Status
Inte öppen för fler kommentarer.
H heimlaga skrev:
-Även om varenda bil skulle gå på elektricitet i morgon så löser det inte klimatproblemet.
Vem har sagt att en åtgärd skulle lösa allt? Elbilar kan dock mer eller mindre utradera CO2-utsläppen från transportsektorn om energisektorn också utvecklas.

H heimlaga skrev:
-Även om vi hade kärnkraftverk i varenda by så ersätter det bara koldioxidproblem med kärnavfallsproblem.
Är det så bara?

H heimlaga skrev:
Det behövs åtgärder från grunden./.../En omläggning av folks tankesätt /.../I stora hela ett avskaffande av konsumtionssamhället
På vilket sätt, annat än genom tvång och förtryck tänker du dig att det här ska gå till?

H heimlaga skrev:
Ett steg tillbaka
Det lär bli betydligt mer än ett steg tillbaka ur de flestas perspektiv.

Din vision är min dystopi. Den skulle leda till armod, svält och död. Stordrift finns för att det är effektivt. Den som tror att vi kan avveckla bara effektivitetens avigsidor är antingen briljant eller naiv. När svaren bygger på att frångå mycket av modern teknik gissar jag på det senare.
 
  • Gilla
Mattias00 och 2 till
  • Laddar…
Jag tror definitivt vi kommer behöva bli av med merparten av transporterna idag, för jag tror inte att det kommer gå att få fram biobränsle och liknande till dagens konsumtion, utan vi kommer behöva vika en stor del till jordbruket.
En hållbar produktion liknande ekologiskt kommer också behövas, för att inte förstöra miljön och odlingsmarken.

Slit och släng samhället kan inte fortgå, saker behöver återanvändas och lagas, samt hålla en betydligt högre kvalitet från början. Vi kommer nog också dela/hyra saker betydligt oftare.

Jag tror och hoppas på att vi löser mycket med teknik.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vem har sagt att en åtgärd skulle lösa allt? Elbilar kan dock mer eller mindre utradera CO2-utsläppen från transportsektorn om energisektorn också utvecklas.


Är det så bara?


På vilket sätt, annat än genom tvång och förtryck tänker du dig att det här ska gå till?


Det lär bli betydligt mer än ett steg tillbaka ur de flestas perspektiv.

Din vision är min dystopi. Den skulle leda till armod, svält och död. Stordrift finns för att det är effektivt. Den som tror att vi kan avveckla bara effektivitetens avigsidor är antingen briljant eller naiv. När svaren bygger på att frångå mycket av modern teknik gissar jag på det senare.
Sistochslutligen är det bara ett steg tillbaka.
Då pappa (71 år) växte upp hade de ingen väg till gården och ingen elektricitet. 6 kor och något ungdjur i fähuset och en häst. Ingen traktor. En granne som nyligen hade skaffat en jättestor traktor av modell Fordson Major plöjde åt dem och drog tröskverket åt dem. Resten av jordbruket gick med häst. Ingen bil men småningon skaffade farbror en begagnad motorcykel som härstammade från Hitlertysklands krigsmakt och hade blivit över då riket kollapsade. Telefon fanns men de delade linje med grannen. Vedspis i köket. Då farfar och senare också farbror färdades i byggnadsarbete och åtog sig hela byggen var det bara handverktyg i verktygslådan bakpå cykeln. Skogsarbetet gick med yxa och bågasåg men det fanns en motordriven vedkap.
Allt som har kommit därefter är ju egentligen nytt. Det har kommit under en inte särskilt gammal människas liv.
Även om vi är extrempessimistiska och räknar med att backa halvvägs dit så är det bara ett steg tillbaka. Några årtionden bara. Sedan går vi framåt i en ny riktning.

Stordriften är inte särskilt effektiv utom när man har så gott som gratis och extremt snabba transporter och fri tillgång på energi. Så fort en av de tre faktorerna faller bort så faller också stordriften.
När den faller behövs det halvstora mer lokala verksamheter som producerar så det inte blir kris och svält.
 
Vill minnas att man pratar om vi ska leva hållbart så behöver vi gå tillbaka till 70-talet.
Men då misstänker jag att vi pratar utsläppsmässigt, spontant tror jag att vi kan nå dit genom att minska vår konsumtion och våra transporter.
 
harry73
13th Marine 13th Marine skrev:
Vill minnas att man pratar om vi ska leva hållbart så behöver vi gå tillbaka till 70-talet.
Men då misstänker jag att vi pratar utsläppsmässigt, spontant tror jag att vi kan nå dit genom att minska vår konsumtion och våra transporter.
Omöjligt att veta vad dom menar, men jag tror inte att de menar att bilar ska släppa ut lika mycket som på 70-talet eller att vi ska återgå till 2-glas och glödlampor.

