvattenutkastare
- golvvärme i garage
Några "extra" saker vi gjorde som jag är glad över:
- Gjöt in golvvärmerör i garageplattan direkt och drog varmvattenkulvert från huset/bergvärmepumpen
- Vattenburen värme på båda våningarna, i samtliga rum i huset, med separat styrning/shuntning till varje utrymme, så vi faktiskt på riktigt kan ha olika varmt i olika rum på ett enkelt sätt, och slipper både kalla golv och skrymmande element att möblera efter.
- drog ut vattenrör till/genom garagets platta och satte dit ett extra avlopp, så man kan göra nånting med vatten där ute vid behov/önskemål.
- drog ut flera separat avsäkrade uttag för billaddning på garaget och satte en separat elcentral med extra plats i garaget
- drog ut tomma rör till flera platser på tomten för kommande utebelysningar
- gjöt in rör i husets platta och tog ut flera fryssäkrade vattenutkastare på olika sidor av huset
- gjöt in rör för uteluft till kaminen i husets platta
- ritade in och byggde flera extra klädkammare/garderober/förråd, totalt 5st i huset inkl. den i tvättstugan och den under trappen... nästan alla nya hus har _alldeles_ för lite förvaringsplats...
- Satte fönsterkupor på alla rum på övervåningen, så nu har alla sovrum och arbetsrummet fönster åt flera håll, guld värt för att både kunna vädra och skydda ena sidan mot solen utan att det blir kolmörkt inne.
m.m.
- Självklart OSB bakom gipsskivorna, mängder med extra eluttag i ALLA rum, uttag för hängande lampor ovanför alla fönster, spotlights och dimmer till både lampor och spotlights i ett flertal rum, minispotlights i fönsterkarmen i de stora rummen på bottenvåningen, datauttag i de flesta rum och på flera ställen.

Saker som vi INTE valde att göra direkt och som jag nu ångrar/saknar:
- Varmluftsutsläpp / extra värmeslingor direkt innanför de stora fönsterpartierna, nu blir det ofta ganska mycket kondens som lägger sig på utsidan av vissa fönster...
- Markiser direkt vid tillträde på alla relevanta fönster, speciellt de stora partierna mot söder...
- Byggde/ritade inte tak över någon del av uteplatsen/altan direkt, så nu är det ännu inte gjort och vi vet inte riktigt hur vi ska göra det snyggt så här i efterhand...
- FTX-ventilation med tilluft i alla sovrum samt frikyla från bergvärmen kompletterat med AC vid behov... Sverige är ett mycket varmare land nu.
- FTX-ventilation för att slippa kalldraget det ibland blir vid spaltventilerna på vissa platser i huset vintertid, när luften ska dras in direkt ovanför fönstret.
- FTX ventilation för att slippa kondensen på utsidan av fönstren från den varma/fuktiga luften som åker ut genom ventilerna när kalluften sugs in.
- Solceller på taket redan från start, vi har ett rejält stort och perfekt fritt södervänt tak som skulle ge mycket el, det kommer kosta betydligt mer att göra nu i efterhand.
- KNX-el draget redan från start... trådlös hus-automation i all ära, men det hade varit enklare att ha det mesta uppkopplat och förberett redan från start, och enkelt kunna koppla in styrning för allt från olika årstiders olika belysningar till motorvärmartimers m.m.
- Elektroniska dörrlås med uppkoppling till larmet direkt, nu när vi delvis har bytt är det underbart och enkelt, och bytet är drygare än många ger sken av. Dessutom får man ju traditionella låscylindrar "över" från varje dörr där man byter. Önskar vi hade satt på garaget direkt också, såååå enkelt och skönt utan nycklar.
- Byggde ingen källare och därmed ingen gillestuga/pingisrum/go-crazy-rum till barnen och ingen matkällare, vinkällare eller ännu mer extra förvaring... samtliga saknas hyggligt ofta.
- Många flera eluttag i badrummen, samtliga skulle behöva mycket fler eluttag för laddning av tandborstar, rakapparater m.m. och samtidigt ha lediga uttag för hårtorkar och sånt.
 
Redigerat:
  • Gilla
raspen86 och 11 till
  • Laddar…
- Vattenutkastare på båda sidor av huset
- Ljuddämpning i innerväggar
 
Redigerat:
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Har kompisar som snålade med osb i alla väggar, det gjorde inte vi och det har vi såklart aldrig ångrat. Kan sätta upp allt i princip var som helst i huset.

Installerade högtalare i taket, även om vi ordnade med ljudsystemet senare.

Infällda små spotar i fönstersmygen. Mycket stämningsfullt ljus, enligt oss värt varenda krona. Vi dumsnålade i ett fönster (där vi valde att inte sätta en). Det ångrar vi.

Vi ångrar att vi inte beställde fönster med visst solskydd. Fönsterfilm i efterhand är krångligt.

Snålade inte på något avseende köket. Lätt värt det. Har ett kök i massivt trä som går att måla om när det blir slitigt.

Lycka till!
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.