tjena. jag har i somras investerat i ny pannutrusning ny tank, o schunt automatic TermOmatic reglersystem. jag har golvvärme med en Wirsbo Push 15, som det är 2 slingor på. min fråga är hur mycke moste man leda fra till pushen? när jag instalerade shuntatomatiken så stog det att givaren ska sitta så nära shunten som möjligt jag jorde det och stälde in på max 35 grader. när tempen var uppe så jobbate shunten hela tiden stängde helt och uppnade lite, så att tempen på mätaren på pushen varierade hela tiden. och shunten löt som fan..

jag har nu provat att sätta tepbegräsaren brevid termometern på pushen och stält in 35 grader, nu jobbar shunten inte lika mycke men nör jag har ca 80 grader i tanken så släpper den nästan ut 75 grader till pushen. vet ej vad det kan bero på jag har testat en himmla massa med att vanda och vrida shunten..

oj det blev vist mycke det där vet ej om ni fattar, bara att höra av sig..
 
ok kanske inte det mest intresanta och jag vet jag kan inte redigt formulera mig.. kanske någon kan kolla på min panninstalation jag jorde in liten skis i word?? kanske jag kan skicka den.. till någon som vill kolla?
 
Har du bara golvvärme eller har du radiatorer också? Har du inne- eller utegivare till Teromaticen?

Det kan vara lite knepigt om du har innegivare på shuntautomatiken. Såvitt jag har förstått så är det ju en innegivare på Push 15 och då kommer inte Termomatiken att funka. Det kan bli rätt slumpmässigt vilken temp den shuntar fram till pushen. Du ska nog ha framledningsgivaren placerad så som det står i instruktionerna.

Har du provat att låta termomatiken jobba i fred länge? Min shuntautomatik behövde flera timmar på sig att lugna ner sig. I början vairerade inställningarna mycket med sen stabiliserade det sig.
 
sveno skrev:
Har du bara golvvärme eller har du radiatorer också? Har du inne- eller utegivare till Teromaticen?

Det kan vara lite knepigt om du har innegivare på shuntautomatiken. Såvitt jag har förstått så är det ju en innegivare på Push 15 och då kommer inte Termomatiken att funka. Det kan bli rätt slumpmässigt vilken temp den shuntar fram till pushen. Du ska nog ha framledningsgivaren placerad så som det står i instruktionerna.

Har du provat att låta termomatiken jobba i fred länge? Min shuntautomatik behövde flera timmar på sig att lugna ner sig. I början vairerade inställningarna mycket med sen stabiliserade det sig.
Är det inte tårta på tårta att ha både shuntautomatik och någon form av termostater/automatik i det rum man har inomhusgivaren till shuntautomatiken i ?

Jag skulle sätta shuntautomatikens givare i något rum som *inte* har egen termostat/automatik.

Om nu shuntautomatiken har en justering för max framledningstemp så ställ in den på vad du vill ska gå fram till golvvärmen (som vad jag förstått har egen reglering) och skruva sedan på max temp på inomhusgivaren till shuntautomatiken, så kommer den att hålla max inställd framledningstemp hela tiden och sedan får automatiken på golvvärmen i sig reglera.

Eller ?

Om du har något rum med vanliga gamla element, så sätt shuntautomatikens givare i det rummet, och om det sitter termostat på det elementet byt mot ett vanligt vrede.
 
hej och tackar för lite tips, nu kommer lite mera info. jag har golvvärme i hela nedervåningen och 2 radiatorer på övervåningen, och det är sant med pushen att det fins en termostat på den. jag har testat att ställa den med, men inte med shuntatomatiken i gång. jag äldar bara med ved inget annat har viserligen tillgång av el. jag provade i går att ha shunten på läge 3, och sedan termostaten på phusen på lage 5 ca 34 grader. men när tanken var uppe i 70 grader så släpte det ju ut 70 grader? är inte det lite mycke till radiatorerna, när deras termostater öppnar?
 
tjena igen jag har nu provat att ställa shuntautomatiken på 55 grader och pushen står i läge 5. shunten jobbar framotilbacka hela tiden jag har så jädra svårt att låta bli att mecka med den? jag får på pushens termometer ca 29 grader. men vad jag kommer i håg fron i vintras med gammla systemet så var den på ca 35 grader och när jag mätte golvet så var det ca 26 grader på det?
 
Var sitter givaren/termostaten till pushen? Var sitter givaren till termomaticen? Om du har inomhusgivare till termomatiken så ska du nog placera den i ett rum med radiatorer och låta pushen reglera värmen i rum med golvvärme. Du kommer då att få rätt framledningstemp för radiatorerna, vilket troligen är lite för varmt för golvvärmen, men det regleras ju vad jag har förstått av pushen.
 
hej jag har inga teromostater på pushen bara den som reglerar max tempen sitter innan pumpen. vad det gäler plasering av termomatikens givare sitter den i hallen där det är som kalast på neder voningen och där fins bara golvärme. Jag har två st radiatorer på övervåningen med termostater jag har dom på ca 20 grader och dom går ju bara ett litet tag. jag äldar med en gammal kökspanna i köket och jag har bra spridning på den värmen. har provar att ha termostaten till termomatiken på max nu, har hjor det ett par timmar..
 
