Hänsyn är nyckelordet. Vad jag tycker själv är inte alltid det andra tycker. Jag kan tycka att man för oväsen med gräsklippare och dylika maskiner som man kan VÄLJA att köra en viss tid mellan typ 10-17 med undantag för lunchtid på helgerna. OM man kan. Då stör man i min värld minst. Sen om man inte KAN välja pga arbetstider osv så är det väl ok övriga tider mellan 8-21 men man får ju ta en titt runt om i trädgårdarna i omgivningen så ingen precis dukat fram maten. Eller lagt spädbarn att sova i barnvagn i skuggan. Eller lagt sig i hammocken en halvtimme efter jobb.

Det beror ju helt på vilka grannar man har och hur deras liv ser ut, är man hänsynsfull har man lite koll på sånt.

Sen om man renoverar eller bygger osv och har begränsad tid till detta får man förstås braka på så det blir klart. Vi har en granne som byggt pool och lagt marksten nu i en månad och hellre att han kör på tills det är mörkt nästan i en månad än håller på o kapar sten i ett år.

KAN man välja tidpunkt och undvika att störa så gör man det om man är hänsynsfull.

I FS fall skulle man ju hållt sig lugn, frågat när personen i fråga anser att det är ok att klippa och i framtiden om man har möjlighet försökt hålla sig till de tiderna samt berättat det för tanten i fråga så hon känner att ni lyssnat. Nu lär hon ju reta sig varenda gång ni klipper, oavsett om det är enligt henne ok tider eller ej... Med det sagt så är det väl 50/50 om man själv hade kylt ner kärringen med vattenslangen eller ej men det är en annan fråga :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Ah vad synd. När inte alla besitter sunt förnuft kan det vara bra med regler
:) Vad är sunt förnuft?
För mig finns det nog lika många människor som olika nivåer på
just Sunt Förnuft.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
I huset jag är uppväxt i så hade vi de sista åren en granne som med en dåres envishet gick upp och klippte gräsmattan med bensinklippare vid 7-tiden varge helg, BÅDE lördagen och söndagen.. Som kvällsmänniska var det inte roligt alls, flera grannar störde sej också på det.

Tydligen fanns det iaf då inga som helst regler för när man får klippa gräset på villatomter, man kunde anmäla för nåt i stil med "störande av allmän ordning" (?) men en annan granne som hade varit i kontakt med polisen hade fått reda på att i princip så var det lönlöst.

Själv klipper jag också helst på kvällen när det svalnat lite.. typ 20-21 nån gång, men jag har snälla grannar och stora tomter..
 
  • Gilla
jonohr
  • Laddar…
D danjac skrev:
Kan delvis hålla med dig
Men jag lyssnar hellre på en motorsåg 22.45 än hipp hopp musik vid den tiden
L Lena Granat skrev:
:) Vad är sunt förnuft?
För mig finns det nog lika många människor som olika nivåer på
just Sunt Förnuft.
Så är det, men samsynen brukar ändå vara påfallande när det är stilla kväll, grillen fräser och friden råder.
Om inte så kan kommunens miljöinspektörer alltid vägleda en vilsen ljudterrorist.
Fattar man inte när man stör sin omgivning och saknar förmåga att ta hänsyn så har man kanske större problem än förbannade grannar.
 
  • Gilla
Lena Granat
  • Laddar…
K
Jag brukar utgå från att inte störa för mycket de tider jag själv skulle bli störd.
Sen är det ju såklart skillnad om man har barn eller inte. Jag tror de flesta småbarnsföräldrar vill ha tyst efter kl 19 :)
Sen kan det ju vara så att grannens barn kan somna mitt i en spelande orkester medan ens eget barn vaknar av en gnisslande fjäder i sängen när man försöker smyga ut :rolleyes:
Men nu har man ju turen att bo i ett villakvarter där nästan alla har småbarn. Så det brukar bli rätt så tyst per automatik efter 20 tiden.
Nu när gräsmattan rullas ut i veckan hade jag ju tänkt att köpa en robotgräsklippare då 3 grannar runt om mig kommer få barn inom 1-2 månader. Men så går närmsta grannen och köper en bensindriven gräsklippare. Från Biltema dessutom och låter för jäkligt! Neh nu jävlar ! :mad::devilish::D

Nej, men många saknar ju tyvärr lite sunt förnuft. Jag håller tex på med altanbygge nu och kommer försöka undvika köra kapsågen efter 19-20 tiden när alla grannars barn troligtvis kommer försöka sova för natten.
Då får jag se till att ha så mycket färdigkapat det går och enbart köra det fantastiskt roliga ( not ) skruvandet. Det hade i alla fall jag uppskattat i samma sits.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Mats-S
rayab rayab skrev:
Jag tycker det är otroligt dåligt av grannen att hoppa på er istället för att prata lungt och sansat.
I Norge är det strängt förbjudet att klippa gräs på helgdagar. Såg även på Fredrikstadsbladets Instagram häromdagen att en granne hade fått anonymt brev om att han hade hängt ut kläder på tork på en söndag. Helt sjukt i min mening. Klipper du gräset på en söndag eller röd dag i Norge så kan polisen komma och knacka på.

