Jag fick en tomtkarta eller förrättningskarta som förvisso är ganska gammal men än aktuell enligt kommunen och Lantmäteriet. Noterade en mindre del av tomten mot gatan som markerats som s.k. prickmark. Det gäller hela tomtlängan, men inte motstående tomter enligt detaljplanskartan.

Tillhör den delen av tomten fortfarande mig eller kan kommunen gå in och ta marken i anspråk för att exempelvis bygga trottoar eller bredda befintlig gata?

Står att marken "icke får bebyggas". Kan man anta att, så länge det inte stör trafiksäkerheten, det är okej att anlägga ett buskage mot gatan?

Sambon skulle möjligen vilja placera en träportal på framsidan tomten, alltså den som vetter ut mot gatan. Kan det finnas hinner för att placera en sådan? Det är ju i sig ingen byggnad (man bor ju mig veterligen inte i en sådan), men det kanske tillhör någon annan kategori?
 
Prickad mark betyder som du så fint skrivit att den inte får bebyggas.
Om den tillhör din tomt(fastighet) så får inte kommunen heller bygga på DIN tomt :)
Anledningen till att den är prickad är för att den ligger nära vägen antar jag och bebyggelse måste/bör vara 4,5 m in från tomtgräns.
Vad som är definitionen av bebyggelse låter jag andra svara på men jag killgissar och säger att altan, pergola, häck osv borde få byggas. Din kommun har säkert tydliga riktlinjer för avstånd mot väg, höjd osv på häck och andra delar som eventuellt kan skymma sikt vid kurvor osv.
 
Man får bygga friggebodar, attefallshus, altaner och dylikt på prickmark så det går nog bra med en portal också!
Jag tror prickmark kan ha olika syften. Där jag bor är det breda remsor med prickmark mot gatan av det skälet att när man detaljplanerade området helt enkelt ville hålla bebyggelsen en bit upp på tomterna för att ge området en viss karaktär.
Sen kan det säkert förekomma prickmark där man vill hålla sikten fri i korsningar, eller kanske ha en buffertzon mot industrimark eller av andra anledningar.
 
  • Gilla
bobomuu
  • Laddar…
harry73
P Patrik Friberg skrev:
Man får bygga friggebodar, attefallshus, altaner och dylikt på prickmark så det går nog bra med en portal också!
I ts fall är prickmarken en smal remsa längs gatan (om jag tolkade rätt). Buskar och portal går bra, men friggebod och attefall kan man inte bygga närmare 4,5m från gatan eftersom kommunen inte får ge godkännande att bygga de nära deras fastighetsgräns
 
Den markytan brukar benämnas "förgårdsmark". Jag har hört att en av anledningarna är för att man ska kunna förlägga ledningar. Det rimmar dock illa då många flerbostadshus har fasadlivet i fastighetsgräns.

Mer troligt är väl att det blir mer luftigt i villakvarteren om det är en täppa mellan gatumarken och huset.
 
Utsättaren Utsättaren skrev:
Den markytan brukar benämnas "förgårdsmark". Jag har hört att en av anledningarna är för att man ska kunna förlägga ledningar. Det rimmar dock illa då många flerbostadshus har fasadlivet i fastighetsgräns.

Mer troligt är väl att det blir mer luftigt i villakvarteren om det är en täppa mellan gatumarken och huset.
Jag antar vi pratar markledningar då? Skulle nog bli ett sabla liv om de började ta massa frontytor i anspråk. Vissa har ju anlagt ganska mycket ut mot gatan.
 
Ja markledningar som fiber, fjärrvärme och liknande. Sånt som inte var påtänkt när området kanske byggdes på 50-talet. Det händer nog bara när gatan är "full" men det måste fram nya ledningar för allmännyttan.
 
Utsättaren Utsättaren skrev:
Ja markledningar som fiber, fjärrvärme och liknande. Sånt som inte var påtänkt när området kanske byggdes på 50-talet. Det händer nog bara när gatan är "full" men det måste fram nya ledningar för allmännyttan.
Fiber och fjärrvärme ligger ju redan i gatan, så det är nog ingen fara.

Men en tanke. Jag och grannskapet på ena sidan gatan har i stort sett snarlika tomtareor som motstående på andra sidan gatan. Men enligt plankartan är det bara på våra tomter det finns prickmark. Innebär det att grannarna på andra sidan sitter säkrare? Känns lite orättvist egentligen. Borde väl sänka husvärdet eller?
 
Normalt sett är områden som är avsedda för ledningar markerade som U-område i detaljplanen. Är det bara prickmark brukar det vara av estetiska skäl, viss typ av bebyggelse sikt osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.