Hej forumet!

Ska totalrenovera lägenheten jag införskaffade för drygt ett halvår sen, och börjar närma mig en slutgiltig version av planlösningen. Eftersom renoveringen innebär ganska stora förändringar av planlösningen, tänkte jag utnyttja lite av kapaciteten och erfarenheten som finns att tillgå.

För att fatta mig kort - alla frågor är välkomna ;) (hur som, det självklaraste - inga av de väggar som skall rivas är bärande, VVS lämnas i det stora hela orört).

Under förutsättning att alla tillbörliga tillstånd ges kommer även fönster mot balkong bytas mot ett av större modell (hur stort har jag inte lyckats bestämma mig för än :) )

Kom med konstruktiv kritik och/eller uppriktiga frågor! :)

// Olle
 
  • plan_combined.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag själv skulle trivas förträffligt med din lösning, och skulle förmodligen räkna upp ungefär samma fördelar som du själv ser.

Ändå ger jag dig rådet att rådfråga ett par trovärdiga mäklare: Hur påverkar förändringen värdet på marknaden? Kommer din planlösning att exkludera vissa målgrupper som tänkbara köpare?

Återkom gärna hit till oss på forum och berätta vad du får för svar!
 
Hej!

Jag tycker också att det ser ut som en stor förbättring. Ett förslag kan vara att flytta dörren till nya sovrummet lite åt vänster så att garderoberna kan vara på den högra sidan istället. På så sätt får du ett bättre möblerbart sovrum och kan välja att ställa sängen med gaveln mot den vänstra väggen också om du vill.

Eller kanske till och med att dela av en liten arbetsplats närmast fönstret och ett "sovrum" i det inre hörnet som då uppstår. Hoppas att du förstår hur jag tänker.

:) Ulrica
 
Billy_baver:
Har rådfrågat en god vän som jobbar som mäklare (mäklare 1), visserligen inte på orten, samt en mäklare som jag fick bra kontakt med vid en tidigare försäljning av en lägenhet jag renoverat (mäklare 2). Mäklare 1 trodde inte det skulle försvåra försäljningen nämnvärt, då storleken på lägenheten är det som är lockande, och en modernisering av planlösningen och utnyttjandet av den mycket väl skulle passa unga köpare bättre än den nuvarande. Mäklare 2 påpekade att det blir svårare att sälja den som en tvåa (vilket det är idag), men precis som Mäklare 1 sa, så var storleken styrande. Hur marknadsvärdet påverkas är svårt att veta, eftersom jag hoppas på att kunna bo kvar i lägenheten i några år (första lägenheten som jag inte flyttar in i och ut ur så fort jag kunnat skjuta upp reavinstskattningen ;) ). Kortsiktigt tror jag dock att det rör sig om en förlustaffär då jag medvetet betalade lite över marknadspris, men ett nollsummespel bör vara genomförbart.

pinebar:
Tack för din input, var inne på ditt spår tidigare, men fastnade för lösningen med sängen mitt i rummet, och har redan sänggaveln (den lilla rektangeln mellan säng och det som föreställer ett skribord. En stor kloss i ekfanerad MDF, 30x160x105, och el framdragen i rör under det nyinlagda golvet i sovrummet. Valde den här lösningen framför att separera arbetsplats och säng, för att på så sätt få två mer markant skilda funktioner av rummet, och så att jag ska slippa se arbetsplatsen från sängen. På väggen till vänster när man kommer in i sovrummet kommer jag istället placera en radda med väggfasta skåp byggda enligt samma princip som jag kommer bygga köket efter, ungefär 60cm höga, utan underrede. Hoppas på det sättet kunna koppla samman den privata delen av lägenheten med den sociala delen av lägenheten. Den förvaring jag får i skåpen behövs dessutom innerligt eftersom jag är en fanatisk motståndare mot allt vad öppna bokhyllor heter ;) (uppväxt i ett hem med hyllmeter efter hyllmeter av böcker - vill inte se dom längre - nu får det vara nog ;) )

Tack för era synpunkter, återkom gärna med fler frågor eller tips!
// Olle
 
Jag tycker det ser kanon ut!

Först blev jag lite "orolig" då klädkammaren försvann, men såg snabbt garderobssystemet i sovrummet :)
 
Severus:
Var väldigt fundersam över det till en början, eftersom klädkammare verkligen är en smidig form av förvaring. Bestämde mig att låta den stryka på foten i alla fall, av följande skäl;
  • Det är en förutsättning för att få tillräckligt stor yta för matplats och soffgrupp
  • Klädkammaren idag saknar ventilation, och eftersom jag inte har underkläder, skjortor och annat som jag rotar i varje dag därinne, blir det lätt så att det luktar lite instängt.
  • Jag har alltid velat ha en ordentlig, lång garderobsvägg, så att jag kan öppna den o se alla mina plagg hänga snyggt och strukturerat, ordnat efter färg osv (ja, det är lite Patrick Bateman över mig - minus lik i lägenheten och så då ;) ) och det är svårt i en liten klädkammare :)

// Olle
 
Verkligen cool planlösning! Lite "studio apartment" känsla över den. Du får dokumentera bygget och lägga ut på internet så vi andra kan gotta oss...

