BirgitS
Vad står det i detaljplanen?

Al Yasso Al Yasso skrev:
samtidigt om vi flyttar huset får vi större tomt area som vi kan använda till bl.a pool och annat.
Tomten blir väl inte större för att ni flyttar huset, ni ser väl ut att ha gott om plats för en pool på baksidan av huset nu. Vill man inte ha en pool på baksidan så att det blir mer insynsskyddat?

Hur stor är tomten och hur brett kan ett nytt hus bli om det ska vara 4,5 m till tomtgränserna på båda sidorna?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad står det i detaljplanen?


Tomten blir väl inte större för att ni flyttar huset, ni ser väl ut att ha gott om plats för en pool på baksidan av huset nu. Vill man inte ha en pool på baksidan så att det blir mer insynsskyddat?
Nej det stämmer tomt ytan är detsamma =D men eftermiddags sol är borta redan vid 15. medan på framsidan av huset har vi sol från mitt på dagen till solnedgången
 
BirgitS
En pool kan ni placera längst bort på tomten och där måste väl solen skina länge eller vad är det som skuggar det området redan vid 3-tiden?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad står det i detaljplanen?


Tomten blir väl inte större för att ni flyttar huset, ni ser väl ut att ha gott om plats för en pool på baksidan av huset nu. Vill man inte ha en pool på baksidan så att det blir mer insynsskyddat?

Hur stor är tomten och hur brett kan ett nytt hus bli om det ska vara 4,5 m till tomtgränserna på båda sidorna?
den gula markeringen är marken som " ej användbar" nära grannen och har 3 meters marklutning.
 
  • Flygfoto över en fastighet med gula gränsmarkeringar och mätangivelser som visar en 3 meters lutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
En pool kan ni placera längst bort på tomten och där måste väl solen skina länge eller vad är det som skuggar det området redan vid 3-tiden?
Grannens hus och träd som finns till v. om oss
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan man inte utnyttja lutningen för poolbygget?

Det blir ju ett litet hus om det just inte kan vara bredare än 12 m.
det hade jag gärna velat nyttja till men kommunen sa nej. då de konstigt nog "skymmer sikten " för grannen tycker de.
 
BirgitS
Jag tog bort mitt inlägg medan du skrev ditt för det kändes inte så relevant efter att du hade förklarat att det var ett område med mycket skugga.

Med tanke på att tomten är så smal instämmer jag med att du bör anlita en arkitekt för att se vad som går att göra.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tog bort mitt inlägg medan du skrev ditt för det kändes inte så relevant efter att du hade förklarat att det var ett område med mycket skugga.

Med tanke på att tomten är så smal instämmer jag med att du bör anlita en arkitekt för att se vad som går att göra.
det får nog bli så. får ta kontakt med en arkitekt och en besiktningsman får att kolla om det är värt att renovera eller blåsa bort det hela och bygga nytt.

Tackar så mycket för alla tips o svar =)
 
BirgitS
Kom gärna tillbaka och berätta hur det går, alltid kul att läsa vad som händer.
 
  • Gilla
Al Yasso och 1 till
  • Laddar…
Många arkitekter ger det första mötet gratis där man pratar om förutsättningarna och spånar lite. Försök att boka in möten med 3-4 olika arkitekter så får du kanske lite olika idéer och då kan du välja den arkitekt som du tycker känns bäst.
 
  • Gilla
Al Yasso
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.