A
På vardagar får folk klippa som de vill under dygnets ljusa timmar. Det är så mycket som väsnas då ändå, diverse arbeten här och där. Men på helgerna tycker jag att de borde chilla lite. Särskilt storhelger. Det är inte så jättekul när man har främmande över och sitter och grillar när grannen ska köra gräsklippare på andra sidan häcken. Jag brukar själv slänga ett öga över till grannarna och se om de är ute innan jag börjar härja, oavsett med vad. Sitter de och fikar, har kalas eller tar det lugnt så väntar jag. Jag har heller inget behov att att klippa gräset två gånger i veckan som vissa har, så det kan ofta vänta några dagar.

Och så tycker att det här med gräsklippare och trimmers med förbränningsmotor är ganska omodernt, lite som rökning. Även den naziklippta gräsåkern. Var väl ballt förr, men behöver vi verkligen det?

Men det är bara mina tankar och åsikter, och jag förstår att andra inte tycker som jag och jag har stort tålamod gentomot andra, särskilt grannar. Jag bor på en liten landsbygsort där alla känner alla, så det vore väldigt mentalt påfrestande att gorma och gasta om ditten och datten.
 
  • Gilla
MoggePogge och 7 till
  • Laddar…
Dygnets ljusa timmar är rätt många nu nära midsommar ;)
 
nikasp
Vi kör elklippare och eltrimmer så det är ingen issue. Surrar lite men inte i närheten av en bensinklippare. I torpet är det längre mellan grannarna och annan tolerans tror jag. Brukar ändå ha lite ångest när jag kör vår 2-taktsröjsåg i två timmar på fullt spett, låter så in i helsike.
 
  • Gilla
otendags
  • Laddar…
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Dygnets ljusa timmar är rätt många nu nära midsommar ;)
Ja, och de får de gärna vara. På järnvägen bankar de till kring midnatt såhär års, de passar på i ljuset och i lugnare tider. Och det får grannarna också göra om de vill. Men inte på helgen.

När jag var på Grönland gjorde man allt dygnet runt på sommaren. Målade huset, byggde vägar och hus. Ljuset ska man inte slösa med.
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Men, så svårt kan det väl inte vara ändå. Ha lite fingertoppskänsla. Känn dina grannar. Våga kommunicera. Lev och låt leva.
Respekt går åt två håll. Ja, klart grannen ska få ha gäster i lugn och ro så att de kan grilla och ha mysigt. Klart att jag dan efter får starta klipparen ganska tidigt så att jag hinner bli klar eftersom jag inte hann kvällen innan för att grannen inte ville bli störd vid grillningen. Ge och ta i lika stora delar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag är absolut inte knöschlig med oväsen och ljud och det är sällan jag känner behov av att säga till.
Däremot tycker jag att oväsen är lite mer oförskämt på vardagar än helger, det verkar jag visst vara ensam om. Det är ju ändå då de flesta jobbar och kanske önskar att sova.
 
  • Gilla
Peternow och 2 till
  • Laddar…
harry73
Men hur är det, ni som har så små trädgårdar att grannen störs av gräsklippning, har ni bensin eller el-gräsklippare?

Och hur lång tid tar det att klippa?
 
  • Gilla
Olivia0001 och 1 till
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Fram till 21.00 är ok tycker jag.

Men ser jag att grannen har grillfest eller kalas/besök och dom sitter på uteplatsen avvaktar jag.
Precis. Är grannen inte ute eller har dukat upp tycker jag att jag kan tvätta bilen eller bullra på. Om de har barnbarnen på besök och ligger i poolen eller har dukat upp till utemiddag så kan jag avvakta. Eller låta bli klippa det som är åt deras håll :)
 
Helt ärligt så blir jag chockad när jag ser nån går runt och styr en gräsklippare med motor från -60 talet..
Känns som tiden är förbi...för många år sedan
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Helt ärligt så blir jag chockad när jag ser nån går runt och styr en gräsklippare med motor från -60 talet..
Känns som tiden är förbi...för många år sedan
Vad är det för fel med det menar du? Mvh en som gillar att använda gamla hederliga maskiner
 
Har barn som vaknar kl 06:00, varje dag(även lör-sön) :( När kan jag dra igång kompostkvarnen? måste jag vänta tills grannarnas tonåringar har vaknat vid 11? blir inte många timmar kvar på dygnet om allas behov ska ta hänsyns till.. :D
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Maken klippte klart (efter att han försökt prata med tanten men hon bara gapade)
Hedrar honom att han kunde hålla sig från att klippa till...:cool:

Jag tycker som de flesta andra att den tiden ni klippte finns det inget att klaga över.
 
Har en granne som lipade när frugan spelade musik (på "låg" volym) och solade förra sommaren. Detta klockan 17:30 en fredag. Kan väl säga att vi inte hejar på den grannen.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Fram till 21 tycker jag låter rimligt. 23 på lördagar

Vill du kunna göra vad du vill,när du vill så kan du flytta hit där jag bor.
Här kan det köras maskiner till 02.00 och 05.00 kan någon får för sig att börja hamra på något eller en bonde dra igång motorsågen. Sällan någon klagar. Är väl en fördel med livet på landet att man vänjer sig vid oljuden ^_^
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Har försökt googla fram om det finns några lagar om hur dax man får bullra med gräsklippare, lövblåsar, häcksaxar och annat "som låter mycket". I bostadsområde, that is, inte lägenhet. Finns det egentligen?
Det finns absolut tydliga regler för hur mycket man får låta utomhus i tättbebyggt område.
Din kommun kan berätta exakt vad som gäller, nivån kan variera eftersom det är lokala miljökontoret som tar beslut och hanterar klagomål.
Begränsningarna inom planlagt område är inte någon hemlis.
En vanlig gräns, som används de flesta kommuner, är max 55 dB utomhus mellan klockan 22 och 06.
Övriga tider gäller ju folkvett och allmän hänsyn. Dvs man drar igång klipparen nånstans mellan 8 och 20, om man vill ha fred med grannarna.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.