Vilken typ av kökslösning har du tänkt dig? Själv så tycker jag att något i stil med Kviks Mano skulle passa utmärkt till den långa köksbänken.

// WM
 
Wintermute (råkar det inte vara som så att vi är gamla kollegor? Niklas? :) ) :
Satsar lite på studiokänslan, men den är lite beroende på om jag kan byta fönstret vid balkongen eller inte. Hoppas verkligen på det - tycker inte att det borde vara värre att få tillstånd för det än för att få sätta upp en pensionärskuvös ;). Lägenheten ligger högst upp i huset, med utsikt över takåsarna och Uppsala slott. Trivs riktigt bra :)

Kommer självklart dokumentera och publicera, men det är nog ett tag kvar än, många smålösningar jag vill ha färdiga innan jag börjar plocka ner väggar och så. Bättre att försöka ta hand om allt tänket innan man förvandlar sitt hem till en krigszon ;)

Köket kommer - som vanligt - bli ett specialmeck. Luckorna kommer jag tillverka själv i en sandwich-kontruktion av 3-ply ek och lackad mdf, och stommarna kommer vara vägghängda och ungefär 60cm höga, för att med det högre underredet (eller, avsaknaden av detta) ge skenet av än större golvyta. För att få lite bättre hållfasthet så kommer jag tillverka T-stöttor i stål som tar en stor del av vikten under skåpen, men jag borde kunna få kanske 30cm extra golvyta (som måste städas :( ).

Funderar på att dra i lite trådar och få köket tillverkat åt mig istället för att göra det själv - även om en stor del av glädjen att renovera försvinner när man outsourcar det roligaste :) Ska jag göra det själv å andra sidan blir det inte mycket billigare, och troligtvis inte bättre, och det kommer självklart ta en ruggig tid. Många vändor fram och tillbaka till lackeringen osv.

Bifogar en grov skiss av hur köket kommer att se ut - inte senaste revisionen, men i stort det format köket kommer att få. Väggskåpen ska dock vara vitlackerade, inte i ek (som det ska föreställa), då hela väggen kommer att kläs i liggande ekpanel. Sen ska det självklart kompletteras med lite vitvaror - 90-bred ugn från SMEG, 80-bred kyl/frys på F&P, hällen (med lösa, planlimmade plattor) kommer från Witt.
 
  • kitchen_persp1_001.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser fint ut detta!
Några saker som jag reagerade lite på:

-Öppen planlösning i all ära, men soffan hamnar ju, bokstavligt talat, mitt i köket.

-Det raka stilrena köket är skitsnyggt, men jag tycker att det blir en massa outnyttjad yta vid fönstret till höger om balkongen. Skulle nog flyttat efter köket 2m mot fönstret och gjort köket i en vinkel mot fönstret.(vet att det inte är lika snyggt som ett rakt kök! :) ) Det skulle också flytta köket ytterligare en bit från soffgruppen och känslan av att sitta i köket och se på tv skulle nog minska lite iaf.

Förstår att det inte är lätt när ytan är så begränsad.

Sovrumslösningen gillade jag skarpt!
/jeppe

edit: är det en balkongdörr till höger på balkongen så förstår jag varför du inte bygger köket i vinkel...
Förresten, vilket program har du använt dig av när du gjort ritningarna?
 
Jeppeknaster:
Mycket befogad kritik - framför allt kring soffan. Har sedan jag gjorde den ritning som finns publicerad här tänkt om en del (det hör till saken att den ritning som jag publicerade här inte är den senaste revisionen heller, håller inne på idéerna lite för att kunna få mer tips och idéer från er forumvänner :)). Har tänkt mig placera soffan annorlunda, och valt en mindre modell. Den som är inritad på ritningen är en Sits Quattro Modul 91, som blir 290-310, beroende på vilken schäslongdel som används. Istället har jag tänkt mig en Modul 71, som ger en bredd på ca 250cm. Om jag låter den stå på samma sätt som är inritat på ritningen får jag ca 230 mellan köksskåp och soffa, varav lite drygt en meter kommer vara fri passage från hall till balkong, och om jag istället vrider soffan 90°, får jag ytterligare möjligheter att möblera annorlunda :) Tror att det kommer fungera rätt bra, dessutom har jag inte köpt soffan jag vill ha än, så jag har ju alla chanser att anpassa mig och köpa en sacco-säck istället ;)

Kring köket är jag dock orubblig. Vill absolut inte ha in en vinkel av estetiska skäl, men utöver det finns det även ett par praktiska anledningar:
  • Har alltid upplevt hörnskåp som opraktiska, då det inte finns någon perfekt inredning till dom (ståltrådskaruseller och dess kusiner faller inte mig i smaken).
  • Under fönstret sitter ett element, som jag helst inte flyttar på eller gör mig av med.
  • Mellan balkongdörr och vägg är det endast 43cm, och även om det skulle gå att ordna med sneskurna skivor osv, skulle detta märkbart påverka rummet negativt - det skulle troligtvis upplevas som trångt och inklämt.

