Hej!

Har en hästgård och tömde gödselbrunnen i våras. I botten låg det en enrom larv, vit som en Ollonborre men den var ca 2,5-3 dm lång och en diameter på ca 5cm.

Någon som vet vad det kan vara?

Som vanligt finns det inga bilder...
 
Noshornsbagge hade jag ju gissat på men de tror jag inte blir så stora.
 
Vid den storleken är det ingen larv utan en albinoorm … Eller nåt. Är du säker på måtten? Låter helt abnormt stort.
 
Kanske ett hingstföl som tappat någon del.
 
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Eftersom det är gödselbrunnen på en hästgård gissar jag spolmask, även om jag inte tror de blir så tjocka som 5 cm i diameter...
Två långa, tunna maskar på en stenig undergrund, möjlig spolmask från hästgödsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Lägg upp en bild i stället, det går inte att säga vad det kan vara såhär. Det finns 30 000 arter av insekter, och 1 500 maskar, i Sverige och vi människor är galet dåliga på att uppskatta storlek på saker. Men 3 dm finns det ingen insekt som blir i Sverige.
 
KristinaRT
Finns inga larver (i Sverige iaf) som blir 25-30 cm långa. Kanske fel på dm och cm? 2,5-3 cm passar m noshornsbaggelarver. De gillar gödselstackar!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
I
Ollonborre, dom blir stora. Tror inte dom blir 25cm men 10 i alla fall.
 
Kan det vara Parkslide som muterat?


;)
 
  • Gilla
  • Haha
Lehtin och 3 till
  • Laddar…
A
I Ingolainen skrev:
Ollonborre, dom blir stora. Tror inte dom blir 25cm men 10 i alla fall.
Nej, de blir drygt 5 cm som störst.
 
eembretsen eembretsen skrev:
Hej!

Har en hästgård och tömde gödselbrunnen i våras. I botten låg det en enrom larv, vit som en Ollonborre men den var ca 2,5-3 dm lång och en diameter på ca 5cm.

Någon som vet vad det kan vara?

Som vanligt finns det inga bilder...
Med de måtten du beskriver så är det som någon annan nämnde iallafall inte en insekt. En diameter på 5 cm??? 3 dm lång? Möjligen någon växtrot.
 
Skulle den böjas ut så skulle den vara i storleksklass med en mellanstor underarm. Inget fel på mått här inte. Ska kolla om den är kvar när jag tömmer nästa gång..
Parkslide finns i närheten... kan gödslet påverka storleken? Den var helt abnormt stor!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.