Hej!

Bott i vårt hus i snart två år. Våra grannar har för ca 30 år sedan uppfört en väldigt hög vit putsad mur runt hela sin tomt, vi har alltså denna mur mot ena sidan av vår trädgård. Just nu är ligger där ganska stora dekorationsstenar intill på vår sida, och jag har inte tyckt att det har varit snyggt att sätta krukor på detta. Det blir ojämt och ser tråkigt ut när ogräset dyker upp med jämna mellanrum. Jag har nu kommit på att jag vill göra en murad odlingsbädd direkt intill och längst med hela muren. Min sambo säger att då kommer muren att förstörad då jorden från odlingsbädden kommer fuktskada muren...? Att stenarna är där för att dränera..?

Är det helt orimligt att jag skulle kunna göra en egen murad odling intill muren? Kan en mur som inte består av organiskt material bli fuktskadat?
 
  • Trädgård med hög vit mur, lekhus och klädstreck, stenar vid muren och gräsyta i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från inglasad veranda mot vit hög putsad mur och trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy genom en glasveranda som visar en grön trädgård med en hög vit putsad mur och en trampolin i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg kapilärbrytande isolering mot muren? Typ platonmatta eller liknande?
 
  • Gilla
Lasse Ln
  • Laddar…
engs
Har ni koll på tomtgränsen? Dvs om gränsen går vid muren eller om grannen placerat muren en bit in för underhåll.
 
  • Gilla
yeeah och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle nog murat en egen baksida på odlingslådan med ett par cm avstånd till muren för luftning om muren nu står i tomtgräns. Baksidan kan ju muras i smal Leca och putsas om det blir billigare.
 
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Av bilderna att döma har ni ganska gott om utrymme. Jag hade nog - oavsett om muren står på tomtgräns eller ej - ställt odlingslådor (eller en låååång odlingsbädd?) någon halvmeter från muren, kanske lite mer. På så vis bryts fortfarande murens monotona yta av, ni skadar inte muren på något vis, och ni får utrymme att göra arbete i och på lådorna/bädden från båda sidor, samt kommer åt att ogräsrensa stenpartiet.

edit: OT - Muren ser ju väldigt välhållen ut för att vara 30 år gammal. Har ni koll på om det är grannen som underhållit den själv - och i så fall genom att stå på sin egen remsa av marken (dvs grusdelen) eller genom att denne fått lov av tidigare ägare till ert hus att använda dess mark - eller om er sida av muren rent av underhållits av tidigare ägaren till ert hus? Kan vara en god idé att lyfta frågan, bara för att ni i god tid ska vara beredda på vad grannen har för uppfattning den dagen ni börjar tycka muren ser för sliten ut... Samtidigt kan ni ju reda ut huruvida muren står i tomtgräns eller på grannens sida.
 
Redigerat:
  • Gilla
SysterNett och 2 till
  • Laddar…
Scheisse!!
Bor ni i Berlin?!:surprised:
Eller har Trump köpt grannhuset?:rofl:

Det var ingen dålig mur.
 
  • Gilla
  • Haha
vickan11 och 4 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Har ni koll på tomtgränsen? Dvs om gränsen går vid muren eller om grannen placerat muren en bit in för underhåll.
De förra ägarna till vårt hus sa att grannarna skötte allt underhåll med muren men jag ska undersöka var tomtgränsen går.
 
K knipo skrev:
Scheisse!!
Bor ni i Berlin?!:surprised:
Eller har Trump köpt grannhuset?:rofl:

Det var ingen dålig mur.
De är trevliga men vill ha mkt privatliv, de har murat in hela tomten i den höjden, även om vi står och tittar ner från vår övervåning ser man inte in!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Av bilderna att döma har ni ganska gott om utrymme. Jag hade nog - oavsett om muren står på tomtgräns eller ej - ställt odlingslådor (eller en låååång odlingsbädd?) någon halvmeter från muren, kanske lite mer. På så vis bryts fortfarande murens monotona yta av, ni skadar inte muren på något vis, och ni får utrymme att göra arbete i och på lådorna/bädden från båda sidor, samt kommer åt att ogräsrensa stenpartiet.

