Köper man en vanlig dammsugare med HEPA-filter (allergi-filter & allt vad det kallas) så blåser det inte alls ut en massa partiklar. Det är samma typ av filter som används i renrum (rum vid tillverkning av LCD och elektronik) och tar bort partiklar ända ner till 0,5 mikrometer. Luften som blåser ut blir därför i regel mycket renare. /En som jobbar i renrum
 
Jo, men varför böka med sådant då det enkla sättet är att blåsa ut skiten??
 
tony_westling skrev:
Köper man en vanlig dammsugare med HEPA-filter (allergi-filter & allt vad det kallas) så blåser det inte alls ut en massa partiklar. Det är samma typ av filter som används i renrum (rum vid tillverkning av LCD och elektronik) och tar bort partiklar ända ner till 0,5 mikrometer. Luften som blåser ut blir därför i regel mycket renare. /En som jobbar i renrum
Tony, är dessa filter dyra och var kan man hitta dem?

Alter ego
 
Filtren är nog bra men man kommer inte ifrån att luften som går in i dammsugaren också ska ut vilket ofta genererar att partiklarna som tidigare låg still i rummet istället yr runt. Den härliga lukten är också svår att bli av med. ;)

Man klarar sig absolut utan CD men har man råd och möjlighet så ångrar man sig knappast, inte jag i alla fall.

Har kört 40 år gammal volta och en klar fördel med den var att man kunde koppla slangen på utblåset och på så sätt få en duktig luftstråle. Om man hör och häpna satte en pingisboll i luftstrålen stannade den där, så länge man inte lutade strålen för mycket. Snacka om partytrick. ;D
 
sirbo skrev:
Den härliga lukten är också svår att bli av med. ;)
Njaaaee...

Mata dammsugaren med två, för ändamålet avsedda, doftkulor så doftar hela huset viol efter städrundan ;).

Alter ego
 
Sk doftkulor är hälsovådliga och snacket om att filter kan rena luften så att den blir "bättre än ny" är nys om du inte kan rena genom ett filter på några M2.
Skiten skall ut ur huset.
Sedan fattar jag inte prisdiskussionen, en bra CD kostar 5-8000Kr plus arbetet att installera, bygger du nytt hus måste detta väl vara överkomligt. Om budgeten är ansträngd så installera åtmindståne rörsystemet, kostnad omkr 2000Kr.
 
Jaha...så var det bara att föra upp ännu ett ämne på listan över områden med "religiös polarisering".... ;D ;D

Alter ego
 
AndersG skrev:
Jo, men varför böka med sådant då det enkla sättet är att blåsa ut skiten??
Den luft du blåser ut måste ju ersättas med ny. Hos oss med vanlig mekanisk frånluft har vi de estetiskt underbart vackra freshventilerna som filtrerar bort partiklar ner till mindre näbbmöss storlek. På våren sugs alltså en massa pollenpartiklar in genom luftintagen när du använder din centraldammsugare. Är du eller någon i din familj allergisk och skaffar en centralis bör du alltså sätta filter på luftintagen som filtrerar bort allergenerna.
 
Centraldamsugare är kanon specielt när man bygger nytt och kan dra rören där som passar bäst… men… man ska tänka på att man kan suga ut en hel del av den varma luften inomhus som gör att man får högre uppvärmningskostnad samt kylslaget vid dammsugning.

mvh plexi
 
Det där med HEPA i vanliga dammsugare, njaee.....

HEPA filter i läkemedels och elektronikindustrin har ingenting gemensamt med dammsugarfilter förutom namnet. Lite andra krav liksom!

CD är självklart, iaf i nybygge, kan vara bökigare att få till på ett prydligt vis i gammalt hus.

Hejs Stefan
 
Alter ego-visst är det så, och man kan ju snacka i evighet-tyvärr är det så futtigt ändå i det stora hela... :'(
 
Om man, som jag, skiter högaktningsfullt i de små partiklar som trots allt till viss del blir kvar i huset med en traditionell dammsugare måste väl ändå de små "självgående" bestarna vara ett intressant alternativ? Jag ser alltså det hela ur ett bekvämlighetsperspektiv, och dammsugning kommer för mig inte att bli roligare för att det sker med en lång slang. Jag-vill-inte-göra-det!

Med risk för trådkapning undrar jag därför om det är någon som har någon erfarenhet av "de små självgående bestarna"?
 
Jag har en Trilobite
http://trilobite.electrolux.se
Har haft den i drygt ett år och det är det bästa som hänt mig, sen att den inte gör helt rent i hörn då kompleterar jag med en fuktig mopp för att få extra rent, men för vardaglig rengörning så räcker den gott. Mattor är den helt suverän på att rengöra. Väldigt effektiv. Har en väninna som skaffat sig kopian, men hon var ej nöjd.

Vi bygger nytt, och jag skall ej ha CD, utan anser att jag klarar mig bra med "Tibbe". Det roliga är att moppen åker fram lite oftare, och då är det ju så lätt att passa på att våttorka mer än hörnen.

Hos oss har det i alla fall blivit till det bättre. :D

Trollis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.