Hej, har köpt ett Timrat 30-tals hus men torpargrund som nu ska renoveras. När jag kollar tillverkarna te.x LK/Uponor så är deras förslag spårade spånskivor eftersom det är träreglar. Men känner inte att jag alls behöver hålla nere bygghöjden utan skulle lätt kunna lägga vanlig spånskivan och sedan slangen därpå i spårad frigolit. Det som för mig är viktigast är att det blir bra med en vinyl klickgolv. Så oavsett vilket av dessa 2 så blir det väl inte jättebra att lägga ett tunt lätt golv på, så funderat på om det går att flytspackla men det kanske blir jättedyrt, handlar om 55-60m². Spårad spån måste väl i stort sett ha någon tjockare på om jag ska lägga det golv jag tänkt mig, men vill inte ha ett onödigt trögt system.
 
Glespanel är ju också en lösning
 
Jo det är sant men vad lägger jag på det, blir inte golvet ovanför slangen ganska tjockt?
 
Ovan slangen blir ju nya golvet (klickgolvet)
Du väljer ju glespanelen så den blir så låg som möjligt i förhållande till slangen.

Eller så väljer du spårade golvspånskivor, 22mm sedan golv (ev plast beroende på golv)
 
Tack för synpunkterna. Det klickgolv jag tänkte mig är bara 4,5mm tjockt (typ detta) så på gles behövs 22mm golvspånskiva, känns som att det blir lite trögt system, dessutom borde det bli än sämre värme i vändningarna än med spåradspånskiva. Jag hade gärna hittat en lösning för att lägga vinylgolvet så nära slangen som möjligt. Det finns vinyl klick med någon form av träkärna som blir som laminat klickgolven men utbudet av dessa golv är avsevärt sämre. Jag la i nuvarande huset in uponors golvvärme i spårad spånskiva, la bara på masonit, grålumpapp och vinyl klickgolv, blev betydligt bättre än laminatet jag lagt i köket och hall men. Detta var ett litet rum, inte en lösning jag skulle välja nu när det gäller kök och vardagsrum men stora ytor och högre punktbelastningar. Spårad spån känns ändå på något vis bäst, då blir det en slät yta utan hålrum, bara det finns bärighet i vändningarna så går det att lägga relativt tunt golv på detta.
 
Glespanel, plåtar och spånskiva har använts i mer än 30 år med gott resultat så det funkar också fint, men spårad spånskiva blir effektivare om man kan lägga tunt. Dock är 4,5 för tunnt. Uponor rekommenderar som du kan se min 7 mm...
 
Vi har krypgrund och kommer göra så här, då vi ville få ett så stumt bjälklag som möjligt.

Gjordes i samråd med vår rörmokare som själv gjort lika.

45x195 bjälklag
22 golvspån limmat och skruvat
Glespanel med plåt och 20 slingor cc300
14 parkett

I ert fall med så tunt övergolv bör man väl kunna lägga en tunn plywood 7-10mm sedan golvet ?
 
Tack för era synpunkter, lutar mot spårad golvspån. Gillar dock inte när man fräser vändningarna, känns som att skivan blir väldigt skör där när det bara är 3-4mm kvar av spånskivan men får väl se till att det finns något under vändningarna. 7-10mm plywood fick mig att tänka lite och göra en sökning. Finns tunnare, 12mm, spånskiva för golv som egentligen är för att jämna av ojämna golv, läggs flytande så det borde ju passa ypperligt. https://www.xlbygg.se/lulea/sortime...stia-tg4-renoveringsgolv-12x620x1820mm-174636 Det är väl lite mer "by the book". Har försökt tänka lite outside the box med att glesa på golvspånskiva och sedan flytspackal in den, eller gjuta in slangen på golvspånskiva men det blir lite för många främmande arbetsmoment för mig. Har nog mycket att lära under detta projekt så blir att ta ett stort steg utanför min komfortzon.
 
Se till att det finns 1-2 kottlingar där du ska fräsa skivorna så den får bra stöd under
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Se till att det finns 1-2 kottlingar där du ska fräsa skivorna så den får bra stöd under
Jo har lagt spårad spånskiva i nuvarande hus med uppreglat bäjlklag med platta-på-mark, antingen har det blivit 2 reglar nära en vägg och vändningen hamnat på dessa eller så har jag lagt kottlingar.
 
Fräsa i spånskivor hade jag inte gjort. Sjukt jobbigt. Tar onödig tid med. Om jag hade gjort det(om man har höjden) så hade jag köpt LK frigolit (cellplast) som bara är att lägga på golvet samtidigt som man klickar i metallskenor. Går väldigt fort + du får isolering till golvet.
 
Nu är jag tillbaka, haft fullt upp. Pratat med LK, oavsett system så behövs något stadigare på så dom räknar på spårad spån, finns färdiga vändskivor. Dock märkte jag att C-C 60 inte var uppfunnet när huset byggdes så jag kör nog och fräser själv. Har gjort det förr. Fräser nog i förväg för enligt deras monteringsinstruktioner så behöver bara 10mm av insida vändning ligga på regeln för att slippa kotla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.