Tänkte bygga en Attefallare på min tomt som tyvärr har sjunkit en del genom åren. Huset är pålat. Altanen som är fäst i huset står på plintar som i vissa fall sjunkit. Eftersom Attefallaren ska ha skjutglaspartier vill jag inte råka ut för sättningar. Hur grundlägger jag på bästa sätt?
Jag funderar på att påla, behöver jag påla för VARJE plint eller räcker det med att några av plintarna förankras i pålar? Och rent praktiskt, hur gjuter man en plint runt en pålskalle? Plintrör och betong som vanligt, eller?

Eller krävs att jag gjuter en hel platta (som är pålad)?

Tänker mig att bygget ska vara ca 6x4 m med tak av kanalplast.
 
Skippa pålningen. Dyrt o krångligt.

Skifta ur, gräv djupt, och dessutom minst 1m större hål än huset ska vara, ersätt med t.ex. 400-600 mm cellplast eller leca, avsluta med 300 kross och 150 makadam.

Vill du påla måste du först veta hur du ska påla, påltyp, antal, läge och djup.
 
  • Gilla
noda1975
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Skippa pålningen. Dyrt o krångligt.

Skifta ur, gräv djupt, och dessutom minst 1m större hål än huset ska vara, ersätt med t.ex. 400-600 mm cellplast eller leca, avsluta med 300 kross och 150 makadam.

Vill du påla måste du först veta hur du ska påla, påltyp, antal, läge och djup.
Ok, tack för tipset. Låter vettigt.
 
Jag har samma problem på min tomt. Marken har sjunkit nästan 2 meter sen huset byggdes 1972. Sättningen pågår i hela området fortfarande men väldigt långsamt nu jämfört med i början. Ca 5mm per år nu ungefär.

Hursomhelst, i mitt och troligen ditt fall så hjälper inte kompensationsgrunsläggning då även orörd mark sjunker.

Jag gjorde som så att jag gjöt en vanlig platta till mitt attefallshus. Resonerade som så att låt det sjunka, så länge det inte sjunker ojämnt så kommer det fungera. Att påla hade för mig blivit orimligt dyrt då det är 24 meter till berg. Plattan var inom 1mm från absolut vågrätt när den gjöts för snart 1 år sen och den är fortfarande det (mätte upp den förra veckan). Däremot har huset sjunkit 4mm mätt mot huset (som är pålat till berg och står still).

Framtiden får utvisa om det fungerar, men jag tror stenhårt på det.

Altaner och entréer är däremot ett h-vete eftersom de börjar luta ut från huset över tid.
 
  • Gilla
noda1975
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag har samma problem på min tomt. Marken har sjunkit nästan 2 meter sen huset byggdes 1972. Sättningen pågår i hela området fortfarande men väldigt långsamt nu jämfört med i början. Ca 5mm per år nu ungefär.

Hursomhelst, i mitt och troligen ditt fall så hjälper inte kompensationsgrunsläggning då även orörd mark sjunker.

Jag gjorde som så att jag gjöt en vanlig platta till mitt attefallshus. Resonerade som så att låt det sjunka, så länge det inte sjunker ojämnt så kommer det fungera. Att påla hade för mig blivit orimligt dyrt då det är 24 meter till berg. Plattan var inom 1mm från absolut vågrätt när den gjöts för snart 1 år sen och den är fortfarande det (mätte upp den förra veckan). Däremot har huset sjunkit 4mm mätt mot huset (som är pålat till berg och står still).

Framtiden får utvisa om det fungerar, men jag tror stenhårt på det.

Altaner och entréer är däremot ett h-vete eftersom de börjar luta ut från huset över tid.
Kloka tankar. Jag har börjat resonera liknande som du. D v s låt det sjunka bara det inte sjunker ojämnt. Altanen som sitter fast i huset som står på berg ser för jä*lig ut efter att ett par plintar dragit iväg. På väldigt lång sikt kommer det dock bli bekymmer misstänker jag då jag kommer ha ett hus som står på berg, en Attefallare på "flytande" platta samt en altan på plintar som ska sammanbinda huset med Attefallaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.