Hej
Vi tänkte bygga ett attefallshus som samligsrum då det finns flera små friditshus på tomten men inget riktigt samlingsställe som hak husera alla tillsammans.
För att göra det ljust tänkte vi har ett parti glastak (isolerglas ?) för ljust samt kombinera med en braskamin för att förlänga säsongen :)
Ritning av ett attefallshus med mått, glasparti i taket och fönster, samt skissen av en skorsten till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har eg tre frågeområden:
- har svårt hitta leveratör av glas - blir det via vanlig glasmästare ?
- Hur fixar man en kontroll av konstruktionen - så att man inte får tyng böj problem ?
- Hur närma skorstenen kan jag ha ett glasparti utan att det tar skada av förhjd värme?
 
Jag hade frågat olika tillverkare av glaspartier om de kunde hjälpa dig i frågan.
För bärigheten är det en konstruktör du ska fråga.
 
Funderar också på glastak, men har inte kommit så långt ännu. Som jag tolkat det 'normala' så använder man härdat och laminerat glas.
Jag har tidigare köpt några isolerkassetter från interglas.se (nej, jag har inget samröre med företaget annat än som kund vid två tillfällen)
Klart vettiga priser även om leveranstiden pga turbil blir ganska lång.
Jag har en bekant som har en glasfirma som bygger just glasentreér o de kör med härdat glas utvändigt och laminerat glas invändigt i kassetterna. Gissningsvis hamnar du på drygt 1000:-/m2 enbart för glaset.
Min glasmästarkompis har varnat för amatörlösningar o säger att nån erfaren behöver åtminstone kommentera konstruktionen. Glaset får exempelvis inte ha alltför olika temperatur över samma skiva, om man kör med ohärdat ytterglas. Snö på nederdelen av glaset och stark sol med svart insida på övre delen av glaset, som exempel på vad som skulle kunna ställa till problem. Om det är så eller om han bara vill slippa krångla med mig, det vet jag inte. Låter rimligt, dock.

Insidan TROR jag måste vara laminerad eller på annat sätt säkrad för skärvor.
 
N Nisse Hult64 skrev:
Funderar också på glastak, men har inte kommit så långt ännu. Som jag tolkat det 'normala' så använder man härdat och laminerat glas.
Jag har tidigare köpt några isolerkassetter från interglas.se (nej, jag har inget samröre med företaget annat än som kund vid två tillfällen)
Klart vettiga priser även om leveranstiden pga turbil blir ganska lång.
Jag har en bekant som har en glasfirma som bygger just glasentreér o de kör med härdat glas utvändigt och laminerat glas invändigt i kassetterna. Gissningsvis hamnar du på drygt 1000:-/m2 enbart för glaset.
Min glasmästarkompis har varnat för amatörlösningar o säger att nån erfaren behöver åtminstone kommentera konstruktionen. Glaset får exempelvis inte ha alltför olika temperatur över samma skiva, om man kör med ohärdat ytterglas. Snö på nederdelen av glaset och stark sol med svart insida på övre delen av glaset, som exempel på vad som skulle kunna ställa till problem. Om det är så eller om han bara vill slippa krångla med mig, det vet jag inte. Låter rimligt, dock.

Insidan TROR jag måste vara laminerad eller på annat sätt säkrad för skärvor.


Ytterglaset alltid minst 6mm härdat och innerglaset 8,76 laminerat så slipper du problem. Köp ett komplett tak/skensysten från Schüco, deras nya är sjukt vattensäkert då inga genomgående skruvar/hål går genom.
Avråder annars starkt från glastak, nöj dig med trevliga takfönster för ljusets skull. Skull räkna på en kostnad av 4000-6000:-/m2 exkl. montage.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.