//Olle
 
jeppeknaster skrev:
edit: är det en balkongdörr till höger på balkongen så förstår jag varför du inte bygger köket i vinkel...
Förresten, vilket program har du använt dig av när du gjort ritningarna?
Det är ju dessvärre det :/

Ritar i SketchUP, riktigt bra för att göra snabba principskisser, men desto omständigare när det kommer till detaljrika konstruktionsritningar (gör allt från grunden eftersom det inte finns några bra färdiga objekt, åtminstone inte som passar mig :)).

Kul att du gillade sovrumslösningen förresten - har det möblerat så idag (men utan garderobsväggen). Känns väldigt lyxigt, men på snudden till perverst. Har haft lite funderingar om hur vettigt det är att sängen står som en scen mitt i rummet ;). Sover väldigt gott å andra sidan, och rummet känns genomtänkt när man tittar in :)

// Olle
 
spirp skrev:
Wintermute (råkar det inte vara som så att vi är gamla kollegor?
Jovisst! Allt bra med dig?

Köket ser sjukt coolt ut - blandning av SieMatic och något italienskt (Boffi)? Ser att du har planerat in en DishDrawer från F&P också! En tanke - vad sägs om att sätt någon form av svag belysning (vita LEDs) under bänkskåpen ...?

// WM
 
Bra! Köksperspektivet väcker ett par nya frågor -

1. Du får rätt långt mellan spis och kyl/frys, vilket medför onödigt spring. Detta undviker man i parallellkök, typ ditt befintliga. Också i L-kök koncentreras arbetsytan.

2. Du placerar tydligen spisen på ett ställe där det inte tidigare funnits fläkt. Hur grejar du luftväxlingen? I synnerhet om spisen hamnar mitt i ditt vardagsrum bör du fundera igenom detta noga.

3. Du har väldigt få ovanskåp. Behöver du inte fler? En jättelik väggyta över arbetsbänken blir så gott som outnyttjad.

4. Var ställer du dammsugaren, strykbrädet och sånt? Garderoben i sängkammaren? Eller det lilla högskåpet närmast kyl/frys? Eller något skåp i badrummet?

Dessutom undrar jag var du tänker hänga ytterkläder. Jag gissar att du hittills haft en hatthylla intill ytterdörren. När du trollar bort hallen och klädkammaren måste man hänvisa egna och gästers dojor och jackor till garderoberna inne i sängkammaren. Om inte allt ska hamna mitt i blickfånget från soffan...

 
Wintermute:
Bara fint med mig, själv då? :)

Inspirationen till köket har jag nog hämtat lite här och var, och som du säger finns SieMatic och Boffi med, framför allt i konstruktionsbiten, medans formen kanske är mer hämtad från danska formgivare, användadet av flera material osv.

Har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra med belysningen under skåpen, funderar på dubbelbelysning - infälda spottar (du vet hur ;) som arbetsbelysning och framdragna ryggar på skåpen, med dold svagströmsbelysning. Kommer även att sänka taket över köksdelen av rummet, och ha spottar i taket.

Här krävs det lite extra tänk innan det är klart :)

billy_baver:
1) Jo, dessvärre är det ju inte direkt optimalt, med den spridning som kyl/frys och spis har, men det är svårt att få till ett parallellkök eller L-kök och ändå behålla planlösningen jag vill ha. Har funderat på att placera en kyllåda till vänster om spisen, men kom fram till att det bara skulle kännas som en dålig lösning på ett problem som fortfarande kvarstår. Tror inte jag har så mycket val dessvärre, och lite spring är bara bra för benen ;) Gäller ju att se det positivt - jag behöver röra lite mer på mig ;)

2) Jag kommer vara tvungen att ha återcirkulation med kolfilter, då lägenheten inte har egna ventilationskanaler, och . Det är mycket på grund av detta jag valt att placera spisen så långt bort som möjligt från vardagsrumsdelen, och planerar att förlänga ventilationskanalen, som idag mynnar ut ovanför väggskåpen, längs med väggen, fram till slutet av de väggskåp som hamnar i det nya köket.

3) Mängden överskåp har jag anpassat till hur mycket jag förvarar i dom idag, och om jag räknat rätt på skåpsutrymmet kommer jag även få plats med talrikar i någon av utfragslådorna.

4) Städskåp osv kommer att hamna till vänster om badrumsdörren, där det idag står tre skåp (60+40+60), men dessa kommer att bytas mot tre stycken 50-breda skåp (eller ett 100cm och ett 50cm). Idag finns en hatthylla till höger innanför entrén, mellan 60-skåpet och köket (där kylen kommer att hamna).

// Olle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.