Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Är det engångsbatterier i den? Eller kan man möjligen ladda upp den igen?

Kanske till och med löstagbart laddningsbart batteri som man kan byta och ladda det första medans man klipper vidare?

Lösningar finns men det brukar tyvärr vara priset som sätter stopp. Det finns ju förstås elektriska klippare som står sig bra jämfört med bensindrivna men priset brukar skjuta i höjden.
Ja, det är som med allt annat, att en får vad en betalar för - även med batterigräsklippare. En rejäl el-klippare är dock allt annat än klen och det går alldeles utmärkt att att byta batteri under gång till ett fulladdat om det blir för många kvadratmeter för batteriet. Det tar ungefär lika lång tid att ladda upp ett batteri som att ladda ur det. Och att helt slippa avgaserna är värt hur mycket som helst. Dessutom så är det generellt betydligt färre rörliga delar som kan gå sönder i en elmotor än i en bensindito.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Gissar att batteriklipparen är slut långt före bensinvarianten hur många år håller batterierna 5 år eller ? och sen är dom så dyra att byta ut så man får köpa allt nytt. En vanlig gräsklippare bullrar ju inte mycket och störs man av grannens klippande bor man troligtvis där husen står tätt och ofta har små tomter störs man gå in 30 minuter så har grannen klippt klart.
 
O otendags skrev:
Och att helt slippa avgaserna är värt hur mycket som helst.
Jag har kört vanliga bensindrivna gräsklippare i över 40 år och kan inte dra mig till minnes att jag någonsin störts av avgaserna. Tänk så olika människor är. :thinking:
 
  • Gilla
john68 och 2 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
ts har ju så dålig koll att frågan måste ställas på ett forum.
Jag kan nog tycka det är tur att det finns TS som har "dålig koll" så att de ställer frågor på forum som detta. Skulle nog bli rätt tomt här annars. ;)

Robert63 Robert63 skrev:
Bor man i tätbebyggt område så är det otroligt respektlöst att dra igång gräsklipparen eller andra bullrande aktiviteter efter 18 på helger, då vill de flesta äta samt njuta av livet utan en störande ljudkuliss.
Det finns väl rätt många inlägg bara i denna tråd som starkt tyder på att det du presenterar som ett oomkullrunkeligt axiom i själva verket bara är din högst subjektiva åsikt. ;)
 
  • Gilla
Robbalove och 2 till
  • Laddar…
D danjac skrev:
Vad är det för fel med det menar du? Mvh en som gillar att använda gamla hederliga maskiner
Kan vara den maskin som släpper ut mest utsläpp av alla då en gammal motorgräsklippare är helt orenad, så tänker vi på moder natur som vi har till låns så skrota så gamla grejer när det finns bättre grejer
 
Finns det renare klippare är det med katalysator eller hur funkar det ?
 
Bor i radhusområde med frimärkstomter och använder en handdriven gammal gräsklippare. När området var nytt för många år sedan hade de flesta också en sådan klippare. Numera har alla skaffat en motordriven. Själv uppskattar jag att få lite välbehövlig motion. Dessutom behöver jag inte så noga planera tider för klippning då min klippare inte väsnas nämnvärt mycket.
 
  • Gilla
TottoGBG
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Finns det renare klippare är det med katalysator eller hur funkar det ?

Bäst för miljön är el gräsklippare alt robot. men ny motorgräsklippare är mycket bättre än gammalt om man tänker på utsläppen.

Förbättra bensinklipparen
  • Driv klipparen med alkylatbensin vilket minskar utsläppen av kolväten med uppemot 90 procent och kväveoxiden med 30 till 60 procent. Alla maskiner yngre än 15 år klarar alkylatbensin.
  • Köp en klippare med fyrtaktsmotor istället för tvåtakt, som ger mindre giftiga avgaser och är tystare.
  • Se till att klipparen har avgaskatalysator som minskar utsläppen.
  • Svanenmärkta klippare minskar utsläppen uppemot 50 till 70 procent mot äldre bensinmodeller. De bullrar också mindre samt använder bättre kemiska produkter vid tillverkningen. De kan dessutom drivas med etanol.
  • Svanenmärkta klippare är byggda för att klara utsläppskraven även efter att de åldrats.
  • Köp inte hem mer bränsle än vad som går åt på en månad, så undviker du att det förångas och avdunstar ur dunken. Förvara dunken svalt inomhus.
 
Där fick jag svaret den är nog bra mycket miljövänligare än en vanlig motor driven klippare. synd att inte forumet har funktion att varna när nya inlägg skett vilka andra forum har blir konstigt såna här gånger.
 
