hej!

Igår började min cirkulationspump låta konstigt. Ett skrapande ljud tycker jag det är. Kan det vara något lager som är kass?
Går det att fixa själv eller är det ny cirkpump som gäller?

Video med ljud och pump..
 
Går fint att byta lager i den, har gjort det själv.
Men lagret går nog oftast sönder pga av att det trängt in vatten så div tätningar bör också ses över.
 
Men är det lager eller axelpackning som du tror är fel på den. Borde inte ett Lagerfel ge ett mer tjutande ljud?
 
Bytte tätningen på vårt gamla bad, de läkte och lät illa, då var det en keramisk packning, 2 plattor som glider imellan varandra med en fjäder som håller press emot..
 
S spacemoose skrev:
Men är det lager eller axelpackning som du tror är fel på den. Borde inte ett Lagerfel ge ett mer tjutande ljud?
Jag tror att det är både och. När lagret var kass på min så tjöt det inte utan var ganska exakt samma ljud som du har. Finns ju kompletta nya pumpar på tex e-bay & ali mm för en hyfsad peng. Kan vara värt att bara köpa helt ny.
 
Nu har jag en helt annan modell av pump men har skruvat många pumpar genom åren. Det brukar inte vara så svårt att byta lager om man vill det och går att få till ganska vettig peng.
Jag skulle nog tro att du kommer att behöva byta axeltätningen samtidigt för det är ganska vanligt att det kommer läcka där efter att man haft isär det.
 
Beställde en ny för 1200 kr från spasupport, så får jag igång spaet igen och slipper lyssna på tjatet från frugan och barnen. :)

Sedan tänkte jag ta och köpa lager och axeltätning och ge mig på att laga den gamla vilket jag kan göra i lugn och ro. Så har jag den i reserv när det är dags nästa gång. När man läser runt på olika forum så verkar just WTC50M vara känd för att ge upp efter några år och då kan man lika gärna ha en i reserv.

Här är tex en del om pumpen om någon annan letar lösning.
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13966.0
 
  • Gilla
Bjurran
  • Laddar…
Inte fel att ha en att pilla med i lugn och ro. Jag har hittat bra priser på många lager hos kullagret.com och har varit nöjd med dem varje gång jag beställt delar därifrån. De har en del andra tätningar men jag är osäker på om de kan fixa axeltätningen också men det skadar inte att höra med dem.
 
Väldigt lik den jag fixade, skriva isär pumphuset, ta lös skovelhjulet, sen ser du..
 
Tusen tack för alla tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.