B
Jag och en firma hade kommit överens om att gräva bort buskar runt trädgården. Det beräknades ta en dag och priset beräknades vara cirka 20 tusen men med 50% avdrag 10 tusen.

Arbetet tog dock lite mer än halva tiden och priset landade på 11 tusen. Men efter avdrag blev det ändå 10 tusen.

De har fakturerat alla maskiner för sig (2 lastbilar och 2 grävmaskiner) och förare för sig. Och vad jag kan tolka av arbetskostnaden som de gör avdrag på så är det bara föraren.

Hmm.... Det låter lite märkligt tycker jag.

Någon som vet om det är rätt att göra som de gjort eller fel?
 
C
Det är ju korrekt så tillvida att den ursprungliga prisuppgiften var felaktig. Du får bara RUT-avdrag för själva arbetskostnaden, inte på kostnaden för verktyg och maskiner, så är det maskiner involverade kan det aldrig bli 50% avdrag på totalen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bob-TheBuilder
  • Laddar…
B
C cpalm skrev:
Det är ju korrekt så tillvida att den ursprungliga prisuppgiften var felaktig. Du får bara RUT-avdrag för själva arbetskostnaden, inte på kostnaden för verktyg och maskiner, så är det maskiner involverade kan det aldrig bli 50% avdrag på totalen.
Misstänkte att så var fallet. Tråkigt men jag hade ändå budgeterat för den prissumman så det är ingen fara på torpet. Men jag hoppades på en lägre summa eftersom arbetet tog mindre tid.

Hur är det med faktureringen av lunch och fika? Ska det räknas med i antalet timmar om fika + lunch va en timme?
 
Nej lunch ska ju såklart inte räknas med, då hade ju alla som jobbat 7-16 kunna fått lön för 9h/dag men är ju ”bara” 8 arbetstimmar i normalfallet sen kan de ju bli en special att man får hoppa rast men har man tagit de ska de givetvis inte va med på fakturan :cool:
 
Mikael_L
B Bob-TheBuilder skrev:
Jag och en firma hade kommit överens om att gräva bort buskar runt trädgården. Det beräknades ta en dag och priset beräknades vara cirka 20 tusen men med 50% avdrag 10 tusen.

Arbetet tog dock lite mer än halva tiden och priset landade på 11 tusen. Men efter avdrag blev det ändå 10 tusen.

De har fakturerat alla maskiner för sig (2 lastbilar och 2 grävmaskiner) och förare för sig. Och vad jag kan tolka av arbetskostnaden som de gör avdrag på så är det bara föraren.

Hmm.... Det låter lite märkligt tycker jag.

Någon som vet om det är rätt att göra som de gjort eller fel?
Om det är ROT/RUT så stämmer det att det endast är arbetstid som ger avdrag, inte maskinkostnader/maskinhyra, eller material.

Men dina uppgivna siffror stämmer inte, om det var 50% av 20.000 så tänkte man då att det inte skulle vara några maskiner?
Och sen om det till sist blev 11.000, och 10.000 efter avdrag, var maskinkostnaden plötsligt 9.000 och arbete 2.000:- ?

Var det kanske uteslutande handgrävning de först tänkte, och sen valde en maskin så det bara tog 4 timmar istället?


Jaja, det där går kanske att reda ut, eller kvittar ...



Vad gäller lunch - Nej, man behöver endast betala för exakt den tid som arbete utförs för ens räkning (om ej annat är avtalat)
Man är alltså inte skyldig att betala för tiden för lunch, kafferaster eller ens när utföraren går på toa eller går åt sidan och röker.
Sen är nog de allra flesta beställare inte så drakoniska, jag skulle inte bry mig i att det rinner iväg några minuter under arbetsdagen för toa och snabba effektiva kafferaster, i alla fall om jag i övrigt var nöjd. Men lunchrasten skulle jag aldrig någonsin vara beredd att betala för.
 
B Bob-TheBuilder skrev:
Misstänkte att så var fallet. Tråkigt men jag hade ändå budgeterat för den prissumman så det är ingen fara på torpet. Men jag hoppades på en lägre summa eftersom arbetet tog mindre tid.

Hur är det med faktureringen av lunch och fika? Ska det räknas med i antalet timmar om fika + lunch va en timme?
Som sagt lunch ingår (normalt) inte i debiterbar tid.

Men du får räkna med att restid från firmans kontor hem till dig ingår i debiterbar tid (normalt sett).
 
Mikael_L
Ja resa mellan firmans plats och arbetsplatsen får ju anses vara kutym att det räknas som hörande till uppdraget.
Även annan resa och tid som måste göras för uppdragets skull.
 
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja resa mellan firmans plats och arbetsplatsen får ju anses vara kutym att det räknas som hörande till uppdraget.
Ja, i synnerhet om de kör ut grävmaskinerna för egen maskin (dvs inte på trailer) får man tänka på att det kan ta en stund att köra ut och hem maskinerna.

Även om slutsumman stämmer överens med den prisuppgift du fick skulle jag ändå ta upp detta med att den ursprungliga prisuppgiften var felaktig lite snyggt med firman. Fördelningen 9 000 / 2 000 låter spontant lite märklig, som att de räknat baklänges, men då framgår det ju inte vilka maskiner och hur många timmar det handlade om. Om de kör med egna maskiner låter maskinhyran oproportionerligt hög.
 
