Hej!

Vi har köpt ett fritidshus byggt 1986 och på flera ställen i huset är elen dragen runt överdelen av fönster, även fast den kortaste vägen vore att dra kabeln längs nedre listen. Huset är byggt på en höjd så finns ingen risk för översvämning eller liknande. Detta gör att kablarna blev väldigt mycket mer synliga än om man drog dom längs golvet eller nedre listen.

Finns det någon anledning till varför elen är dragen på detta sätt? Från vad jag har förstått är det en legitimerad elektriker som har gjort installationen. Finns det några negativa aspekter i att dra kabeln längs nedre listen istället?

Här är ett bra exempel på hur det ser ut men liknande installationer finns på flera platser i huset.
Detta är i gästhuset och elen kommer in i huset via kabeln i nedre högra hörnet. Kabeln som går i taklisten går runt rummet och sen ner längs ett annat fönster till ett likadant uttag.
6mwD0q2.jpg
 
Den elektrikern kan inte vara "legitimerad" ser mera ut som han varit på fyllan.
Det där skulle jag noga kolla upp om insidan av kopplingarna ser ut som utsidan.
Kan inte varit annat än en "hempulare" och dessutom nybörjare.

Protte
 
  • Gilla
MultiMan och 8 till
  • Laddar…
Jo det är väl inte den mest proffsiga installationen jag sett direkt... Ska ta dit en elektriker för lite annat så tänkte be att dra om elen där också. Tyckte mest att det var så konstigt att någon gjort på det sättet. Om man vill göra det enkelt för sig, varför dra upp alla kablar till taket och sen ner igen?
 
Jag är inte elektriker men de installationer jag gjort själv ser betydligt bättre ut än det där så jag blir fundersam på var den elektrikern gick sin utbildning.
Du säger att elen kommer in i kabeln som går ner i golvet, vet du vad den andra går till?
 
Garanterat ett hempul av någon mindre bra pulare. Ta dit en elektriker som får gå igenom anläggningen och göra om, det ser ren av för djä.....ligt ut.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Dom hade kanske stora gardiner dom gömde kablarna. Ser inte klokt ut...
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag tror också på gardinspåret, med gardiner döljs ju kabeln bättre om den går ovanför än under. Håller förövrigt med övriga att det saknas mycket kärlek i den elinstallationen.
 
Gardiner låter mest troligt, men kan det också lämnats plats för ev fönsterbräda?
 
Och felen är, fel kopplingsdosa, fel kabeltyp, fel klammeravstånd, fel böjningsradie, fel typ av klammer. fel antal kablar mellan tak och golv,
 
  • Gilla
sammex
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och felen är, fel kopplingsdosa, fel kabeltyp, fel klammeravstånd, fel böjningsradie, fel typ av klammer. fel antal kablar mellan tak och golv,
Har du koll på vilken typ av kabel borde det vara? Antar att detta skulle räknas som friggebod. El-centralen är i det större huset.
 
Fina granar utanför fönstret.
 
  • Gilla
sammex och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle använda "kulo" ekrk. Och gå med en ledning från golv till tak genom uttaget.
 
Inte en chans att det är någon elektriker som gjort det arbetet, där har du blivit lurad:D:cool:
Utifrån det påståendet rekommenderar jag dig att låta en elektriker åtgärda och då får du också rätt material. Tråkigt svar men nog den bästa lösningen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.