D Daniel 109 skrev:
Banken kan inte basera på något annat än värderingen. Byggkostnaden är ointressant för banklånet.

Nä, de vill ju veta vad de investerar i och vad de kan få om en försäljning skulle ske redan nu (vilket ju såklart inte är tanken, men värderingen är ju bostad plus tomt i nuvarande skick). Men blir fundersam, de kan inte tvärtom tycka att en värdering är för hög, om till exempel mäklaren hade behållit förhandsvärderingen på 1 miljon mer än vad han satte nu? Utan de köper värderingarna rakt av?
 
H Hus2019 skrev:
Nä, de vill ju veta vad de investerar i och vad de kan få om en försäljning skulle ske redan nu (vilket ju såklart inte är tanken, men värderingen är ju bostad plus tomt i nuvarande skick). Men blir fundersam, de kan inte tvärtom tycka att en värdering är för hög, om till exempel mäklaren hade behållit förhandsvärderingen på 1 miljon mer än vad han satte nu? Utan de köper värderingarna rakt av?
Japp, det tar värderingen som det är. Detta pga det ligger utanför bankens kompetens att värdera fastigheter. De har istället kvalitetssäkrat ett antal mäklare/värderare som tar bankens roll. De sköter marknadsrisken och banken sköter den finansiella risken, teoretiskt sätt rätt bra system. Dock kan det skilja mycket från värderare till värderare så alltid värt and få en 2nd opinion
 
C Chris11 skrev:
Japp, det tar värderingen som det är. Detta pga det ligger utanför bankens kompetens att värdera fastigheter. De har istället kvalitetssäkrat ett antal mäklare/värderare som tar bankens roll. De sköter marknadsrisken och banken sköter den finansiella risken, teoretiskt sätt rätt bra system. Dock kan det skilja mycket från värderare till värderare så alltid värt and få en 2nd opinion

Har hört av mig till ny mäklare om gratis värdering, även mailat banken om vi kan göra ny värdering eftersom vi tyckte denna var för låg (och då tänker jag inte bara på vad det kostat oss utan den känns lite snål ändå, även om marknaden planat ut lite). De är ju ändå intresserade av att vi ska kunna betala tänker jag. Om jag räknar med att vi måste amortera 3 procent skiljer det sig lite mer än 2000 kronor per månad, 25000kr per år. Det är ju mycket pengar ändå, om nu värderingen inte är helt pålitlig.
 
M
H Hus2019 skrev:
Jag kanske missuppfattar vad du menar nu, men vi har inte satt budget utifrån förhandsvärderingen utan vi har räknat på det vi själva känner att vi vill & kan ha som lån, vi hade dock inte räknat med en så låg värdering så där var vi ju inte riktigt med. Vi var rätt säkra på att värdet skulle motsvara produktionskostnaden åtminstone, eventuellt något under. Vi skulle kunna göra om våra prioriteringar och även göra gräsmattan i år istället för nästa. Vi hade tänkt satsa på att måla fasaden bara, och eventuellt göra altan nu i sommar, om det nu skulle hjälpa värderingen. Isolerad & förberedd övervåning har vi att fixa till när behovet uppstår, den kan vi också börja med tidigare men det handlar ju om tid och ork också. Jag oroar mig på grund av denna dåliga värdering, att det ger onödiga kostnader tills huset är helt klart, om man kan göra en omvärdering då eller om vi måste gå med det i fem år.
Ni har satt en högre budget än ni egentligen hade råd med eftersom ni slutar på högre belåningsgrad än 85% (94 % i ert fall). Hade ni haft råd att gå in med en större summa som kontantinsats hade ni landat på en lägre belåningsgrad. Det framkommer redan i tråden du skapade i höstas att ni insett att ni inte kommer ha råd med hela den kontantinsats som er kalkyl egentligen krävde och ni resonerade då kring att ersätta delar av kontantinsatsen med eget arbete (antagligen inredd övervåning?). Problemet är att du ju inte kan räkna det som kontantinsats om du inte faktiskt gör arbetet, vilket ju också kostar pengar. Det är precis som du är inne på, sannolikt också en del av förklaringen varför er förhandsvärdering är högre än faktisk värdering som baseras på husets faktiska värde, inte framtida potential.

Banken får inte bevilja bolån med högre belåningsgrad än 85% och syftet med det direktivet är att minska den generella belåningsgraden i samhället. I ert fall innebär det att ni kommer behöva lösa den överskjutande summan på annat vis än att baka in den i ett bolån, i praktiken lär det innebära ytterligare ett lån till högre räntesats eftersom det då sker utan säkerhet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Innan ni målar upp en hemsk bild utifrån alla inlägg här, så föreslår jag att ni istället pratar med banken vad denna värdering eventuellt har för konsekvenser för er. Och om en omvärdering kan vara en lösning!

