Hej!

Jag har bestämt mig för att skaffa en bevattningsslang till thujahäcken. Den är uppdelad i tre delar, där del 1 är 58 meter lång. Del 2 är 26 meter lång och del 3 är 10 meter lång.
Jag hade tänkt att köpa startset L, 50 meter, men går det att utöka denna med 10 meter? Vilken produkt ska jag ha då?
Är det bäst att köpa startset till de övriga delarna också?
Jag har inte tänkt att automatisera vattningen (än) utan har tänkt att flytta slangen mellan de olika områdena.
 
R
Har ingen erfarenhet av gardenas system men jag har använt ca 60 meter av denna i tre år nu. Fungerar fortfarande som när den var ny och visar inga tecken på att åldras än. https://www.rinkabyror.se/artikel/droppslang-16mm-500m/

Glöm inte att köpa till en tryckregulator för den klarar inte mer än drygt 3 bars tryck. Jag använder faktiskt gardenas till det.

Allt har legat ute över vintrarna och jag har inte aktivt tömt på vatten eller liknande. Enligt min vattenmätare verkar slangen fortfarande ge exakt lika mycket vatten per dropphål som när den var ny.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Har ingen erfarenhet av gardenas system men jag har använt ca 60 meter av denna i tre år nu. Fungerar fortfarande som när den var ny och visar inga tecken på att åldras än. [länk]

Glöm inte att köpa till en tryckregulator för den klarar inte mer än drygt 3 bars tryck. Jag använder faktiskt gardenas till det.

Allt har legat ute över vintrarna och jag har inte aktivt tömt på vatten eller liknande. Enligt min vattenmätare verkar slangen fortfarande ge exakt lika mycket vatten per dropphål som när den var ny.
Jag kollade på gardena.se men hittade ingen regulator. Skulle du säga att det, i mitt fall, är bäst med tre stycken eller ska jag flytta den vid vattningen?
Jag såg heller inte något stopp till slangen på rinkaby? Hur gör man efter man kapat den?
 
R
De kallar dem för tryckutjämnare eller huvudenhet. Det finns två modeller, en som ger 1 kubik per timme och en som ger 2. Jag använder den lilla: https://www.gardena.com/se/produkter/bevattning/micro-drip/tryckutjamnare-1000/900909901/

Varför måste du flytta den? Kan du inte skarva ihop all slang till samma regulator? Jag har min ansluten mitt på slangen med en t-koppling.

För att avsluta troppslangen viker man den bara i änden och stoppar i en sådan här: https://www.rinkabyror.se/artikel/andstopp-for-droppslang/ På den sidan har du även lite andra nyttiga tillbehör.
 
R RoAd skrev:
De kallar dem för tryckutjämnare eller huvudenhet. Det finns två modeller, en som ger 1 kubik per timme och en som ger 2. Jag använder den lilla: [länk]

Varför måste du flytta den? Kan du inte skarva ihop all slang till samma regulator? Jag har min ansluten mitt på slangen med en t-koppling.

För att avsluta troppslangen viker man den bara i änden och stoppar i en sådan här: [länk] På den sidan har du även lite andra nyttiga tillbehör.
Tack, ska kolla in den sidan! Jag har en häck som är i tre delar, så att säga, med stenläggning emellan.
 
R
Det finns slang i samma dimension, utan dropphål, att skarva med på de sträckor som man inte vill ha bevattning på.

Och beroende på stenläggning så kan det gå ganska lätt att försiktigt lyfta på några plattor, göra en liten fåra, lägga i slangen och lägga tillbaka. Jag har bara gjort det med kabel men det borde vara samma sak. Det fungerar nog bäst med lite större plattor dock (+30cm).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.