Ingen självklarhet, men de flesta väljer det nog...

Personligen gillar jag inte lösningen med 10m boaorm som ska släpas omkring (och välta saker).

Vi kommer köra med ny "vanlig" dammsugare med bra filter och låg ljudnivå. Sen kompletteras denna nog med en liten trilobite (självgående sugare) som får susa omkring själv på dagtid...

Alter ego
 
Det ÄR en självklarhet. 10 m slang är inget jämfört med att dra på en maskin. Största fördelen är att man får ut dammet vilket resulterar i 30% mindre städning. Vi har centraldammsugare både hemma och på landet. Viktigt att finna ett utrymme för slangen så den kan förvaras kopplad. Hemma hänger den på VV-beredaren i grovköket och på landet har jag ett dött utrymme i hörnet på trapphuset. Det var bara att såga upp ett hål, sätta en botten i dödutrymmet och där ruvar slangen färdig att bara dra ut och börja användas.
 
Smart med förvaringen!
Vi har 10 meter boa som för det mesta ligger framme vilket också resulterar till mer frekvent dammsugning.
Största fördelen är att dammet inte yr runt utan ner i källaren och ut via utblåset på utsidan. Oavsett hur bra filtret är på en vanlig dammsugare så ger utblåset att små partiklar far runt i luften. Ljudnivån är också en klar fördel. Nackdelen är merkostnaden.
 
Japp. Även om jag hade religiösa invändningar mot CD så skulle jag ändå dra rör då jag bygger.

10m orm är ändå lättare att bära och sliter mindre på hörn än en konventionell sugare.
 
När vårt hus värderades så kollade värderingskvinnan efter uttag till CD och noterade detta speciellt i protokollet. Tickade väl upp värdet några spänn tänker jag mig... :D

Det är ju inget stort jobb att montera vid rätt tillfälle. Se till att dra tomrör för styrströmmen bredvid de fasta rören istf att tejpa på de fasta rören som en del bruxar föreslår.
 
ClasseClas skrev:
Se till att dra tomrör för styrströmmen bredvid de fasta rören istf att tejpa på de fasta rören som en del bruxar föreslår.
Varför skall man dra tomrör istället? för att lättare kunna byta.....?
 
Vi tyckte att det var för dyrt med CD +
att vi ändå bygger 1 plans så vi tänker
investera i en bättre vanlig dammsugare!

 
DragonLady skrev:
Varför skall man dra tomrör istället? för att lättare kunna byta.....?
Japp, om det nu skulle bli fel på tåtarna.
 
Själv föredrar jag en vanlig dammsugare. Jag tror det är bättre kvalitet i en sådan, än en centraldammsugare, med tanke på att dom är ganska billiga.
 
ostni skrev:
Själv föredrar jag en vanlig dammsugare. Jag tror det är bättre kvalitet i en sådan, än en centraldammsugare, med tanke på att dom är ganska billiga.
Billiga? Avser Du verkligen CD:n (bokstavligt eller bildligt ???)?
 
En centraldammsugare ligger i prisklass 4000-15000:- , en "klassisk" dammsugare ligger på 8000-30000:-. Om man inte vill köpa en skräpdammsugare från tex. Onoff eller Elgiganten för en 1000-3000:-.
den jag själv köppte kostade ca: 22000:-, men då kan jag även tvätta gardinerna på platts med den. Och även matta och soffa. Det kanske finns centraldammsugare som klarar av det, men inte vad jag hört.
 
Hmm, tvätta gardiner, mattor och soffor med en dammsugare?? Är det en våtsugare då eller?? :surprised:
 
ostni skrev:
den jag själv köppte kostade ca: 22000:-, men då kan jag även tvätta gardinerna på platts med den. Och även matta och soffa.
Låter som en dammsugarförsäljare har varit och knackat på och lyckats än en gång...

Se gammal tråd
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1096230252;start=1#1

och visst är en centraldammsugare att föredra framför en vanlig dammsugare. Var själv skeptiskt till centraldammsugare men ångrar mig inte.
 
För oss var centraldammsugare ett krav. Jag har tyvärr inte kommit in i huset än för att testa den. Men alla jag har pratat med som redan har CD. De skulle aldrig byta bort den mot en "vanlig" dammsugare.
Deras argument är oftast att CD:n är mycket tystare, bekvämare och enklare att använda. Som det har skrivits här tidigare, så far ju skiten ut ur huset också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.