Då får ni svar med en gång istället för att ni ska gå runt och ha ont i magen utifrån allas inlägg baserat på icke fullständig fakta!

Mao, RING BANKEN!

Sedan kan ni parallellt med detta göra alternativa värderingar för att se vad det kan ge.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Innan ni målar upp en hemsk bild utifrån alla inlägg här, så föreslår jag att ni istället pratar med banken vad denna värdering eventuellt har för konsekvenser för er. Och om en omvärdering kan vara en lösning!

Då får ni svar med en gång istället för att ni ska gå runt och ha ont i magen utifrån allas inlägg baserat på icke fullständig fakta!

Mao, RING BANKEN!

Sedan kan ni parallellt med detta göra alternativa värderingar för att se vad det kan ge.

Du har förstås helt rätt i det du skriver, men lika bra att vara beredd på det värsta. Ska absolut prata med banken om eventuell lösning på problemet som uppstått.
 
Har fått tag på banken som kan ge oss ett blancolån på de 18000 som saknas till denna värdering. Men vi har nog 18000 vi kan ge kontant annars, borde inte det vara en bättre lösning? Så vi slipper blancolån. Sja förstås prata med banken. Jag trodde det handlade om mer pengar än så men förstår nog vad han menar, så plötsligt känns allt bättre! Han ska gå på semester och är inte tillbaka förrän i början av augusti så han ville boka möte i nästa vecka.
 
När vi skulle lägga om vårt bolån i vintras meddelade mäklaren som vi hade ute för värdering att de numera inte kunde värdera sådant som ännu inte var utfört. Enligt honom hade det blivit något rättsfall där någon bank processat mot dem. Vi var mitt i köksrenovering, men med köksinredning och vitvaror på plats. Saknades kakel på väggar, lister och socklar till inredningen. Eftersom köket var att anse som ett projekt värderade mäklaren huset till 300 tkr lägre än om köket varit färdigt. Nu påverkade det inte oss något då vi ändå nådde 50% belåningsgrad vilket gav lägre räntesats, men kändes lite märkligt då det inte finns en chans att man skulle sälja huset med köket i det skicket.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det var nog helt rätt värderat, men varför skulle det dra ner värdet så mycket fattar jag inte.
 
  • Gilla
rusta
  • Laddar…
Kolla så ni har inkluderat alla fasta avgifter som blir vid låntagning i kalkylen, lätt att glömma någon.
 
D Daniel 109 skrev:
Det var nog helt rätt värderat, men varför skulle det dra ner värdet så mycket fattar jag inte.
Förstår inte heller, frågade hussäljaren som blev jätteförvånad då slutvärderingen brukar va högre än förhandsvärderingen (dock i detta fall hade hon skickat papper på klar övervåning vilket vi tyckte var missvisande eftersom vi inte hade för avsikt att få den klar, så vi räknade som sagt med lägre men ändå runt produktionskostnad).

Mäklaren har jag inte fått tag på än.
 
ecb182 ecb182 skrev:
men kändes lite märkligt då det inte finns en chans att man skulle sälja huset med köket i det skicket.
Fast samtidigt ser man rätt många hus som sälj med påbörjade/icke avslutade renoveringar så jag förstår banken.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T topmount skrev:
Kolla så ni har inkluderat alla fasta avgifter som blir vid låntagning i kalkylen, lätt att glömma någon.
Vad kan man missa? Så vi inte gjort det tänker jag.
 
T topmount skrev:
Fast samtidigt ser man rätt många hus som sälj med påbörjade/icke avslutade renoveringar så jag förstår banken.
Ja absolut. Blir bara så absurt med 300 tkr i avdrag när det som återstår skulle kunnat fixas på några dagar med en kostnad på max 20 tkr.
 
Tänk också på att du kan inte genomföra hur många omvärderingar av din bostad som helst. Det finns nämligen en 5-årsregel som säger att du tidigast kan omvärdera din bostad fem år efter att du köpte den, och därefter löpande vart femte år.

Undantag kan göras från 5-årsregeln om du har gjort omfattande renoveringar så som om- eller tillbyggnader. Det räcker inte att bygga till en balkong eller renovera ett kök eller badrum utan det måste ha skett en ”avsevärd värdeändring” genom renoveringen. Inreda övervåningen kanske räknas som skäl, men troligen inte färdigställande av trädgården...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.