Hej.
Har köpt ett hus från 66 med källare.
Började genast att gräva om dräneringen och drog nytt avlopp(kommunalt)
Sen tog en firma över och isolerade källaren. Och fyllde igen.
Just nu har jag magknip av att jag tror avloppet ska ha rört sig under massorna.
Vill ju inte behöva gräva upp allt när man gjort iordning ovan mark.
Frågan.
Hur kan jag kolla fallet på rören nu? Eller borde jag märkt nått nu? Efter 4 veckor?
 
lärjungen
F Försök själv skrev:
Hej.
Har köpt ett hus från 66 med källare.
Började genast att gräva om dräneringen och drog nytt avlopp(kommunalt)
Sen tog en firma över och isolerade källaren. Och fyllde igen.
Just nu har jag magknip av att jag tror avloppet ska ha rört sig under massorna.
Vill ju inte behöva gräva upp allt när man gjort iordning ovan mark.
Frågan.
Hur kan jag kolla fallet på rören nu? Eller borde jag märkt nått nu? Efter 4 veckor?
Finns det något som tyder på att avloppsrören rört sig? Eller varför känner du dig orolig?
 
lärjungen lärjungen skrev:
Finns det något som tyder på att avloppsrören rört sig? Eller varför känner du dig orolig?
Inget tyder på det. Vi hade lagom fall på rören när vi la dem. Men kan ha varit för snabba av packningen av marken under. Får lätt ångest och kan ej släppa det.
 
lärjungen
F Försök själv skrev:
Inget tyder på det. Vi hade lagom fall på rören när vi la dem. Men kan ha varit för snabba av packningen av marken under. Får lätt ångest och kan ej släppa det.
Gissar att det borde visat sig på nåt sätt om det var länge sen ni grävde. Men släpper inte oron kan du ju alltid be nån firma skicka ned en inspektionskamera i rören.
 
Ja man tycker det. Är det en rörmokare man ska ringa isåfall?
 
Magnus E K
Följande otestade metod skulle kunna vara ett alternativ: Tillverka en lagom stor iskub i frysen. Knyt en sytråd runt (gör en liten skåra först) och för in i avloppsröret (enklast via renslucka eller liknande) och se om den glider iväg i någorlunda jämn fart. Dra tillbaka tråden när rörets längd är nådd.
 
  • Gilla
Försök själv
  • Laddar…
lärjungen
F Försök själv skrev:
Ja man tycker det. Är det en rörmokare man ska ringa isåfall?
Till exempel. Eller så kan du hyra en. En som når 16 meter kostar runt 500 kr att hyra över en dag. Säkert lite olika priser beroende på var man hyr, men denna firma har ok priser (ligger i Gävle): http://www.vvsrental.se/produkttyp/mataprovafilma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.