Har precis installerat min Sileno City 500. Testade först att park erra den. Alltså satte den några meter från guidekabeln. Inga problem. Den åkte fint till laddstationen. Sen testklippte jag. Tryckte efter ett tag på "parkera" då vi inte skulle va hemma.
När vi kommer hem kör vi igång den och den klipper fint. Men då helt plötsligt efter typ 30 min står det "söker" och den får runt på gräsmattan. När den kommer till guidekabeln stannar den. Går en meter (ca) sen viker den av. Jag har startat om den. Samma beteende.
Jag hittar ingenting om detta. Bara när den inte hittar guidekabeln..
Tacksam för lite idéer här :D
 
  • Gilla
Ggg123
  • Laddar…
Kan den inte klippa när ni borta? Kolla i menyn hur sökningen av laddstationen sker, man ställer på Hva hur länge den ska söka laddarens signal, sedan hur länge den ska söka guiden, sen kör den höger till de hittar begränsningsslingan och tar sig hem
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Kan den inte klippa när ni borta? Kolla i menyn hur sökningen av laddstationen sker, man ställer på Hva hur länge den ska söka laddarens signal, sedan hur länge den ska söka guiden, sen kör den höger till de hittar begränsningsslingan och tar sig hem
Haha! Jo, den kan köra när vi inte är hemma. Men det var första gången och den hade inte hunnit ta sig ut till området som ligger längs gatan. Inget staket osv.. Jag nojjade lite över att den skulle rymma :crysmile:

Fast den hittar ju guidekabeln och följer den en bit, sen vänder den och drar åt ett annat håll....
Ska kolla inställningarna bättre imorgon..

Nu började den gå kl 22 utanför schemat och rätt inställd klocka och datum.. :thinking: Jag gick ut och parkerade den. Nu hittade den till laddstationer. De två första gångerna gick den mitt över kabeln denna gången till vänster om.. Så jag får kolla över allt igen imorgon..
 
F Fru S skrev:
De två första gångerna gick den mitt över kabeln denna gången till vänster om.. Så jag får kolla över allt igen imorgon..
Det är normalt att den åker på olika avstånd när den följer guldkabeln för att inte orsaka spårbildning på gräsmattan. Det går att ställa in inställningarna hur långt ifrån guidekabeln som man maximalt vill att den skall kunna åka eller om man vill att den alltid skall åka mitt över den. Den åker dock alltid över eller till vänster om kabeln.
 
T Thordh skrev:
Det är normalt att den åker på olika avstånd när den följer guldkabeln för att inte orsaka spårbildning på gräsmattan. Det går att ställa in inställningarna hur långt ifrån guidekabeln som man maximalt vill att den skall kunna åka eller om man vill att den alltid skall åka mitt över den. Den åker dock alltid över eller till vänster om kabeln.
Ok, jag såg de inställningarna. Men förstod inte riktigt. Tack för klart och tydligt svar (y)
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Kan den inte klippa när ni borta? Kolla i menyn hur sökningen av laddstationen sker, man ställer på Hva hur länge den ska söka laddarens signal, sedan hur länge den ska söka guiden, sen kör den höger till de hittar begränsningsslingan och tar sig hem
Det går inte att ställa in så mycket på en Gardena. Den följer enbart guiden hem och kan inte göra något annat.
 
Om den går ut och klipper utanför timerinställningen så låter som något misstag har skett vid val av arbetssätt (operating mode).
 
Eller att laddaren är ställt i Eco mode, då stänger den av slingan när den ej klipper..
 
T Thordh skrev:
Det är normalt att den åker på olika avstånd när den följer guldkabeln för att inte orsaka spårbildning på gräsmattan. Det går att ställa in inställningarna hur långt ifrån guidekabeln som man maximalt vill att den skall kunna åka eller om man vill att den alltid skall åka mitt över den. Den åker dock alltid över eller till vänster om kabeln.
Hej.
Har en Sileno smart city 500. Du skrev att normalt är det med denna modella att inte följa guidkabeln precis ovanför den alltid. Var kan man ställa så att den följer alltid den precis och inte på olika avstånd från den varje gång?
Det ställer till problem alltid när den ska iväg bortåt längsta punkten då den ska passera en passage på ca 2 meter och en annan på ca 1,5 meter och då öker den 60 till 90 cm till höger om kabeln och krockar mot gränskabeln och avslutar följet och börjar klippa mitt i och långt innan slutpunkten.