H
Om du har fått en faktura på rätt belopp så ska du vara nöjd. Det kunde vara mycket värre.
 
Mikael_L
Jag kan väl också tycka lite så.

Det kanske har givits prisuppgift som var lite felaktigt uträknad, eller så har det räknats lite konstigt sen istället.
Men om beloppet till sist var OK och inget annat konstigt så varför inte bara sitta nöjd.

Men att kolla upp hur mycket RUT som redovisades kanske kan vara bra, så det inte blev något fel.

Men om det som skrevs i första inlägget här stämmer, så skulle alltså TS först fått ett förslag som innebar att 10.000:- av TS årliga RUT-belopp förbrukades, men att det till sist blev bara 1.000:- som användes, vilket innebär att TS nu har kvar 49' att använda, vilket i teorin är bättre, men i praktiken bara bättre ifall TS ska använda ytterligare minst 40' i RUT.
 
B
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan väl också tycka lite så.

Det kanske har givits prisuppgift som var lite felaktigt uträknad, eller så har det räknats lite konstigt sen istället.
Men om beloppet till sist var OK och inget annat konstigt så varför inte bara sitta nöjd.

Men att kolla upp hur mycket RUT som redovisades kanske kan vara bra, så det inte blev något fel.

Men om det som skrevs i första inlägget här stämmer, så skulle alltså TS först fått ett förslag som innebar att 10.000:- av TS årliga RUT-belopp förbrukades, men att det till sist blev bara 1.000:- som användes, vilket innebär att TS nu har kvar 49' att använda, vilket i teorin är bättre, men i praktiken bara bättre ifall TS ska använda ytterligare minst 40' i RUT.

Det står tokigt ut för att jag inte angav exakta priser utan vad jag mindes på en höft från fakturan.

När bossen va hos mig konstaterade han att det behövs en dags arbete med grävmaskin/er. 20 tusen beräknades det kosta och 10 tusen efter avdrag. Han sa alltså uttryckligen att man kan göra avdrag på den totala summan. Det kanske va fel, eller så ångrade han sig senare om han vill följa regelverket eller ej.

Men, hur som haver. För mig är det ingen fara. Priset blir i princip det som jag har budgeterat. Men tänk om det nu hade blivit en hel dag som det först beräknades. Det hade inte blivit så bra så jag är ändå kritisk till hur firman agerade. Som privatperson har jag ingen aning om vad man får göra avdrag på eller hur det ser ut eftersom jag aldrig gjort ett liknande jobb tidigare. Men man lär så länge man lever :D

Men såhär ser priserna ut:

Grävmaskin 350 kr/h
Lastare 500 kr/h
Växlare 900 kr/h (inkl förare)
Förare 500 kr/h

Total tid som de fakturerat: 5,5 h

Total maskinhyra: 9625 kr
Inkl förare EFTER avdrag: 11 000 kr
 
windestal
Men ROT är väl numera bara 30%? I så fall är det fel ändå...

https://www.skatteverket.se/privat/...4b6fef2c866097.html#Rotochrutavdragetsstorlek

30% avdrag ger: 9625+500*5,5*0,7=11550

Sedan borde priset på "växlare" delas upp på maskin och förare, då du ju kan få ROT på den arbetskostnaden också, om den specificeras. För enligt specifikationen har han ju också varit där (inklusive restiden) 5,5h (annars skulle ju maskinkostnaden bli lägre), dvs du har haft två gubbar på plats hela tiden (en "förare" till växlaren, eftersom det ingår i den kostnaden, och en separat förare till övriga maskiner). Att specificera den andra föraren och dra ROT på det med bör ju sänka priset ytterligare 500-1000 kr för dig. Och har inte två man varit på plats bör timpriset för växlaren gå ner. Detta förutsatt att allt arbete är av sådan typ som är ROT-berättigat.

Jag skulle nog välja en annan firma nästa gång, den här verkar inte ha koll på reglerna om hen från början sa 50% på allt, och inte heller kunna ge vettiga prisuppgifter i förväg, det känns som du bara hade tur att det inte blev dubbelt så dyrt som angivet istället...

Edit: Såg nu att det gällde RUT, inte ROT, och då är det ju 50%, så bortse från den biten. Men resten av mina kommentarer kvarstår :)
 
  • Gilla
Bob-TheBuilder
  • Laddar…
C
windestal windestal skrev:
Sedan borde priset på "växlare" delas upp på maskin och förare, då du ju kan få ROT på den arbetskostnaden också, om den specificeras.
Inte helt självklart. Arbetstiden för att gräva bort häcken och samla ihop riset är avdragsgill, men inte arbetskostnaden för att forsla bort det.
 
B Bob-TheBuilder skrev:
Jag och en firma hade kommit överens om att gräva bort buskar runt trädgården. Det beräknades ta en dag och priset beräknades vara cirka 20 tusen men med 50% avdrag 10 tusen.

Arbetet tog dock lite mer än halva tiden och priset landade på 11 tusen. Men efter avdrag blev det ändå 10 tusen.

De har fakturerat alla maskiner för sig (2 lastbilar och 2 grävmaskiner) och förare för sig. Och vad jag kan tolka av arbetskostnaden som de gör avdrag på så är det bara föraren.

Hmm.... Det låter lite märkligt tycker jag.

Någon som vet om det är rätt att göra som de gjort eller fel?
När du fick prisuppgiften, var det fast pris, eller skulle det vara löpande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.