Vi kör med både golvvärme och radatiorer och det fungerar hur bra som helst. Men, vi har två shuntar och två pumpar, en för varje slinga.

Har du ingen framledningsgivare?

På vår shuntautomatik så finns det en liten ratt som kallas ngt i stil med "öppningstid shuntmotor". Ingenstans i instruktionerna står det vad den reglerar men klåfingrig som man är...Den reglerar trögheten i shuntregleringen. Om jag ställer den så att automatiken reglerar för snabbt (snabbare än systemet hinner med) så får shunten spunk. Den reglerar fram och tillbaka och försöker kompensera sina tidigare regleringar. Ställer jag den "snålt" så fungerar regleringen lungt och fint.

En annan sak, desto lägre framledningstemp ju bättre ut energisynpunkt. Energin i tankarna nyttjas bättre och det blir mindre värmeförluster. Å andra sidan kan man ju lägga in en klabb till (min melodi!).

/Jögga
 
Jag googlade lite på wirsbo push 15.

http://www.wirsbo.co.uk/pdf/Fact Sheet 15 May 03.pdf

I den pdf'en står det:

"Temperature Regulation
The regulating valve for Wirsbo Push 15 must be set to a
suitable temperature for the floor heating system. The
regulator should be adjusted when the outside temperature
changes."

De menar alltså på fullt allvar att man ska justera temperaturen manuellt ? ???

är det bara jag som tycker att det verkar vara bättre att ha en vanlig shunt med shuntstyrning med framledningstempgivare som går att ställa in så att man aldrig går över en viss maxtemp ?


Men alltså, om det är tänkt att det här systemet verkligen ska fungera ordentligt, så borde det väl vara tänkt så att man börjar med att för hand skruva på rejält med temperatur på pannans shunt (stoppa inomhusgivaren i kylskåpet och skruva upp den på max om det är jobbigt att lossa motorautomatiken el.dyl.), och sedan ställer man en gång för alla in pushen så att den ger så mycket värme till golvet som man maximalt får mata på utan någon risk att man förstör golvet, med lite marginal, och sedan låter man shuntautomatik med inomhusgivare driva resten. Eller ?

Problemet är ju då egentligen radiatorerna på övervåningen, men åtminstone så länge luften kan cirkulera mellan nedervåning och övervåning så går det ju oftast åt väldigt lite värme på övervåningen, varpå den framledningstemp som golvvärmen behöver borde räcka på övervåningen.

Alltså, rent subjektivt känns det som att man borde kombinera den där push15 med en vanlig shunt med shuntstyrning, anslutet direkt till pannan utan någon shunt vid pannan, och låta pannans shunt bara driva radiatorerna ? Eller ?

Det kan ju faktiskt också vara så att det är tänkt att man ska använda push15 ihop med panna med shuntautomatik med utomhusgivare... ?!?
 
Hej

Läste på Wirsbo's hemsida om Push 15 (i pdf'en om push 15):

Wirsbo Push 15N ger konstant framledningstemperatur medan Wirsbo Push 15N Electronic är försedd med utekompensering.
Sedan så är det väl så att det finns en (fanns?) en med helt manuell reglering också... (utan suffixet N om jag inte minns fel)

Mvh
Reine
 
hej jag stäler ju in pushens manuela termostat på ca läge 5. och shuntautomatiken på som jag testade i går ca 55 grader, och den jobbade hela tiden, vet ej hur det blir i dag. ska jobba eftermidag så tanta får elda. Det gick i allafal åt ganska mycke verme i tanken (500l) från ca 80 grader vid 22 tiden till ca 40 grader vid 9 tiden.. kan skicka en skis på min anlägning.
 
jögga.. vad var det för automatik du hade? jag har ju den där automatic TermOmatic reglersystem, vet ej om det kanske sitter någon ratt i den jag har vad jag vet bara en ratt som man stöler in max temp på?
 
Kommer inte ihåg vad det heter, skall kolla ikväll.
Den styr framledningstempen till golvvärmen och har följande (utegivare, framledningsgivare, kurvlutningsratt, offsetratt, nattsänkning). Kan avän kompletteras med rumstermostat och kan då reglera hela huset.

/Jögga
 
Jag har ett reglersystem från Ulricehams Värme Elektronik. Tyvärr är deras hemsida inget vidare. Produkterna verkar vara desto bättre.

http://www.uveab.se/Info/info.htm

Finns tydligen med i ngt test i Råd o Rön, 2002 tror jag att jag läste ngn stans.

Själv så har jag problem med badrummet. Har en LK fördelare med 8 slingor och badrumsslingan sitter "sist". Kör nu in 40 grader och alla andra slingor är nästan helt eller helt stängda (dvs jag kör in onödigt varmt vatten). Problemet är att jag inte får upp tempen på badrumsgolvet. Det blir jummet men inte så varmt som 40 grader i framledningstemp borde ge.
Kan jag ha för dåligt flöde i slingan? Kan man mäta sig till det på ngt sätt?

/Jögga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.