Måste kunna ställa om så att den bara följer kabeln precis där den är och jag skiter i spårbildning.
Gamla R70iL hade inga problem med detta även med gammal passage på ca 90 cm.

Tycker den nya selino smart city 500 är jobbigare. Synd att kretskortet på gamla R70iL hade brunnit på några kretsar och då kärvade ena motorn på höger hjul och då drev den runt hela tiden åt höger i cirlkar och slutar.

Men hjälp om nån kan med sileno.
Frågade Gardena support och dem gav mig många svar som inte hjälpte.
Kalibrera guiden och starta om och skapa och noll ställa signalen i slingan för störningar och rensa kontakterna och klippa och koppla om kablarna och sära från dem så gott det går och INGET hjälpte.

HJÄLP:(
 
I iskad74 skrev:
Hej.
Har en Sileno smart city 500. Du skrev att normalt är det med denna modella att inte följa guidkabeln precis ovanför den alltid. Var kan man ställa så att den följer alltid den precis och inte på olika avstånd från den varje gång?
Det ställer till problem alltid när den ska iväg bortåt längsta punkten då den ska passera en passage på ca 2 meter och en annan på ca 1,5 meter och då öker den 60 till 90 cm till höger om kabeln och krockar mot gränskabeln och avslutar följet och börjar klippa mitt i och långt innan slutpunkten.

Måste kunna ställa om så att den bara följer kabeln precis där den är och jag skiter i spårbildning.
Gamla R70iL hade inga problem med detta även med gammal passage på ca 90 cm.

Tycker den nya selino smart city 500 är jobbigare. Synd att kretskortet på gamla R70iL hade brunnit på några kretsar och då kärvade ena motorn på höger hjul och då drev den runt hela tiden åt höger i cirlkar och slutar.

Men hjälp om nån kan med sileno.
Frågade Gardena support och dem gav mig många svar som inte hjälpte.
Kalibrera guiden och starta om och skapa och noll ställa signalen i slingan för störningar och rensa kontakterna och klippa och koppla om kablarna och sära från dem så gott det går och INGET hjälpte.

HJÄLP:(
Korridorsbredd går ej längre att justera som det verkar. Det gick i Rxx-serien.
En test du kan göra är att provisoriskt flytta beg.kabeln på vänster sida om laddare, flytta den närmare guidekabeln och gör sedan en guidekalibrering.
Klipparen mäter upp det maximala avstånd den kan använda som korridorsbredd. Om detta avstånd minskas lär klipparen hålla sig närmare guiden vid ut- och hemgång.
 
  • Gilla
iskad74
  • Laddar…
E etompau skrev:
Korridorsbredd går ej längre att justera som det verkar. Det gick i Rxx-serien.
En test du kan göra är att provisoriskt flytta beg.kabeln på vänster sida om laddare, flytta den närmare guidekabeln och gör sedan en guidekalibrering.
Klipparen mäter upp det maximala avstånd den kan använda som korridorsbredd. Om detta avstånd minskas lär klipparen hålla sig närmare guiden vid ut- och hemgång.
Tack för svaret ska försöka att prova detta om jag förstod rätt. Det blir en del kabel att plocka upp och flytta om. Det blir nästan precis gränsfall för den andra trängre korridoren :-/ .
Jag läste igår efter att ha hittat manualen på gardena och kollade i detalj. Där står det att den alltid går vid sidan av guiden och inte alls på den. Skit dåligt tycker jag . Det står att minsta avstånden på korridor är typ 90 cm. Blir enligt bild 60 cm till vänster om guiden och 30 till höger med laddaren framför mig.
Måste då också flytta gränskabel på ena korridoren lite närmare in då den går när en vägg och när klipparen försöker ibland då slår den mot väggen och stannar och avbryter faärden. Den rackaren åker inte riktigt rakt hela vägen utan åker och svänger lätt höder och vänster och ibland slår med rumpan mot väggen och då stannar den.
Ändå. Den gamla var lättare och enklare att hantera ändå :-/
 
