Det luktar unket i min stuga, och jag kan inte hitta någon annan felkälla än att det måste komma från krypgrunden. Så jag skulle vilja försöka sätta undertryck i krypgrunden för att se om det hjälper.

Stugan används främst på sommaren så energi/värme-förluster är inte av så stor betydelse. Dessutom så luktar det ingenting i stugan på vinterhalvåret, endast på sommaren.

Problemet är att "krypgrunden" endast är ca 5-10cm hög, så det är omöjligt att installera något aggregat inne i grunden. Jag skulle vilja prova att borra ett hål i grundmuren, och trycka in en slang/rör för att sedan sätta en kanalfläkt eller liknande som suger ut luft. Låter det vettigt?

Eller är det kanske bättre att försöka gå in med två slangar/rör där den ena suger ut dålig luft och den andra blåser tillbaka renad luft? Det finns ingen möjlighet att lägga plast på marken eller liknande.

Tips mottages tacksamt :)
 
Gör ett lukthål eller flera. Kan lika gärna sitta i väggarna också och bli värre då luften står stilla och blir varm på sommaren. Hur gammal är byggnaden och vet du vad som finns i väggar och golv?
 
På senare tid har jag sett annonser för ozonbehandling av dålig inneluft. Ingen aning hur bra de funkar dock.
 
Att bara ha 5-10 cm "frigång" under stugan känns inte helt optimalt, speciellt inte om grunden är stängd. Bjälklaget (trä?) riskerar väl ännu mer att bli utsatt för fukt när det är så tight till marken...?
 
Tack för svar. Det enda som jag bygger min teori på att det är krypgrund är att golvet inte känns helt stumt och att en byggare antog att det var en krypgrund. Det kan i värsta fall vara en gjuten platta (svårare att göra en quick fix). Antar att jag får borra ett hål för att kontrollera :)

Alla kanalfläktar som jag hittar är avsedda för 100 mm diameter eller mer. Finns det något alternativ för mindre dimensioner?

Del av husgrund med synlig betong och en träbeklädnad ovanför, omgiven av småsten och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ger bilden någon vägledning?
 
Första instinktiva tanken av den bilden är "gjuten platta", men det kan naturligtvis lika gärna vara en gjuten grundmur. Så nej, det är svårt att säga om det är platta eller mur. Det finns ingen liten hall eller något inne där det går att lyfta upp för att se hur det ser ut under?
 
Hur gammal är stugan? helgjuten platta var ganska ovanligt före 70-talet.
Men, som sagt var, enda sättet att vara säker är att ta upp ett inspektionshål nånstans. Utan att veta hur det ser ut eller ens vilken konstruktion det är är det svårt att veta vilka eventuella åtgärder som behövs.
 
Ja tack, jag ska borra igenom grundmuren för att se om det är hål innanför.

Om det är luft under stugan så är planen att försöka trycka in ett 80 mm spirorör och sätta på en kanalfläkt för utomhusbruk. En ganska billig och enkel lösning för att se om jag är på rätt spår. Märker jag att det ger effekt så kanske jag investerar i en bättre adsorptionsavfuktare.

Om det är gjuten platta eller ovanstående inte hjälper så får jag öppna upp väggarna för att kolla om de sugit från plattan. Det går kanske att ta bort panelen utifrån.

Stugan används rätt så flitigt av gäster mm så det vore synd om jag behövde riva den.

Det finns vatten och avlopp framdraget också. Går det att trycktesta ledningarna för att säkerställa att de inte står och läcker under huset? Vet inte om lukten kommer för att det blir varmare ute eller för att stugan används.
 
Nu blir jag ännnu mer fundersam. Jag försökte borra igenom det som jag trodde var grundmuren, jag kom in 22 cm utan att "gå igenom". Hittade även en gammal ritning där det stod att stugan använts som garage, vilket talar för att det är en gjuten platta,

Men när jag efteråt tittade bakom stugan så såg jag detta galler. Varför sätter man ett galler om det är en gjuten plattta? Det går inte att se in genom gallret, det finns för mycket smuts och skit bakom,
Rostigt galler inmurat i grundmur med synlig smuts och skräp bakom, nära gult trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad kan jag göra om det är en gluten platta?
Sätta övertryck i stugan? Typ paxfläkt som blåser in i stugan ist. för utåt?
Ta bort liggande panelen utifrån och byta ut den del av trästomme som har kontakt med plattan (syllarna)
Finns det något annat vanligt fel som jag bör prova?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.