fia_mstd fia_mstd skrev:
Har försökt googla fram om det finns några lagar om hur dax man får bullra med gräsklippare, lövblåsar, häcksaxar och annat "som låter mycket". I bostadsområde, that is, inte lägenhet. Finns det egentligen?
Lagar finns i te, men ibland har vägförenigar eller liknande infört ordningsregler. Vet själv en i närheten av där jag bor där gräsklippning är starkt begränsad på helger.
 
C cpalm skrev:
Kanske klippa på helgerna?
Personligen är jag bortrest i princip varje helg sommartid så det skulle i varje fall inte fungera för mig.
 
D Djurmo skrev:
Lagar finns i te, men ibland har vägförenigar eller liknande infört ordningsregler.
Vad har en vägförening för mandat att styra sådant? Låter rätt märkligt. Vad kan hända om man ignorerar deras "förbud"?
 
j.f.s
9-21 år ok i min bok. Jag har själv en knatte på 3 (och äldre barn). Någon gång har han väl vaknat av ljud men då är det brorsorna som väsnats.

Startade upp båten vid 20:30 för någon vecka sedan med enbart spolmuff och det var mot hans fönster, som var öppet. Han låg såklart och sov men det var inga problem.

Förstår att det är jobbigt för er som jobbar natt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har en vägförening för mandat att styra sådant? Låter rätt märkligt. Vad kan hända om man ignorerar deras "förbud"?
Jag håller med, även om det säkert finns vägföreningar med hybris som beslutar sådant har dom ju inget mandat att göra det.

Många verkar tro att vägföreningar är nån slags lokalmilis, men dom är just till för att hantera kostnader för vägen, ingenting annat.

..Jag har faktiskt blivit "hotad" med vägföreningen för att jag körde citat "för fort" på en lokal väg, att jag körde under hastighetsbegränsningen (70) spelade tydligen ingen roll för den som blev arg, precis som att det knappast är något vägföreningen har något att göra med..
 
Gissar att det är samma personer som gnäller på buller från gräsklipparen som andra dagar gnäller på att grannens gräs är oklippt eller att det är ogräs i rabatten eller att det står för många bilar på uppfarten dvs sånt man inte ska bry sig det minsta om.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Du har köpt hus. Grattis! Du kanske har fåglar som grannar, då lär du vakna kl 03 varje morgon förutsägbart. Men om du har människor till grannar så har du köpt oförutsägbarheten tills ni acklimatiserar och når en förutsägbarhet. Når ni ingen försägbarhet lär en av er försvinna, anting genom flykt eller fight, som inte sällan till följd av stress utlöst blodtryck eller infarkt.

En tumregel är antingen acceptans eller ingen acceptans. I princip om du behöver ingen hörselskydd samtidigt som du inte har en hörselskada (nedsatt hördel) så har du köpt en skonsam teknik. För dig och grannen (kanske även miljö). Jag kör bosch 36V serie. Bonus är att det blir fler batterier i köpt och allt fungerar på allt. Uladdning alltså saknar effekt.
Min tomt är 1100.
 
BigR
Ah, inatt tvättade grannen bilen med högtryckstvätt strax efter midnatt. Det håller borta tjuvarna iallafall :D.
 
  • Haha
fia_mstd
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Har försökt googla fram om det finns några lagar om hur dax man får bullra med gräsklippare, lövblåsar, häcksaxar och annat "som låter mycket". I bostadsområde, that is, inte lägenhet. Finns det egentligen?
Hej, det finns faktiskt regler som man skulle gå på om det skulle bli rättssak av det och där gäller att i bostadsområden är oljud före 0700 och efter 2200 ”inte ok” lagen är inte stenhård men rent allmänt det som gäller
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Fia, bor inte du i ett bostadsrättshus? Då kanske det finns trivsel- och ordningsregler i föreningen där utomhusaktiviteter så som gräsklippning finns med.
Nej det är kedjehus med äganderätt och en samfällighet för värme/VA snöröjning och lite annat smått. Och den här grannens gata tillhör inte samma samfällighet utan den gatan består av fristående hus.
 
F Fulbyggarn skrev:
Hej, det finns faktiskt regler som man skulle gå på om det skulle bli rättssak av det och där gäller att i bostadsområden är oljud före 0700 och efter 2200 ”inte ok” lagen är inte stenhård men rent allmänt det som gäller
Vilka regler då ? har du nån paragraf ?

Enligt polisen då (det var ju förvisso ett antal år sedan) finns det inga som helst lagar som reglerar det, kommunen kan ha nån slags ordningsstadgar som reglerar det men det hade inte den aktuella kommunen, dessutom är dessa stadgar inte lagar vilket gör att det inte är helt lätt att tillämpa dessa så kommunen undviker det helst då det troligen(?) inte håller i rätten.

Typ, polisen kan peka på stadgarna om dom mot förmodan masar sej ut, men om man vägrar sluta så kommer det troligen inte hända något rättsligt.
 
Tidigare grannen på stugan verkade starta sin astmatiska gräsklippare så fort vi käkade lunch. :thinking:

Grannen hemma väckte oss en lördag 0700 med tryckluftsdriven bergborr. Höll på till 21 och samma sak på söndagen:mad: Men rätt OK i alla fall. Han hade hyrt den över helgen och behövde väl tiden.

Det var säkert hustrun som hindrade honom innan 0700
 
Alfredo Alfredo skrev:
Bara en helg. Lyllo. Det finns de som har det värre...
[länk]
(y)
 
Vad gnäller de för? Tänk om de bodde granne med Mikkey Dee…
:D

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.