  • Gilla
Vasshem
  • Laddar…
I iskad74 skrev:
Tack för svaret ska försöka att prova detta om jag förstod rätt. Det blir en del kabel att plocka upp och flytta om. Det blir nästan precis gränsfall för den andra trängre korridoren :-/ .
Jag läste igår efter att ha hittat manualen på gardena och kollade i detalj. Där står det att den alltid går vid sidan av guiden och inte alls på den. Skit dåligt tycker jag . Det står att minsta avstånden på korridor är typ 90 cm. Blir enligt bild 60 cm till vänster om guiden och 30 till höger med laddaren framför mig.
Måste då också flytta gränskabel på ena korridoren lite närmare in då den går när en vägg och när klipparen försöker ibland då slår den mot väggen och stannar och avbryter faärden. Den rackaren åker inte riktigt rakt hela vägen utan åker och svänger lätt höder och vänster och ibland slår med rumpan mot väggen och då stannar den.
Ändå. Den gamla var lättare och enklare att hantera ändå :-/

Gångprincipen via guiden skiljer inte mellan Rxx och Sileno. Att hålla ett varierande avstånd till guiden är en medveten konstruktion för att undvika spårbildning i gräsmattan vilket hade gett upphov till en massa kundklagomål.

Om du "lurar" klipparen genom en ny guidekalibrering så kanske du får den till att minska avståndsvariationen till guiden.
 
  • Gilla
iskad74
  • Laddar…
E etompau skrev:
Gångprincipen via guiden skiljer inte mellan Rxx och Sileno. Att hålla ett varierande avstånd till guiden är en medveten konstruktion för att undvika spårbildning i gräsmattan vilket hade gett upphov till en massa kundklagomål.

Om du "lurar" klipparen genom en ny guidekalibrering så kanske du får den till att minska avståndsvariationen till guiden.
Tack
Jag brydde mig inte om spårbildning på gamla R70il :p :-D . Bara den fungerade bra och som jag ville :-D
Lura den med ny guidekalibrering är lättare sagt än gjort. Som sagt innan måste ta upp kabeln och placera om en massa.
Jag provade sånt efter råd och svar från gardena genom att starat ny guide kalibrering i klipparen och generera en ny signal också ifall det finns nån störning runt om. Provade flera gånger, minst 3-4 gånger. Efter Det sista blev det lite bättre men guidekalibreringen vart nästan som att strax en meter efter guidestarten då gick klipparen i cirklar 3-4 snurr som att den fått sidesförlamning :p och sedan fortsatte längs guiden lite längre denna gång och typ svänger svagt höger/vänster som om den dansar och sedan kom för nära gränskabel som egentligen är på ca 90 cm från guiden och är mer än minimi värdet på 60 cm, och med denna jädra dans så slog den med rumpan mot korridor väggen och avbröt färden och staratde då klippning istället för att fortsatta hela vägen längs guiden: -( .
Lessnat på den. Det regnar massvis nu i Timrå och orkar inte nu. Får vänta till helgen.

Nyare skulle blivit bättre men inte.
Hade tänkt även få den att prova en till del av tomten med en annan sväng och där blir det en ännu smalare korridor som den säkerligen nu inte kommer att klara av efter all provande och forskning kring den :(

Tack så mycket . Uppskattar råden :)
 
I iskad74 skrev:
Hej.
Har en Sileno smart city 500. Du skrev att normalt är det med denna modella att inte följa guidkabeln precis ovanför den alltid. Var kan man ställa så att den följer alltid den precis och inte på olika avstånd från den varje gång?
Det ställer till problem alltid när den ska iväg bortåt längsta punkten då den ska passera en passage på ca 2 meter och en annan på ca 1,5 meter och då öker den 60 till 90 cm till höger om kabeln och krockar mot gränskabeln och avslutar följet och börjar klippa mitt i och långt innan slutpunkten.

Måste kunna ställa om så att den bara följer kabeln precis där den är och jag skiter i spårbildning.
Gamla R70iL hade inga problem med detta även med gammal passage på ca 90 cm.

Tycker den nya selino smart city 500 är jobbigare. Synd att kretskortet på gamla R70iL hade brunnit på några kretsar och då kärvade ena motorn på höger hjul och då drev den runt hela tiden åt höger i cirlkar och slutar.

Men hjälp om nån kan med sileno.
Frågade Gardena support och dem gav mig många svar som inte hjälpte.
Kalibrera guiden och starta om och skapa och noll ställa signalen i slingan för störningar och rensa kontakterna och klippa och koppla om kablarna och sära från dem så gott det går och INGET hjälpte.

HJÄLP:(
Vid din trånga passage så kan du testa att lägga begränsningskabeln så nära hindret på sidorna som möjligt, så att klipparen slår i hindret innan den reagerar på kabeln. Då kommer den inte att avsluta följningen.
 
  • Gilla
iskad74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.