T
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Så har jag gjort. Bara att låta bli att koppla in jord

Tack!

Skönt att det går att lösa så.
 
T Thomas' skrev:
Tack!

Skönt att det går att lösa så.
Det går, men det är fel. Enligt elsäkerhetsverket "DCL-don får endast installeras med jord. Om anläggningen är ojordad behöver kontakt tas med anläggningsinnehavaren för en dialog om att dra jord vid lämpligt tillfälle"

Bara för att klargöra, detta gäller uttagen, då det varit mycket diskussion om detta tidigare.
 
T
M Matten skrev:
Det går, men det är fel. Enligt elsäkerhetsverket "DCL-don får endast installeras med jord. Om anläggningen är ojordad behöver kontakt tas med anläggningsinnehavaren för en dialog om att dra jord vid lämpligt tillfälle"

Ok. Så då skall jag kasta alla min lampor och köpa nya alltså?
 
C
M Matten skrev:
Bara för att klargöra, detta gäller uttagen, då det varit mycket diskussion om detta tidigare.
Fast nu var det väl stickproppen det handlade om?

Det går, men det är fel. Enligt elsäkerhetsverket "DCL-don får endast installeras med jord. Om anläggningen är ojordad behöver kontakt tas med anläggningsinnehavaren för en dialog om att dra jord vid lämpligt tillfälle"
Ja detta är ju ett riktigt goddag-yxskaft-svar från elsäkerhetsverket. Vad händer fram tills dess att lämpligt tillfälle uppstår? Fuskar man och installerar DCL-uttaget utan jord så länge? Får kunden leva i mörker? Rotar man fram ett uttag av gamla standarden ur gömmorna och monterar så länge? Ansluter lampan fast?
 
Nej dina lampor är det nog inget fel på. Det är det fast installerad uttaget som måste vara skyddsjordat. Om du har lampor som är dubbelisolerade så kan du använda dessa. Då kan du använda en DCL-propp där jordstiftet inte har någon anslutning eftersom lampan inte använder någon skyddsjord. Det är bara om du har riktigt gamla lampor i klass 0-utförande som de behöver byggas om eller kastas.
 
T
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej dina lampor är det nog inget fel på. Det är det fast installerad uttaget som måste vara skyddsjordat. Om du har lampor som är dubbelisolerade så kan du använda dessa. Då kan du använda en DCL-propp där jordstiftet inte har någon anslutning eftersom lampan inte använder någon skyddsjord. Det är bara om du har riktigt gamla lampor i klass 0-utförande som de behöver byggas om eller kastas.

Då kan jag omformulera min fråga; är det större risk att det börjar brinna med en gammal lampa i ett dcl uttag än en gammal lampa med dom vanliga uttagen?

Jag pratar om stickproppen på lampan nu.

Mitt hus är byggt nu i år med dcl uttag.
 
Jag kan ju inte din historia, var dessa lampor har använts tidigare och hur pass gamla dessa lampor är. Men allmänt så kan man dela in dem i tre klasser

Klass 0 är den gamla typen som varken är skyddsjordad eller dubbelisolerad. Dessa får endast användas i gamla rum med ojordade uttag.
Klass 1 är skyddsjordade.
Klass 2 är dubbelisolerade. Klass 1 och 2 får användas i samtliga rum, dvs ojordade eller jordade uttag.

Nya hus ska ha skyddsjordade uttag, DCL eller äldre typ spelar ingen roll här. Därför går klass 0 bort.

Den äldre typen av lamppropp fanns i ojordat utförande för dubbelisolerade lampor. Den passade alltså i ett jordat lamputtag. Det finns ingen sådan variant på DCL-stickpropp vad jag det. Därför måste man använda en DCL-stickpropp med jordstift utan att ansluta något till jordstiftet. Uttaget måste däremot fortfarande vara skyddsjordat.

Det har med risken för elchock att göra, inte brand.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Till det Bo skriver kan man tillägga att gamla lampor i klass 0 kan byggas om så att de blir tillåtna, dvs. blir dubbelisolerade, skyddsjordade eller för en spänning som är lägre än 50 V. Stämmer det @Bo.Siltberg ?
 
Jodå, de kan ofta byggas om. Jag skrev t.o.m en artikel om det :)
 
Hej. Jag har dragit ny el i ett par rum och sitter nu med två st DCL-uttag i taken.

Jag ska köpa nya lampor men det visar sig vara mkt svårt att söka på lampor som levereras färdiga med DCL-stickproppar påmonterade.

Min elektriker var vänlig och inkluderade två st lösa DCL-stickproppar, så jag har möjligheten att själv ändra om jag köper nytt.

Frågan blir då, vad ska jag köpa? Bäst att köpa lampa som passar till vanligt vägguttag?

Jag har spanar in denna för ett av urtagen som sitter i en garderob. Den kommer alltså med stickpropp för vanligt vägguttag som jag förstått det. Tänkte kanske jag kunde köpa den och själv byta till DCL. Går det?

https://www.conrad.se/p/led-belysning-infalld-osram-batten-4052899970533-18-w-varmvit-vit-1515044
 
Det fina med standarder är att branschen får tillfälle att sälja en ny variant på produkt, DCL-stickproppar :)

Visst går det att montera en DCL-stickpropp på den lampa du länkar till. Den har en sladd, där du får klippa bort Eutostickproppen och montera en DCL. Lampan är dubbelsiolerad så det finns ingen skyddsjordsledare att koppla in så det stiftet får bli tomt i DCL-stickproppen.
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Funkar med dom som har vanliga lampkontakter också, bara att byta kontakten.
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Tack för svar. Kopplade även in en gammal golvlampa med DLC. Funkade fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.