edit: OT - Muren ser ju väldigt välhållen ut för att vara 30 år gammal. Har ni koll på om det är grannen som underhållit den själv - och i så fall genom att stå på sin egen remsa av marken (dvs grusdelen) eller genom att denne fått lov av tidigare ägare till ert hus att använda dess mark - eller om er sida av muren rent av underhållits av tidigare ägaren till ert hus? Kan vara en god idé att lyfta frågan, bara för att ni i god tid ska vara beredda på vad grannen har för uppfattning den dagen ni börjar tycka muren ser för sliten ut... Samtidigt kan ni ju reda ut huruvida muren står i tomtgräns eller på grannens sida.
Jag får kolla med dem. Men man kan skada muren genom att ha jord mm intill? Förstör hela min idé men jag vill ju absolut inte ta sönder muren
 
G gusvo085 skrev:
Lägg kapilärbrytande isolering mot muren? Typ platonmatta eller liknande?

Kanske blir det en idé om den delen av muren tillhör vår sida
 
  • Gilla
Lasse Ln
  • Laddar…
Emara Emara skrev:
Jag får kolla med dem. Men man kan skada muren genom att ha jord mm intill? Förstör hela min idé men jag vill ju absolut inte ta sönder muren
Fukt kan krypa upp och leda till färg- eller putssläpp. Det är alltså ingen vidare idé att lägga jord direkt mot den målade muren. Däremot skulle jag utgått från att även gruset ligger på grannens tomt, och det är heller ingen vidare idé att anlägga odlingar på grannens tomt.

Om man vill ha odlingar direkt mot muren räcker det dock att lägga en platonmatta närmast muren, och lägga jorden mot platonmattan.
 
  • Gilla
Argahusbyggaren och 2 till
  • Laddar…
OM det visar sig att gruset ligger på er tomt och OM ni väljer lösningen med platonmatta så glöm inte att prata med grannarna först! Oavsett om den lösningen riskerar några skador på muren eller ej så se till att grannarna är medvetna om vad ni gör. Annars är risken att grannarna själva upptäcker vad ni gjort mot deras mur och går i taket. Eller så har vi en tråd om några år där grannarna frågar om de kan stämma er för att ni förstört deras mur. Oavsett, upplagt för konflikt.

Menar inte att komma med några pekpinnar men forumet är fullt av konflikttrådar som grundar sig i bristande kommunikation mellan grannar. ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är ju inte utan att man undrar om de har bygglov till det?
 
  • Gilla
Lasse Ln och 1 till
  • Laddar…
Jättefin mur och den gör säkert er trädgård varmare och mer skyddad. Skulle heller inte lägga en plantering rakt mot muren även om den va min. En upphöjd bädd vid en mur kommer troligen behöva en hel del stödbevattning (lite beroende på väderstreck)
För att hålla sig snygg.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Sjukt bra solvägg det där! Och den skyddar ju även insyn på er tomt från grannarna. Det går ju both ways så att säga.

Men nej, bygg inte in någon egen konstruktion i grannen mur. Och kolla absolut tomtgränsen! Det skulle ju kunna vara så att er gräns går vid grus-läggningen... Man behöver en väl dränerad grund för en sån där mur!
Det som kan hända är att er blöta jord börjar fukta upp deras mur som då "kan" bli frostsprängd till vintern och till slut vittra sönder. Därför får du inte lägga jord mot dennes mur. Bygg bara en vanlig odlingsbädd men med lite avstånd till hans mur. Du kommer gratulera dig själv efteråt när du kan gå runt odlingsbädden på alla sidor för att enkelt kunna ta bort ogräs eller plocka bär från alla håll! Jag tycker det låter som en toppen idé. Min pappa gjorde egna odlingsbäddar av leca-block som han murade upp och sedan putsade och målade vita. Blir exakt samma stil som den där muren. Kör hårt!
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.