R RH_Dreambox skrev:
Endast fyra ledare används.
Laddare +
Laddare -
Slinga
Slinga
Används ej
Används ej
Toppen! Då va det som jag trodde. Jag mäter upp med multimetern för att vara säker!
 
Programversionen i min klippare är från 2014, finns det någon nyare? Går det uppdatera själv eller är det via åf? Motorn byttes förra året så man kan ju tycka att man hade uppdaterat den då om det fanns något nyare.
 
Funkar det att sätta i ett extra batteri i en 520? Plats finns för ett till batteri och kablar finns framdraget, men funkar det med programvaran och klara laddaren det?
 
""Funkar det att sätta i ett extra batteri i en 520?""

Jo det går alldeles utmärkt. Jag gjorde det med min gamla Lizard = Stiga 520. Dubbla batteriet ger dubbla körtiden mellan laddningarna.
Se bara till att koppla kablarna korrekt, plus och minus!
 
Perfekt! Tack för snabbt svar. Då ska jag bara modifiera fästet som håller fast batteri, för av någon anledning är det inte lika som vid original-batteriet.
 
M Matz84 skrev:
Funkar det att sätta i ett extra batteri i en 520? Plats finns för ett till batteri och kablar finns framdraget, men funkar det med programvaran och klara laddaren det?
Det funkar utmärkt med två batterier, jag köpte mitt andra batteri på e-bay för ett bra pris.
 
Hallå,! Jag har en Stiga 520 som fungerat tekniskt problemfritt i tre år, nu verkar det som att klippmotorn lagt av. Någon som vet var man köper ny till bästa pris? Går en klippmotor att laga/renovera?
 
Har du kollat så att det inte bara är kolen till motorn som är utslitna? Efter tre år kan de vara helt utslitna. Nya kol är betydligt billigare än en ny motor.
 
  • Gilla
Ksson58
  • Laddar…
K Ksson58 skrev:
Det funkar utmärkt med två batterier, jag köpte mitt andra batteri på e-bay för ett bra pris.
Någon länk till vart det går att köpa? Hittar bara tämligen dyra
 
R RH_Dreambox skrev:
Har du kollat så att det inte bara är kolen till motorn som är utslitna? Efter tre år kan de vara helt utslitna. Nya kol är betydligt billigare än en ny motor.
Tack! Ska kolla kolen, men misstänker att motorn lagt av.
 
Jag fick ju byta batteriet i min förrförra säsongen då den vägrade ladda förmodligen att det stått för länge utan laddning.

Funderar på om det går att få det att ladda nu när jag har ett "färskt" i. Är det värt att prova eller kan det hända något om jag sätter i ett "kasst" och ett bra?
 
Jag fick tag på en extremt billig 520/wiper till min granne som vi ska få liv i.

Kort fråga, behöver man ändra något i sändare och/eller i roboten för att den inte ska blanda ihop signalerna ifrån slingorna? kommer ligga dryga halvmetern ifrån varandra som närmast. Med staket/fysiskt hinder mellan, men ändå nära.
 
J johan_paz skrev:
Jag fick tag på en extremt billig 520/wiper till min granne som vi ska få liv i.

Kort fråga, behöver man ändra något i sändare och/eller i roboten för att den inte ska blanda ihop signalerna ifrån slingorna? kommer ligga dryga halvmetern ifrån varandra som närmast. Med staket/fysiskt hinder mellan, men ändå nära.
Svarar på min egen fråga. Man måste tydligen byta sändarkort i en av klipparna. Troligen sitter det väl "A" i alla klippare om man inte byter ut kortet. Någon som har bättre koll? Eller någon som har ett icke A sändarkort till salu?
 
Om jag inte har helt fel, så lär det gå att byta frekvens via en 8-polig DIP-switch i sändaren. Jag har inte kollat hur min sändare ser ut inuti så jag kan inte verifiera att det stämmer.
Kanal A : Switch 2 och 3 Off
Kanal B: Switch 2 On, Switch 3 Off
Kanal C: Switch 2 Off, Switch 3 On

Alternativet vore väl annars att testa och se vad som händer. Klipparna lär inte springa över till andra sidan.
Men om en av er har en Husqvarna så kan Stigas sändare störa ut Husqvarnan. Då måste man byta frekvens.
 
Man måste väl ändå byta frekvens i både sändare och mottagare/robot?

Jag har stiga 520/wiper runner, och det är en likadan jag har hittat till grannen, därav ser jag eventuella problem. att den tror att den är utanför grannens slinga när den är innanför min, osv.

R RH_Dreambox skrev:
Om jag inte har helt fel, så lär det gå att byta frekvens via en 8-polig DIP-switch i sändaren. Jag har inte kollat hur min sändare ser ut inuti så jag kan inte verifiera att det stämmer.
Kanal A : Switch 2 och 3 Off
Kanal B: Switch 2 On, Switch 3 Off
Kanal C: Switch 2 Off, Switch 3 On

Alternativet vore väl annars att testa och se vad som händer. Klipparna lär inte springa över till andra sidan.
Men om en av er har en Husqvarna så kan Stigas sändare störa ut Husqvarnan. Då måste man byta frekvens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.