Undrar vad som är normal fukt kvot i ett gammalt hus. Köpte en avfuktare  som ska vara den bästa enligt tester? Då jag körde den hella dagen igår och natten som var så visar den mellan 40- 60% på mätaren. värmen var cirka 20 grader. Det var ej något vatten att prata om i behålleren. Vad kan vara fel? närjag på moronen slog upp mina vackra ögon så upplevde jag  det som fuktigt i rummet.

Vad är normal fukt kvot?
 
"Vad är normal fukt kvot?"

Beror på material :) Fuktkvot använder man på material. Om du pratar inneluft så är RH, relativ fuktighet det som gäller. RH är ett mått på hur mättade luften är, jämflrt med 100% mättad luft, dvs den maximala vattenmändgen luften kan ha vid en viss temperatur. Om vi pratar nu så borde du ha ca 40-50% RH. Uteluften är ännu relativt kall och då du tar in den och värmer den så sjunker RH. Har du över 70% inne så är det fara på färde.

På vintern har du om det vill sig illa kanske bara 20% RH.
 
Är det någon fara i att ha en sådan luft fuktighet som jag har?
Det är ett renoverings objekt som verkligen behöver renoveras.
Köpte denna avfuktare för jag trodde det skulle bli bra.
Upplever att det är mer fuktigt i rummet där den står och går.
Det kommer inte heller så mycket vatten i behållaren som
gör att jag orar mig....knappt något i den.

Ber om ursäkt för jag inte är kunnig i det olika begreppen av
byggnader och matrial och annat :-[ :-[ :-[ :-[ :'(
 
60% låter högt, men inte jättehögt. Fukten i sig är inte ett så stort problem, såvida du inte har övertryck och blåser ut den i väggarna. Vad har du för ventilation?

Är detta sovrummet? Man producerar ju en del fukt under natten. Hur är det i resten av huset?
 
Idag finns ingen vetilation än det som går ut igenom väggar o tack. det är ett riktigt objekt som ska renoveras. har varit tomt sedan 2003. låg i detta ruckel igår jag och frugan. rummet är cirka 18-20kvm- och är det bästa rummet. det är byggt 1909 och är aldrig renoverat eller har isolering i väggar. tre tex skivor är det som är på väggarna. och på över våningen.. ::)
 
OK. Varsam hand är vad som gäller ;) Tänk på att man vid sekelskiftet badade till Jul och Midsommar, vare sig det behövdes eller ej ;)

Du bör fixa en fungerande ventilation så kanske det känns mindre fuktigt.
 
Det är nog det som kommer att göras i sommar då jag ska leka snickare ;D
Jag förstår inte varför det inte kommer mer vatten i behållaren med tanke på att det varit en del fukt i huset. Jag körden denna avfuktare på övervåningen för en tid sedan. Då kom det ganska bra med vatten i den. Men det har kanske torkat upp det mesta idag då jag har drag igenom alla fönster som varit öppna då vi varit där. Vad är normal fuktig luft inne. När min egen mätare visar cirka 40% när den inte går så kanske det inte är så farligt ändå? ::)
 
40% är normalt för årstiden, men detdär med fukt i konstruktioner är svårt. Avfuktaren tar bort fukten från luften ja, men fukt som är inne i väggarna (eventuellt) måste ju transporteras ut till väggen för att kunna dunsta.

vad är det för hus? Hur ser väggarna ut i genomskärning? Utifrån in??
 
Hej. Vad jag förstår så är det ett plankbygt hus från 1909. utan någon isolering".
bara tretex skivor som sitter på innerväggarna. Huset är cirka 110 kvm.
det enda jag märker är att det blir fort varmt och då med el element som inte går på direkt någon hög verkan
 
OK. Lyd ett råd: Prata med en fackman innan du gör något drastiskt ;) Vad jag menar är att prata med ngn som kan fuktmekanik före du börjar renovera, speciellt om du tänker tilläggsisolera.

Ventilation är heller aldrig fel. Antingen frånluft och ventiler för till-luft i väggar, eller balanserad ventilation, dvs maskinell till och frånluft.

Gamla hus hade självdtag som funkade tack vare varma skorstenar och dragiga fönster (mycket förenklat)
 
Tack Anders G. Det ligger mycket saning i det du säger. Ska träffa en gammal duktig snickare som är kunnig på gamla hus. Har en del skador som behöver en riktig fackman
för att bli bra. Fick köpa detta gamla hus för en billig peng. Och tycker det är roligt att få göra något som jag aldrig gjort innan. :)
 
Det finns några bra, grundläggande böcker i fuktmekanik som du kan låna från biblioteket. Tex Kenneth Sandin: Introduktion till fuktmekaniken. ISBN 91-540-5800-7

De förklarar vad som händer då man exvis tilläggsisolerar. Många har totalförstört gamla pärlor genom att göra fel. Typ sätta igen kattgluggar i gamla krypgrunder, isolera fast kallvindar etc.
 
Ska läsa så mycket jag kan om gamla hus mm.
Det enda som blir till är en utvändig isolering en femma..
Kommer även att öppna till nock på övervåningen. och ha en bra ventilation.
Har tittat på en del som har följe tång med bilder på nätet och inf om detta.
Tycker det ska bli roligt och spännande med detta lilla hus.
 
"Det enda som blir till är en utvändig isolering en femma.."

OK. Då KAN det hända att du även bör sätta in fuktspärr i väggarna. Det finns ett program som heter RISK som du kan ladda ned från fuktcentrum i LTH för att försäkra dig om att du inte får kondens inne i väggen. Det häder lätt vid tilläggsisolering.
 
Det jag läst så ska jag inte ha någon plast på utvändig isolering. Utan behålla den gamla vägen och vind papp och asfa board :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.