Fråga grannen vilka tider som är okej. Är det acceptabla tider så är det ju okej.
Precis som Björn Rosengren redan sagt, Norge är den sista sovjetstaten ;-)
 
  • Gilla
  • Haha
Adam F och 3 till
  • Laddar…
O otendags skrev:
En schysst modern batteriklippare löser både ljud- avgas- och grannproblematiken - tre i ett liksom!
Problemet för mig och många andra med stor tomt är att en batteriklippare inte räcker till i kapacitet samt är för klen. Jag har åkgräsklippare och det finns i nuläget en batteridriven modell som inte ens skulle räcka till halva min tomt på en laddning.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
mekar-anders mekar-anders skrev:
Problemet för mig och många andra med stor tomt är att en batteriklippare inte räcker till i kapacitet samt är för klen. Jag har åkgräsklippare och det finns i nuläget en batteridriven modell som inte ens skulle räcka till halva min tomt på en laddning.
Är det engångsbatterier i den? Eller kan man möjligen ladda upp den igen?

Kanske till och med löstagbart laddningsbart batteri som man kan byta och ladda det första medans man klipper vidare?

Lösningar finns men det brukar tyvärr vara priset som sätter stopp. Det finns ju förstås elektriska klippare som står sig bra jämfört med bensindrivna men priset brukar skjuta i höjden.
 
  • Gilla
otendags och 2 till
  • Laddar…
Personligen så skiter jag rent generellt i vad grannen gör. Gräsklippare och dylikt stör mig inte. Det enda jag "kräver" är att man kanske kan skippa gräklippandet om man ser att grannen sitter ute med familj eller gäster och har en trevlig stund. Har även erbjudit mig klippa gräsmattan åt grannar som tänkt starta den "för vi ska på semester så kommer inte kunna klippa på 2veckor". Man kommer långt med kommunikation. Men vissa människor är helt dumma i huvudet tyvärr.
 
  • Gilla
Adam F
  • Laddar…
Grannen var ute och högg gräset på åkern med traktorn 05:30 i lördags som man vaknade av, men det hjälpte med att stänga ögonen igen sen var det över ;)
 
Jag brukar tänka som så att på vardag är det ok vid 8 att dra igång häckklippning etc, på helgen försöker jag inte dra igång något före halv 10, på kvällarna inte efter 20 (undantag om det varit oförskämt varmt, men då brukar gräset inte växa speciellt bra så det finns ofta ingen anledning att klippa just då). Jag hade bilvit ganska prutt om nån granne drog igång nåt högljutt vid 21, när man kanske har slagit sig till ro på altanen.

Ofta finns det ju i villaområden en salig blandning med folk, gamla, barn, småbarnsföräldrar, större/vuxna barn som bor hemma etc. Svårt att göra alla nöjda och glada, men man får ju kommunicera (på ett vettigt sätt) om man upplever sig störd av något. Grannens äldre barn har en förmåga att alltid spela med sin bergsprängare när de gör något, t.ex. spelar badminton etc. Ibland bryr jag mig inte men om vi själva vill spela någon annan musik eller bara sitta och äta lite mat i lugn och ro, brukar jag be dem att sänka ljudet. Utan problem. En annan gång höll en granne på att köra snöslunga vid 22 på kvällen när vi skulle ut och jobba. Tror han körde över en timme av nån anledning, då sa jag faktiskt till att nu räcker det, då vi alla skulle upp jättetidigt och jobba dagen efter.

/S
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Är det engångsbatterier i den? Eller kan man möjligen ladda upp den igen?
Hade det varit engångsbatterier hade det inte varit några problem. Då hade man bara bytt batterier, kastat de gamla och glatt klippt vidare. ;) Jag gissar att batterierna är laddbara och problemet är att de tar tid att ladda.
 
OlssonX OlssonX skrev:
Så är det, men samsynen brukar ändå vara påfallande när det är stilla kväll, grillen fräser och friden råder.
Om inte så kan kommunens miljöinspektörer alltid vägleda en vilsen ljudterrorist.
Fattar man inte när man stör sin omgivning och saknar förmåga att ta hänsyn så har man kanske större problem än förbannade grannar.

Jag själv skulle inte få för mig att dra igång en maskin efter 21.
Sitter det några och myser vid grillen så brukar jag försöka undvika oväsen. Undantag vid Melodifestivalen/Eurovision
För kan de skrålla dålig musik så grannbyn hör så kan jag skrålla ikapp med en vinkelslip. Samma ljud i mina öron
 
Numera har vi "normala" grannar, som sköter sig och som det går att prata med. (Annat var det förut, men detaljerna skall jag bespara er.)
Nu bor det bebisar på båda sidor: därför har jag på eget initiativ deklarerat att jag slutar föra oväsen kl 19.00. Det verkar vara uppskattat. Och varför inte? - det är kul med småttingar! Själva är vi lastgamla.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
I den lokala ordningsstadgan som kommunen upprättar kan det ibland vara reglerat när störande arbete med högt ljud inte får förekomma. Kolla på din kommuns hemsida. Sen är det polisens sak att se till att ordningsstadgan efterlevs. Att prata med varandra är oftast trevligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.