Har läst på en del om plintgrund men en av sakerna jag inte förstår är följande. På träguiden så beskrivs det att man tex kan konstruera en bärlina av dubbla reglar som spikas ihop med förskjutna skarvar. Bärlinan vilar på plintarna.

Golvbjälklaget vilar därefter på bärlinan.

Lägger man de reglar som bildar bjälklaget tvärs över samtliga reglar som bildar bärlinan? I bilden nedan ifrån träguiden skulle det innebära 6 reglar som bjälklaget ligger tvärs över då varje bärlina utgörs av 2 reglar.

Vad gör man i mellanrummen mellan golvbjälkarna längst ut där väggen ska vila? Har markerat utrymmet med röda streck. Ska man bara kortla de utrymmet med samma dimension på regel som bjälklaget?

Illustration av en plintgrund med bärlinor och golvbjälkar för byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passar på att ställa några fler frågor när jag ändå håller på. Om man vill ha 40 cm fritt utrymme under plintgrunden för ventilation, räknar man då 40 cm ifrån golvbjälklaget och ner till marken eller räknar man ifrån underkant av bärlinan och ner till marken?

Isolerar man normalt bara golvbjälklaget? Det blir "bara" ca 200mm isolering i golvet då.

Eller kan man isolera utrymmet mellan bärlinorna med?

I bilden ifrån träguiden så ligger bärlinorna rätt på plintarna med syllisolering emellan (antar jag). Är denna metod att föredra framför att sätta stolpskor? Tänker att det är smidigt att skippa stolpskorna för man då kan ha varje hörn på bärlinan precis på en plint. Detta går inte med stolpsko.
 
Borde nog lagt tråden under "Byggmaterial & byggteknik" inser jag. Någon moderator får gärna flytta tråden :)
 
I exemplet utgörs varje bärlina av två sammanfogade bjälkar. Golvbjälkarna läggs tvärs samtliga bärlinor. När man ska börja resa väggarna startar man med en syll som läggs ytterst på golvbjälkarna. Väggens vindtätning (duk eller någon typ av skivor) ska sedan täcka för golvbjälkarnas ändar. Om 40 cm fritt utrymme är avsett för ventilation räcker det med 40 cm från golvbjälkarnas undersida till marken. Man isolerar golvbjälklaget, inte bärlinorna. Syllisolering behövs inte mellan olika trämaterial, bara vid trä på sten eller liknande. Att lägga golvbjälkarna över bärlinorna är bättre än stolpskor. Det blir styvare.
 
  • Gilla
Martin Lj och 1 till
  • Laddar…
Du har förstått rätt. Vid dina röda streck sätter man kottlingar.
Går även att lägga golvåsarna mellan bärlinorna. Bygger ju mindre på höjden då.

//AA
 
S saiter skrev:
Du har förstått rätt. Vid dina röda streck sätter man kottlingar.
Går även att lägga golvåsarna mellan bärlinorna. Bygger ju mindre på höjden då.

//AA
Du sparar hela höjden på golvåsarna. Bilden på upplaget för bjälklaget tagen från Enkelstugans byggbeskrivning. Illustration av bjälklagsupplag med numrerade delar och dimensioner enligt byggbeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man utnyttjar materialet egenskaper bättre om golvbjälkarna ligger över ett eller flera mittstöd.
 
J justusandersson skrev:
Man utnyttjar materialet egenskaper bättre om golvbjälkarna ligger över ett eller flera mittstöd.
Jo det förstås, men du har plats för högre (bättre böjmotstånd) bjälkar eftersom du sparar bygghöjd.
 
Min kommentar är mer materialmässigt generell och avser styvheten hos golvbjälkar av samma dimension beroende på om de ligger ovanpå bärlinorna (i minst två fack) eller är nersänkta.
 
J justusandersson skrev:
Min kommentar är mer materialmässigt generell och avser styvheten hos golvbjälkar av samma dimension beroende på om de ligger ovanpå bärlinorna (i minst två fack) eller är nersänkta.
Jag förstår. Men bilden som TS visar har bjälkar skarvade över inre plintraden så jag utgick från den konstruktionen i min kommentar och förmodar att böjstyvheten i skarven är nära noll.
 
Mitt resonemang gällde givetvis oskarvade bjälkar (eller momentstyvt skarvade). Man kan också förlägga skarvarna till momentlösa lägen, men det är inte lika självklart var dessa finns. Den bästa strategin för att bygga låga men styva bjälklag är att dels hålla nere bärlinornas höjd genom dubbla bjälkar och dels lägga golvbjälkarna utan skarvar ovanpå bärlinorna. Det är dock inte alltid det lyckas.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.