Fick en s.k. förättningskarta över vår tomt från kommunarkivet. Den är daterad till ca 1960 och använder nått X- Y-system som inte verkar finnas någon motsvarighet på varken i RT90, SWEREF eller latitud/longitud-angivelser.

Kan det vara något lokalt system eller finns det kartsystem som var mer aktuella på 1960-talet?
 

Bästa svaret

Mycket troligt ett lokalt system (det finns/fanns hundratals om inte tusentals). Ofta kan man avgöra det på hur många siffror koordinaterna har, och beräkna ungefär var origo ligger.
 
  • Gilla
nickspi
  • Laddar…
tommib
Har du frågat kommunen om de har någon transformation från sitt koordinatsystem till RT90 eller SWEREF99? Det kanske redan är ett löst problem.

För att räkna dig baklänges till origo kan du, om du har flera punkter på din karta, räkna ut differensen mellan dem och sedan mäta den differensen i verkligheten. På så sätt kan du få ut både skalan och hur koordinatsystemet är roterat (om det inte är 0=norr). Precisionen kommer kanske inte vara perfekt i din mätning men å andra sidan kan man ofta anta att koordinaterna rör sig om jämna meter eller decimeter varför det borde gå bra att avrunda till det. Det är lite värre med vinkeln om du inte har en teodolit/KV-mätare eller en väldigt bra syftkompass.
 
tommib tommib skrev:
Har du frågat kommunen om de har någon transformation från sitt koordinatsystem till RT90 eller SWEREF99? Det kanske redan är ett löst problem.

För att räkna dig baklänges till origo kan du, om du har flera punkter på din karta, räkna ut differensen mellan dem och sedan mäta den differensen i verkligheten. På så sätt kan du få ut både skalan och hur koordinatsystemet är roterat (om det inte är 0=norr). Precisionen kommer kanske inte vara perfekt i din mätning men å andra sidan kan man ofta anta att koordinaterna rör sig om jämna meter eller decimeter varför det borde gå bra att avrunda till det. Det är lite värre med vinkeln om du inte har en teodolit/KV-mätare eller en väldigt bra syftkompass.
Jag tror jag mailar kommunen, det där kändes lite rörigt för mitt bakvända huvud :)
 
tommib
Äh... det är bara lite linjär algebra. Inget att vara rädd för.

Men som sagt, kommunen kanske redan har gjort jobbet så det är nog bra att höra av sig till dem.
 
Det skulle vara bra att veta varför du behöver veta vad det är för koordinatsystem. För det är väl inte bara nyfikenhet som ligger bakom? Om du t.ex. är ute efter att ta reda på om ett visst träd står på din eller grannens sida gränsen, så är du ändå i behov av professionell mätutrustning, det är inget man gör själv med en mobiltelefon-GPS och några koordinater.
 
harry73
Nej, men det kan räcka med två gränsrör och ett snöre
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Äh... det är bara lite linjär algebra. Inget att vara rädd för.

Men som sagt, kommunen kanske redan har gjort jobbet så det är nog bra att höra av sig till dem.
Haha, ja du det är några år sen jag gick ut gymnasiet... jag var mer för fysik, fast det innefattar ju lite matematik också.

Men jag har i vilket fall fått svar från min kommun och de har använt RT 38 som system.

B b8q skrev:
Det skulle vara bra att veta varför du behöver veta vad det är för koordinatsystem. För det är väl inte bara nyfikenhet som ligger bakom? Om du t.ex. är ute efter att ta reda på om ett visst träd står på din eller grannens sida gränsen, så är du ändå i behov av professionell mätutrustning, det är inget man gör själv med en mobiltelefon-GPS och några koordinater.
Jag har ju fått en förrättningskarta eller lagstadgad (?) tomtkarta. Finns två tomtpinnar men i övrigt är gränserna inte helt klara med tanke på att staket och sånt saknas mot grannar. Det står diverse buskar och träd här och var och kan för all del vara bra att veta om grannen börjar gnälla om häcken eller att han får äpplen på sin tomt som luktar apa.

Förrättningskartan visar ju inga växter på kartan just :)
Tomterna är inte helt rätvinkliga i området heller.

Lantmäteriet hänvisade till förrättningskartan som lagstöd vid ev. tvist, så jag antar att de koordinater som angivits är riktiga. Någon nyare karta finns inte.
 
harry73
N nickspi skrev:
Det står diverse buskar och träd här och var och kan för all del vara bra att veta om grannen börjar gnälla om häcken eller att han får äpplen på sin tomt som luktar apa.
Du ansvarar inte för buskar, grenar eller fallfrukt på grannens fastighet. Är det på den nivån att ni är oense om var gränsen går och grannen anser att en buske är hans och vill ta bort den och du anser att det är din och vill ha kvar den, ska ni beställa en gränsanvisning. Har ni två gränsrör och en bra fastighetskarta är det väldigt lätt att göra på plats.
Ni kan också mäta er själv till de övriga gränspunkter och se om ni hittar gränsmarkeringar där. RT38 är ett orienterad mot nord, så om man förflyttar sig 1 meter norrut, ökar X med 1, förflyttar man sig 1 meter österut, ökar Y med 1.

Du kan också kontrollera om fastighetskarter på
- https://www.hitta.se
- https://www.eniro.se
- https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#
stämmer bra med dina två kända gränspunkter. Då kan ni med hjälp av flygbilderna också se var de andra gränspunkter ligger i förhållande till buskar eller träd. När ni hittar dessa punkter kan ni kontrollmäta om ni hamnade rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.