Redigerat:
H Husgubbe skrev:
Bäst för miljön är el gräsklippare alt robot. men ny motorgräsklippare är mycket bättre än gammalt om man tänker på utsläppen.

Förbättra bensinklipparen
  • Driv klipparen med alkylatbensin vilket minskar utsläppen av kolväten med uppemot 90 procent och kväveoxiden med 30 till 60 procent. Alla maskiner yngre än 15 år klarar alkylatbensin.
  • Köp en klippare med fyrtaktsmotor istället för tvåtakt, som ger mindre giftiga avgaser och är tystare.
  • Se till att klipparen har avgaskatalysator som minskar utsläppen.
  • Svanenmärkta klippare minskar utsläppen uppemot 50 till 70 procent mot äldre bensinmodeller. De bullrar också mindre samt använder bättre kemiska produkter vid tillverkningen. De kan dessutom drivas med etanol.
  • Svanenmärkta klippare är byggda för att klara utsläppskraven även efter att de åldrats.
  • Köp inte hem mer bränsle än vad som går åt på en månad, så undviker du att det förångas och avdunstar ur dunken. Förvara dunken svalt inomhus.
Hur mycket skit släpps inte ut vid tillverkning av ny batteri klippare i stället för att köra med gammal bensindriven och hur mycket skit släpps inte ut vid vid batteri tillverkning och hur länge håller dom. Väldigt få klippare drivs av 2T motorer jag har faktiskt aldrig sett nån. Vill man vara miljövänlig är det troligtvis handdriven klippare som gäller. Blir det miljövänligare med färskt bränsle har för mig att acrylatbensin är bra just till långtidförvaring. Tror faktiskt min klippo är svanen märkt men den har inte katalysator men den är ju några år så kraven kan ha ändrats.
 
  • Gilla
Tornugglan och 2 till
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
Bäst för miljön är el gräsklippare alt robot. men ny motorgräsklippare är mycket bättre än gammalt om man tänker på utsläppen.

Förbättra bensinklipparen
  • Driv klipparen med alkylatbensin vilket minskar utsläppen av kolväten med uppemot 90 procent och kväveoxiden med 30 till 60 procent. Alla maskiner yngre än 15 år klarar alkylatbensin.
  • Köp en klippare med fyrtaktsmotor istället för tvåtakt, som ger mindre giftiga avgaser och är tystare.
  • Se till att klipparen har avgaskatalysator som minskar utsläppen.
  • Svanenmärkta klippare minskar utsläppen uppemot 50 till 70 procent mot äldre bensinmodeller. De bullrar också mindre samt använder bättre kemiska produkter vid tillverkningen. De kan dessutom drivas med etanol.
  • Svanenmärkta klippare är byggda för att klara utsläppskraven även efter att de åldrats.
  • Köp inte hem mer bränsle än vad som går åt på en månad, så undviker du att det förångas och avdunstar ur dunken. Förvara dunken svalt inomhus.
Bäst för miljön måste väl ändå en handjagare vara?
 
  • Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
T TottoGBG skrev:
Bäst för miljön måste väl ändå en handjagare vara?
Helt rätt:) Sorry borde ha skrivit så, tänkte mest på att få fram att nya med motor är så mycket bättre än äldre.
 
Tycker inte detta är svårt alls. Om man bor i tätbebyggt villaområde varför inte lägga klippningen mellan 10-18. Så slipper man väcka de med lite sovmorgon eller är hemma o sjuka och behöver sova lite extra på morgon el kväll, förhindra att ofta dagiströtta barn har svårt att somna, grannen sitter på altan efter jobbet och försöker pusta ut eller har grillkväll med gäster. Ska mkt till om man inte kan hålla sig inom dessa tider.
 
  • Gilla
Spoz och 1 till
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Tycker kl 20 är försent, tycker 18-19 är senaste laget för jag vill inte att ha en gräsklippare vrålandes när jag äter ute på altanen
Men hur får vi ihop det här då?
Jag slutar jobbet kl16. Hemma och har samlat ihop ungarna 17. Ätit, läst läxor och skitit till 18-19. Så runt 20 är nog tidigast man kan klippa på en vardag.
 
  • Gilla
Robbalove
  • Laddar…
C
B Bjober skrev:
Men hur får vi ihop det här då?
Jag slutar jobbet kl16. Hemma och har samlat ihop ungarna 17. Ätit, läst läxor och skitit till 18-19. Så runt 20 är nog tidigast man kan klippa på en vardag.
Kanske klippa på helgerna?
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.