Hemmakatten
Fia, bor inte du i ett bostadsrättshus? Då kanske det finns trivsel- och ordningsregler i föreningen där utomhusaktiviteter så som gräsklippning finns med.
 
rayab rayab skrev:
Jag tycker det är otroligt dåligt av grannen att hoppa på er istället för att prata lungt och sansat.
I Norge är det strängt förbjudet att klippa gräs på helgdagar. Såg även på Fredrikstadsbladets Instagram häromdagen att en granne hade fått anonymt brev om att han hade hängt ut kläder på tork på en söndag. Helt sjukt i min mening. Klipper du gräset på en söndag eller röd dag i Norge så kan polisen komma och knacka på.

Fråga grannen vilka tider som är okej. Är det acceptabla tider så är det ju okej.
På landsbygden där jag bor kunde fram tills för bara några år sedan prästen komma och knacka på hos den som dristade sig till att klippa gräs eller ägna sig åt annat arbete på söndagar.
-Folk var nog lika rädda för prästen som för polisen...
 
Ruttnade i våras på den gamla bensinhäcken och köpte en batteriklippare - en Bosch Rotak 43. Den klarar vår gräsmatta rätt lagom på 2 batterier. Gräsmattan är dock inte jätrestor, runt 1000 kvm. Om man har 1500 kvm eller mer så är det nog lite i mesta laget för en batteriklippare.
Men batteriklipparen är bra mycket tystare än bensinaren. Och startar lättare.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D danjac skrev:
Vad är det för fel med det menar du? Mvh en som gillar att använda gamla hederliga maskiner
Fattar ärligt inte, skitiga, bullriga, gör dåligt jobb, och nån måste göra det, näää fyyy, förbjud skiten..helst inne i tätbebyggt område..
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
mekar-anders mekar-anders skrev:
Problemet för mig och många andra med stor tomt är att en batteriklippare inte räcker till i kapacitet samt är för klen. Jag har åkgräsklippare och det finns i nuläget en batteridriven modell som inte ens skulle räcka till halva min tomt på en laddning.
Robot är grymt bra.
 
  • Gilla
HegeFH
  • Laddar…
Självkörande batteriklippare..(y)
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Äh gräsklipparljud hör till ett villaområde. Här låter det sent på dygnet från många håll. Bor man i villakvarter får man tåla lite ljud. Alla kan inte anpassa sig efter varandra. Har en granne som inte tycker det är ok att föra ljud innan 14 på helgen, han menar att folk måste hinna vakna först... Samma person tycker det är ok att klippa fram till iaf 23, för då är ju folk vakna..
Själva har vi småbarn och vaknar innan 6 veckans alla dagar.. Våra barn har dock inga problem att somna även med ljud.
 
  • Gilla
Robbalove och 1 till
  • Laddar…
rayab rayab skrev:
Jag tycker det är otroligt dåligt av grannen att hoppa på er istället för att prata lungt och sansat.
Högst troligt finns det mer bakom, men detta var det som fick det att rinna över för grannen, ts har ju så dålig koll att frågan måste ställas på ett forum. Bor man i tätbebyggt område så är det otroligt respektlöst att dra igång gräsklipparen eller andra bullrande aktiviteter efter 18 på helger, då vill de flesta äta samt njuta av livet utan en störande ljudkuliss. Att man inte hinner innan beror bara på att man är helt usel på att planera, inget annat. Att skylla på att man inte hinner p.g.a barn och annat jidder-jadda är bull, det har funkat för miljontals människor innan ni blev så "unika" att ni fick barn.
 
  • Haha
fia_mstd
  • Laddar…
På vardagar skulle jag ha förståelse om det börja låta kl 07:00 hos våra grannar. Då det är är då 7-16 dagen börjar, trädgårdsmästaren kommer å kör häcksax, snickaren kommer å kör cirkelsåg osv. Och jag hade inte heller reagerat om grannen klippte, snickra fram till 21 på vardagar/helg ser jag inga problem med, i bland har man inte möjlighet att gå ut för än ens de små sover.

Gällande helg eller annan ledighet så ser jag helst inte före kl 8:00 men det är mest jag själv som vill känna av helgen, sällan att man får sova längre ändå som små barnsfar. Jag skulle dock väntat med till 9-9:30 innan jag starta röjisen kanske ännu längre om grannen grillat å man visste att denne kunde ha en tung dag.

TS, tippar på att grannen bara hade en VÄLDIG jobbig dag just den dagen.
 
Köp två får så är problemet löst.:cool:

 
Jag tror inte jag skulle bli märkbart besvärad om grannen klipper gräs kl 22. Sitter vi på verandan gläds man själv över att slippa arbeta.
Lika så om grannen startar motorsågen kl 7 lördag morgon. Endera kliver man upp själv också eller så somnar man om.
Ja... eller så blir man väckt av hustrun som skriker att nån idiot kör motorsåg

På sommaren väsnas jag ohämmat mellan kl 7-23 om ingen säger till. Konstigt nog vill jag helst sluta väsnas tidigare på vintern för att det är mörkt. Känns som mitt i natten kl 20.
 
  • Gilla
Robbalove och 1 till
  • Laddar…
Och förresten... nu till helgen kl 23:30, vem väsnas då? Gräsklipparn eller är det du och din släkt som spelar kubb , dricker starkt och flabbar så min rikthyvel låter som en viskning i jämförelse?
 
  • Gilla
Robbalove och 1 till
  • Laddar…
Q
fia_mstd fia_mstd skrev:
Nej det var faktiskt vi som blev påhoppade med rena personangrepp då vi tog fram klipparen kvart i åtta då solen lagt sig lite. En vänlig fråga hade vi köpt och stängt av omedelbart. Men det här var helt galet.

Så tänkte det är bra att veta vad som faktiskt gäller. Det var andra i området som klippte samtidigt men jag blev så chockad av det aggressiva påhoppet så jag fick inte upp enda rationellt ord i huvudet. Maken klippte klart (efter att han försökt prata med tanten men hon bara gapade) och jag tänkte nu idag bara försöka luska fram vad som gäller egentligen.
Tycker kl 20 är försent, tycker 18-19 är senaste laget för jag vill inte att ha en gräsklippare vrålandes när jag äter ute på altanen
 
BigR
Vi hade för länge sedan en granne som tog sig två kycklingar till sommaren. Fast den ena var visst en tupp märkte vi grannar rätt snart. Nu har vi en granne som oftast kör klipparen mellan 22-24 på sommaren och ofta snöslungan efter midnatt på vintern. Inget som vi hetsar upp oss över direkt.
 
  • Gilla
Robbalove
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Tycker kl 20 är försent, tycker 18-19 är senaste laget för jag vill inte att ha en gräsklippare vrålandes när jag äter ute på altanen
Fast om din altan är så nära grannen att du störs av klipparen borde grannens tomt vara så liten att det inte tar många minuter att klippa den.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.