Tjenare,

Har äntligen beställt min första robotklippare (Husqvarna 310 då jag har en ganska liten tomt), inklusive ett litet installationspaket. Hoppas den levereras snart :)

Planerar/funderar på hur jag ska lägga kabeln. Att lägga den ytligt med märlor känns lite B-klass. Köpa specifika prylar känns lite onödigt för låt säga 100-125 m kabel
- Funkar det att dra ett snitt med en morakniv och trycka ner kabeln med något avrundat plattjärn?
- Finns det bättre sätt ?
 
Jag fräste med motorsåg men det borde ju funka med en kniv också. Jag skulle nog ta en större och kraftigare kniv.
Du kan ta en spade och stampa ner så det blir som en lång skåra i marken.
 
Zixten Zixten skrev:
En sån här har jag funderat på att använda utmed de ytor som jag röjer snö på, annars funkar det rätt fint med märlor...
Glömde länken....
[länk]
Denna är mitt val för att lägga ned kabel! (y)Funkar perfekt att trycka ned o sen vicka lite fram o tillbaka. Vips så här man en decimeterdjup fåra att peta ned kabeln i!

Är det en etablerad gräsmatta går det hur bra som helst då svålen hjälper till att hålla isär jorden; lite värre under buskar etc. där det är lös jord. Här tenderar fåran falla ihop innan kabeln är ordentligt nedpetad...

Stalltipset är att saxa/stega sig fram med den lutande eggen i färdriktningen dvs göra ett kontinuerligt spår o sen gå tillbaks o 'vicka upp' spåret.
 
Har du lite trickig tomt så rekommenderar jag inte att lägga ner kabeln förrens du har justerat in den om något år.
 
  • Gilla
BjornSk och 2 till
  • Laddar…
Har du normalt frodigt gräs, lär du inte se kabeln och märlor efter några månader, de "kryper" ner i gräset.
Guidekabel grävs med fördel ner då den löper mitt på gräsmattan.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
En sån här har jag funderat på att använda utmed de ytor som jag röjer snö på, annars funkar det rätt fint med märlor...
Glömde länken....
Ta gärna och redigera sponsrade länkar.
Alla länkar som har ”?vat=1&gclid=” är sponsrade länkar, allt från och med frågetecknet går att radera.

Här kommer din länk utan sponsring,
https://verktygsboden.se/gangskyfflar-kantskaerare/kantskaerare
 
Hittade denna video :)

Kantskäraren som har nämnts ovan var nog vinnaren :D


Men som @TomasJor skriver så kommer jag troligen göra justeringar pga senare anläggning av kansten längs murar och kan ev behöva justeras då. Sen tror jag iofs att det spelar mindre roll så dessa kommer ligga i nivå med gräsmattan. Får nog fundera lite ;)

Tack för åsikterna!
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
Ska man lägga extra/överbliven kabel vid laddstationen för ev efterjustering eller skarva i om man skulle behöva?

Skarvar kan ju alltid vara en risk för fel - även om silikontätade.
 
4integration jocke4u skrev:
Ska man lägga extra/överbliven kabel vid laddstationen för ev efterjustering eller skarva i om man skulle behöva?

Skarvar kan ju alltid vara en risk för fel - även om silikontätade.
Både ja och nej. Lägger du extra kabel vid laddstationen så kan du i teorin justera utan skarvar senare, men då måste du dra upp all kabel dit du ska justera. Min erfarenhet säger att skarvarna är tillräckligt bra för att det inte ska vara värt det extra jobbet.
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
Jag har en ganska liten tomt och inte heller några krångliga framtida nybyggnationer, kan man lägga en liten kringla i jorden i hörnen för att ha lite enklare justerings - eller kan klipparen få spatt av det?
 
4integration jocke4u skrev:
Jag har en ganska liten tomt och inte heller några krångliga framtida nybyggnationer, kan man lägga en liten kringla i jorden i hörnen för att ha lite enklare justerings - eller kan klipparen få spatt av det?
Så länge kabeln ligger utanför området så är det inga problem.
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
4integration jocke4u skrev:
Jag har en ganska liten tomt och inte heller några krångliga framtida nybyggnationer, kan man lägga en liten kringla i jorden i hörnen för att ha lite enklare justerings - eller kan klipparen få spatt av det?
Tipset jag fick och som fungerat för min Rob R600 är att lägga 'trippel' kabel på strategiska ställen. Dvs lägga en ögla tillbaka i samma spår där du precis lagt ned begränsningskabeln.

Jämför med anslutningen till en ö där du lägger dubbel kabel i samma spår - magnetfältet runt respektive kabel tar ut varandra. Med en ledare till i spåret 'får du ett magnetfält kvar' - precis som det ska vara!
 
  • Gilla
BjornSk och 2 till
  • Laddar…
Du bör absolut spara en del tråd på strategiska platser för justeringar, framtida jobb mm.
Precis dom någon skrev så sätt udda antal tråd på en sträcka så funkar kantlinjen som den ska.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
Hämtade leveransen idag och kollar igenom beskrivningen.

Jag har i de flesta fall en fast punkt (husvägg, mur eller staket) där jag ännu inte överallt har lagt kantsten i nivå med gräsmattan. Tänker göra detta för att minska behovet av trimmer.

I instruktionen står det 35 cm från husvägg. Antar att jag kan i samtliga fall ovan lägga kabeln 35 cm från det fasta föremålet och senare anlägga kantsten utan problem. Rätt tänkt, eller?

Med 35 cm så har jag god marginal att lägga kantsten efteråt.

OT: Lite stavfel i bilderna ;)

Några bilder:

Instruktionsdiagram över hur man installerar en kabel 35 cm från en husvägg med märkning och röd markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husvägg med en gräsmatta och befintlig kantsten markerad med en pil och texten "Befintlig kantset som ska snyggas till".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gräsmatta med markerade linjer där kantsten ska anläggas, textmarkerat "Kantsten ska anläggas".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdssida med markerad linje där kantsten ska anläggas nära husvägg och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.