De kanske menar att vi ska minska befolkningen till den vi hade då?
 
Ja speciellt när jag inte hittar källan och kan läsa på.

Nej precis, rimligast är det väl den miljöbelastning vi hade då.

Jag vill minnas att detta var i sammanhanget att om alla på jorden idag skulle ha samma levnadsstandard och det fortfarande skulle vara hållbart.
 
harry73
eller den konsumtion vi hade då, men med dagens teknik? Bränslesnåla bensinbilar, led-lampor, men dåtidens storlek på tv skärmar, antal flygresor, semestervanor mm
 
Mycket möjligt, undrar om man kan hitta källan :thinking:
 
Mikael_L
H heimlaga skrev:
Sistochslutligen är det bara ett steg tillbaka.
Då pappa (71 år) växte upp hade de ingen väg till gården och ingen elektricitet. 6 kor och något ungdjur i fähuset och en häst. Ingen traktor. En granne som nyligen hade skaffat en jättestor traktor av modell Fordson Major plöjde åt dem och drog tröskverket åt dem. Resten av jordbruket gick med häst. Ingen bil men småningon skaffade farbror en begagnad motorcykel som härstammade från Hitlertysklands krigsmakt och hade blivit över då riket kollapsade. Telefon fanns men de delade linje med grannen. Vedspis i köket. Då farfar och senare också farbror färdades i byggnadsarbete och åtog sig hela byggen var det bara handverktyg i verktygslådan bakpå cykeln. Skogsarbetet gick med yxa och bågasåg men det fanns en motordriven vedkap.
Allt som har kommit därefter är ju egentligen nytt. Det har kommit under en inte särskilt gammal människas liv.
Även om vi är extrempessimistiska och räknar med att backa halvvägs dit så är det bara ett steg tillbaka. Några årtionden bara. Sedan går vi framåt i en ny riktning.

Stordriften är inte särskilt effektiv utom när man har så gott som gratis och extremt snabba transporter och fri tillgång på energi. Så fort en av de tre faktorerna faller bort så faller också stordriften.
När den faller behövs det halvstora mer lokala verksamheter som producerar så det inte blir kris och svält.
Ja det där verkar sammanfalla väl med Nötegårdsgubbens dystopi.

Och jag tror inte heller det minsta, inte ens 0,1 promille, att det är möjligt, det är helt enkelt politiskt omöjligt.

Se bara alla som bekämpar klimatlarmen med näbbar och klor i denna tråden.
Naturligtvis vet även dom att vi håller på att raka rakt åt helvete, men det är dock inte tänkbart att ändra sin livsstil.

Så jag är såpass dyster att jag är helt säker på att vi snart kommer elda den sista oljedroppen som inte är alltför dyr att utvinna, säg om en 20 år eller när det nu sker.
Samtidigt har vi då nått 800ppm eller så i CO2 och världskriget har nyss börjat, kriget om mat och vatten och någonstans man öht kan bo.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Personligen finner jag att vi lever i en dystopi redan idag. Fast inte av klimatskälen (ännu)
 
  • Gilla
Edgarsven
  • Laddar…
harry73
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så jag är såpass dyster att jag är helt säker på att vi snart kommer elda den sista oljedroppen som inte är alltför dyr att utvinna, säg om en 20 år eller när det nu sker.
Och då hamnar man där, bara några decennier för sent för att undvika de största problem.

Jag tror dock inte att man behöver gå tillbaka till den levnadsstandard @heimlaga s pappa hade, men vi behöver ändra på vårt slit- och släng-beteende. Och en sak som slår mig är hur mycket plastskräp man säljer i leksaksbutiker. Hur ska vi lära våra barn att ta hand om sina saker, när de får värsta skräpet i dussintal på alla födelsedagskalas och andra presenttillfällen.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Personligen finner jag att vi lever i en dystopi redan idag. Fast inte av klimatskälen (ännu)
Såhär såg min lunch ut, allt annat än dyster
Pizza med tomatsås, mozzarella och färska basilikablad på ett bord utomhus med ett glas vin och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: och inget kött på pizzan så minimal co2 påverkan ;)
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Ett fullkomligt ickeproblem folk (mest i sverige) går runt och oroas av :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Ganska symptomatiskt, protesterar men har uppenbarligen noll koll...
 
  • Gilla
Robbalove och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Såhär såg min lunch ut, allt annat än dyster
[bild]
Edit: och inget kött på pizzan så minimal co2 påverkan ;)
Ja men hur långt har vinet transporterats med fossildrivna transportmedel innan det kom i ditt glas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.